با توجه به تدوام شیوع کرونا و تاثیری که می‌تواند بر کاهش صادرات داشته باشد، این نگرانی وجود دارد که تراز تجاری باز هم کاهش یابد و آن زمان باید دید چه اتفاقی در انتظار بازار ارز خواهد بود؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تنها اخبار سیاسی و وضعیت بورس بر بازار ارز اثر ندارد. تراز تجاری ایران هم سیگنال‌هایی درباره بازار ارز می‌دهد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، شاخص تراز تجاری ایران منفی سه میلیارد دلار بوده است، با توجه به تدوام شیوع کرونا و تاثیری که می‌تواند بر کاهش صادرات داشته باشد، این نگرانی وجود دارد که تراز تجاری باز هم کاهش یابد و آن زمان باید دید چه اتفاقی در انتظار بازار ارز خواهد بود؟

سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز پاسخ می‌دهد: قطعا بازار ارز تا حد زیادی متاثر از وضعیت صادرات کشور است در شرایط فعلی تمام درآمد ارزی ایران حاصل ارز صادرات غیرنفتی است. ما در شرایطی هستیم که سایر فاکتورهای موثر می‌تواند تاثیرشان را به خوبی نشان دهند. کشور ما مثل سایر کشورها با استانداردهای اقتصادی حرکت نمی‌کند و بیشتر تحت تاثیر اخبار است به همین علت هم قابل ‌پیش‌بینی نیست.

وی ادامه می‎‌دهد: بورس و دلار به هم وابسته شده‌اند، شاخص که می‌ریزد دلار هم پایین می‌آید، دلار که پایین بیاید شاخص‌ها هم می‌ریزند. به نظرم این روند تا پایان شهریورماه هم ادامه یابد و این تاثیر بسزایی بر بازار خواهد داشت.

همچنین به اعتقاد این کارشناس ممکن است اتفاقاتی بیفتد که چشم‌انداز مثبتی نسبت به آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران ایجاد کند و به نوعی در بازار امیدواری شکل گیرد. خود این چشم‌انداز می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در بازار بگذارد.