یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا تاکید کرد که دوره یکجانبه گرایی آمریکا تمام شده است و آمریکا رو به افول است.

جلال زاده: دوره یکجانبه گرایی آمریکا تمام شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وحید جلال زاده در واکنش به تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه اظهار کرد: آمریکایی ها سال هاست که به یکجانبه گرایی عادت کرده اند، پس این اولین بار نیست که خلاف نظر کشورهای جهان کاری را انجام می دهند. پیش از این اقدامات آنها در تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی و برخی کشورهای دیگر و بر خلاف نظر شورای امنیت و سازمان ملل به همه نشان داد که آمریکایی ها با رفتارهای قلدرمآبانه سعی در انجام اهداف شان دارند.

وی افزود: شاید یکی از دلایل رفتارهای یکجانبه گرایانه آمریکا وجود شبکه های مالی زیاد در دنیا بوده، همچنین دلار به عنوان ارز رایج محسوب می شود و آمریکا با این پشتوانه ها رفتارهای زورگویانه اش را ادامه می دهد. در این راه اگر توانست ائتلاف جهانی علیه کشوری را ایجاد کند کارش را با سرعت بیشتری پیش برده و در غیر اینصورت باز هم یکجانبه گرایی را مد نظر قرار می دهند. نمونه آن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی بر خلاف نظر جامعه جهانی است اما تفاوت اقدام اخیر آمریکا در تلاش برای فعال کردن مکانیزم ماشه در این است که کشورها با این اقدام مخالفت کرده و پیش از آن هم آمریکا در شورای امنیت شکست خورد.

جلال زاده توضیح داد: آمریکا قطعنامه ای در شورای امنیت برای تمدید تسلیحاتی ایران ارائه کرد که رای نیاورد و عملا آمریکا از دوستان نزدیک اروپایی خود شکست خورد. اکنون با تلاش برای فعال کردن مکانیزم ماشه دنبال جبران این شکست است. حال اینکه مجددا اروپایی ها و کشورهای چین و روسیه با آن مخالفت کردند. اینها نشان می دهد که رئیس جمهوری آمریکا با این نمایش ها فقط نگاه به انتخابات ریاست جمهوری دارد. همانطور که در بحث روابط امارات و رژیم صهیونیستی هم، هدفش گرفتن امتیاز برای انتخابات است. تمامی سعی ترامپ این بوده که از اقداماتش در عرصه بین المللی به عنوان امتیاز در داخل استفاده کند. در گذشته و در دوران های قبلی هم چنین مواردی دیده می شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع بندی گفت: در وهله اول آمریکا صلاحیتی برای طرح درخواست فعال کردن مکانیزم ماشه در شورای امنیت ندارد و این موضوع در مجامع بین المللی زیر سوال رفته که آمریکا نمی تواند چنین درخواستی را در سازمان ملل بیان کند. در صورت عملی شدن این موضوع خود موفقیت بزرگی است اما اگر آمریکا با یکجانبه گرایی توانست طرح فعال کردن مکانیزم ماشه را برای رای گیری در شورای امنیت مطرح کند باز هم پیش بینی ها حکایت از آن دارد که آمریکا نمی تواند از جایگاه خود برای این امر استفاده کند.  

جلال زاده در پایان اظهار کرد: دوره یکجانبه گرایی آمریکا تمام شده و آمریکا نمی تواند با یکجانبه گرایی خواسته هایش را پیش ببرد و مکانیزم ماشه را فعال کند.