بسیاری از عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز بیماری آلزایمر نقش دارند. تنها در امریکا بیش از 5.4 میلیون نفر دچار آلزایمر هستند و 14 میلیون نفر دیگر که بین سالهای 1946 تا 1964 متولد شده اند نیز در طول عمر خود گرفتار آن می شوند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

999

به طور طبیعی با افزایش سن ارگانها و عناصر اصلی بدن به دلیل کم شدن آب بدن ، فرسایش و کاهش انعطاف پذیری دچار تغییر می شوند و دهان و دندان نیز از این تغییرات در امان نبوده و دچار تغییر می گردند، همچنین پیامدهای بی دندانی با کهولت سن رابطه مستقیم دارد به طوری که بیشترین افرادی که برای کاشت ایمپلنت دندان اقدام می کنند سالمند هستند. همچنین با افزایش سن بیماری آلزایمر رو به افزایش است. بسیاری از عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز بیماری آلزایمر نقش دارند. تنها در امریکا بیش از 5.4 میلیون نفر دچار آلزایمر هستند و 14 میلیون نفر دیگر که بین سالهای 1946 تا 1964 متولد شده اند نیز در طول عمر خود گرفتار آن می شوند.

تحقیقاتی که توسط پروفسور  Stjohn Crean و دکتر Sim Singhrao در دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه لنکشایر مرکزی صورت گرفت نشان داد بین سلامت دهان و دندان و بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد. در این تحقیقات، ده بیمار مبتلا به زوال عقل با ده بیمار سالم بدون زوال عقل مورد مقایسه قرار گرفتند. هر ده فرد شرکت کننده مبتلا به آلزایمر، وجود محصول جانبی حاصل از فعالیت باکتریهای پُروفیروموناس ژنژیوالیس  Porphyromonas gingivalis را در مغز نشان دادند (باکتری های مربوط به عفونت لثه) اما این باکتری ها در مغز کسانی که زوال عقل نداشتند، وجود نداشتند.

47

باکتری پروفیروموناس ژنژیوالیس شایعترین عامل بیماری مزمن لثه است. محققان چنین نتیجه گرفتند که این باکتری ها در هنگام جویدن غذا یا مسواک زدن و به خصوص در درمان های دندانپزشکی تهاجمی، وارد گردش خون می شوند. به این ترتیب باکتری های پی. ژنژیوالیس از دهان مستقیما به مغز راه می یابند و باعث برانگیختن واکنش سیستم ایمنی می شوند. سیستم ایمنی در پاسخ، مواد شیمیایی ترشح میکند که عصبهای بخشی از مغز را که در مقابل بیماری آلزایمر آسیب پذیر است، از بین میبرد. آسیب وارد شده به مغز منجر به علائمی مانند ضعف حافظه و گیجی میشود. محققان به این نتیجه رسیدند که کسانی که بهداشت دهان را به خوبی رعایت نمیکنند یا عفونت لثه دارند، بیشتر در خطر بیماری آلزایمر قرار دارند.

بنا به گفته پروفسور کرین، پژوهشهای پیشین ارتباط بین زوال عقل و باکتریها و ویروسهایی مانند هرپس سیمپلکس نوع 1 را نشان داده بودند اما این پژوهش احتمال ارتباط بین عفونت لثه و بیماری آلزایمر در کسانی که زمینه این بیماری را دارند نشان میدهد.

9996

دکتر سینگارو میگوید ما در حال کار بر روی تئوری هستیم که هنگامی که مغز دائما در معرض این باکتریها یا مواد حاصل از آنها قرار میگیرد، واکنش متعاقب سیستم ایمنی ممکن است منجر به مرگ سلولهای عصبی و احتمالا از دست رفتن حافظه شود. بنابراین چکاپهای دندانپزشکی در تمام طول زندگی ما باید مرتبا انجام شود تا در سلامت بدن اختلالی ایجاد نشود.

قبلا مشخص شده بود که تجمع آهن در مغز، سومین عامل شایع بیماری آلزایمر است. گروه تحقیقاتی Erika P Raven در دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس ارتباط بین تجمع آهن در مغز و بیماری آلزایمر را پیدا کردند. آنها در تصاویر ام آر آی بیماران، افزایش مقدار آهن و کاهش یکپارچکی بافت در هیپوکامپوس را مشاهده کردند. با افزایش سن، تجمع آهن در نواحی از مغز که به بیماری آلزایمر مرتبط است، اتفاق می افتد. در این پژوهش که در سال 2013 منتشر شد، محققان 31 بیمار مبتلا به آلزایمر را با 68 فرد سالم مقایسه کردند. با استفاده از ام آر آی  مقدا آهن و آسیب مغزی در هیپوکامپوس (که در بیماری آلزایمر به شدت آسیب می بیند) ارزیابی شد. محققان دریافتند که کسانی که بیماری آلزایمر دارند، مقدار آهن موجود در هیپوکامپوس آنها بالا بوده و آسیب مغزی شان نیز خیلی بیشتر است در حالی که تالاموس تجمع کمی از آهن یا آسیب مغزی را نشان میدهد. محققان چنین بیان داشتند که مصرف زیاد گوشت قرمز ممکن است مقدار آهن مغز را افزایش دهد.

جدیدترین تحقیقات صورت گرفته، فواید کاهش مصرف گوشت قرمز و بهداشت دهان و دندان بر کاهش خطر بیماری آلزایمر را نشان می دهند.

88

در مرکز دندانپزشکی دکتر سجودی متخصص ایمپلنت دکتر علی سجودی به همراه تیم متخصص خود برای خدمت رسانی به سالمندان عزیز و همچنین انجام کلیه درمان های دندانپزشکی اعم از جراحی لثه ، ایمپلنت و لمینت دندان آمادگی کامل را دارند. همچنین شما می توانید برای رزرو وقت با شماره 88082941  تماس بگیرید.

    منبع: سایت دکتر علی سجودی          https://drsojodi.com/Dental-implants-cost