وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز گذشته در جریان سفر به مسکو و دیدار با برخی مقامات نظامی روسیه، نسبت به برگزاری مانورهای مشترک دریایی بیشتر با چین و روسیه ابراز تمایل کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امیر سرتیپ حاتمی در دیدار سرگئی شایگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه با تقدیر از مواضع مثبت و سازنده دولت روسیه در تحولات چند ماه اخیر و به طور ویژه در مخالفت با قطعنامه اخیر ضدایرانی آمریکا اظهار داشت: با توجه به استمرار تهدیدات علیه ۲ کشور، تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های تهران و مسکو امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه دیدارها و رایزنی‌های هر ۲ کشور در سطوح عالی به طور مرتب و رضایت‌بخش در جریان است، گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سال‌های اخیر یک تلاش هدفمند و مشترک برای مقابله با یکجانبه‌گرایی و سیاست قلدرمآبانه آمریکا و دولت ترامپ در منطقه را شروع کرده‌اند. وزیر دفاع تصریح کرد: واکنش واقع‌گرایانه شورای امنیت سازمان ملل و رد قطعنامه ضدایرانی اخیر آمریکا درباره تمدید ممنوعیت‌های تسلیحاتی علیه ایران، یک بار دیگر ضمن اینکه شکست بزرگی را برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور رقم زد، مخالفت جهانیان با سیاست‌های خصمانه و غلط را نشان داد. امیر حاتمی با اشاره به پاسخ منفی کشورهای عضو برجام به درخواست آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها گفت: این اقدام کشورهای عضو برجام ضربه محکم دیگری بر زیاده‌خواهی‌های آمریکا بود. وی اضافه کرد: اطمینان دارم راهبرد مشترکی که تهران و مسکو در حل مشکلات و مسائل منطقه‌ای انتخاب کرده‌اند، می‌تواند فارغ از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا، صلح و ثبات و امنیت را در منطقه به وجود آورد. وزیر دفاع در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به تجربه برگزاری مانور مشترک میان ایران، روسیه و چین در آب‌های دریای عمان و اقیانوس هند در اوایل سال جاری میلادی گفت: در سال‌های اخیر همکاری نظامی تهران و مسکو پیشرفت کرده است اما در این اواخر پاندمی ویروس کرونا بر این همکاری تأثیر گذاشته است. ما در این امر ذی‌نفع هستیم که ۳ کشور ایران، روسیه و چین مانورهای دریایی را تکرار کنند.
سرگئی شایگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سومین حضور وزیر دفاع جمهوری ایران در روسیه گفت: ایران و روسیه اهداف و منافع مشترکی در عرصه معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. وی با اشاره به روابط عمیق و راهبردی ۲ کشور در همه زمینه‌ها گفت: در حوزه دفاعی و امنیتی نیز چشم‌انداز همکاری‌های ایران و روسیه، رو به توسعه است. در پایان این دیدار، امیر حاتمی برای تقویت همکاری‌های دوجانبه از سرگئی شایگو برای حضور در ایران دعوت به عمل آورد. 
امیر حاتمی همچنین در بخش دیگری از سفر خود به روسیه با شرکت در نمایشگاه بین‌المللی فنی- نظامی با عنوان «آرمیا 2020» از سامانه پدافند هوایی و موشکی اس400 روسیه، بالگردهای میل 35، کاموف226 تی، سامانه پدافند هوایی پنتسیر اس، نفربرهایی با قابلیت پرتاب هوایی و آخرین تجهیزات و فناوری‌های دفاعی روسیه دیدن کرد. 
دیدار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با مقامات دفاعی روسیه و تاکید بر لزوم ادامه مانورهای دریایی مشترک میان ایران، روسیه و چین را می‌توان گامی جدی‌تر برای تعمیق روابط میان ۳ کشور دانست؛ امری که این روزها با توجه به رویکرد ثابت آمریکا در مقابل آنان باعث تقویت یک ائتلاف شده است. در همین زمینه، دی‌ماه سال گذشته بود که نخستین مانور دریایی مشترک روسیه، چین و ایران با عنوان «کمربند امنیت دریایی» در آب‌های اقیانوس هند و دریای عمان برگزار شد و واکنش‌های متعددی را نیز در رسانه‌های جهانی در پی داشت. این نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که کشورمان رزمایشی با ۲ قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کرد؛ رزمایشی که نشان از یک برنامه بلندمدت برای ارتقای نفوذ و جایگاه کشورمان در آب‌های خلیج‌فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و آب‌های آزاد دارد. 
از سوی دیگر، ایستادگی تمام‌قد مسکو و پکن در برابر طرح آمریکایی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و عقد قراردادهای مهم نظامی با این دو کشور می‌تواند به تقویت روابط میان کشورمان و ۲ قدرت شرقی بینجامد که یکی از اولین‌ترین تاثیرات آن را می‌توان در بهبود و ارتقای قدرت نظامی جمهوری اسلامی یافت. در چنین موقعیتی گسترش حوزه‌های عمل مشترک در آب‌های آزاد، هزینه هرگونه برخورد از سوی آمریکا را نیز افزایش می‌دهد، تا جایی که در همان برهه آسوشیتدپرس در گزارش خود با اشاره به آغاز رزمایش دریایی اعلام کرد برخی تحلیلگران این رزمایش را واکنشی به تحرکات اخیر آمریکا و متحدانش بویژه عربستان سعودی در منطقه و یک گام عملی برای تعمیق روابط میان ایران، چین و روسیه می‌دانند.