یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که ایران توانسته بازی‌ را انجام دهد که آمریکا را در تله بیندازد، گفت: دیپلماسی آمریکا ناشیانه عمل کرده و امروز آنها گزینه‌ای ندارند که بخواهند علیه ایران استفاده کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عماد آبشناس در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که امکان استفاده از مکانیسم ماشه از نظر حقوقی برای آمریکا وجود ندارد، اظهار کرد: زمانی که آمریکا پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت ارائه کرده بود اکثریت اعضا با آن مخالفت کرده و تاکید کردند که آمریکا چنین حقی ندارد بنابراین آمریکا با توجه به این‌که از برجام خارج شده حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد.

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که آمریکا در انزوای بین‌المللی شدید و بی‌سابقه‌ای قرار دارد که در تاریخ سازمان ملل و شورای امنیت بی‌سابقه است، اگر آمریکا بخواهد چارچوب‌های بین‌المللی را برهم بزند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود هیتلر هم همین کار را انجام داد که جنگ جهانی پیش آمد دونالد ترامپ هم همین کارها را می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: این سیاست‌های دونالد ترامپ و دولتش در صورتی که ادامه یابد بدیهی است جهان به سمت بی‌ثباتی می‌رود و شاهد جنگ‌های زیادی می‌شویم و هیچ کشوری اطمینان نمی‌کند که به توافق‌های بین‌المللی تعهد داشته باشد و می‌خواهد خودش حقش را به دست آورد.

آبشناس با بیان این‌که کل دنیا مخالف روندی است که آمریکا در پیش گرفته تصریح کرد: تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران چه برگردد یا خیر فرقی به حال ایران نمی‌کند، ایران تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار دارد اما آنها نتوانستند ایران را به زانو درآورند. کشورهای اروپایی، سفارت‌خانه‌هایشان در تهران فعال هستند و مشاهده می‌کنند که ایرانی‌ها علی‌رغم تحریم‌ها تحت تاثیر آن فشارها قرار نگرفتند و آنچه آمریکا می‌خواست محقق نشده برای همین با آمریکا مخالفت می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: بنابراین چون برای ایران فرقی نمی‌کند صبر می‌کند تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد، اما اگر بخواهند مکانیسم ماشه را فعال کنند و شورای امنیت و تصمیمات آن و همچنین کل جامعه بین‌المللی را زیرسوال ببرند، بهانه خوبی برای ایران است تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را بازگرداند و گزینه‌های بسیاری برای ایران وجود دارد که می‌تواند روی میز بگذارد.

وی ادامه داد: اما امروز آمریکا است که گزینه‌ای ندارد که علیه ایران استفاده کند لذا تصورم این است که ایران توانسته بازی‌ انجام دهد که آمریکا را در تله بیندازد، در واقع دیپلماسی ایران، دیپلماسی آمریکا را شکست داده و دیپلماسی آمریکا ناشیانه عمل کرده است که قطعا در تاریخ آن کشور ثبت خواهد شد.

آبشناس همچنین بیان کرد:تیم سیاسی دونالد ترامپ و یا حتی شخص پمپئو با لحنی با سایر کشورها صحبت می‌کنند که موجب شده دیگر کشورها مقابل آنها بایستند و اروپایی‌ها به آمریکا درسی بدهند که بدانند بدون همکاری با دیگر کشورها نمی‌تواند خواسته خود را پیش ببرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: در سطح بین‌المللی معادلاتی وجود دارند که باید رعایت شود حتی اگر آمریکا یک طرف آنها باشد ایران هم این را می‌داند، بنابراین با آرامش بازی می‌کند و در حالی که آمریکا با عصبانیت پیش می‌رود، لذا تصور می‌شود تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آنها اشتباهات متعددی را انجام می‌دهند و این ناکامی‌ها به ضرر دونالد ترامپ در انتخابات می‌شود.

آبشناس در پایان اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که ما در برنامه‌ها و سیاست‌های‌مان تعادل خود را حفظ کنیم براساس آمار احتمال شکست دونالد ترامپ در انتخابات وجود دارد گرچه برای ایران تفاوتی نمی‌کند که دونالد ترامپ انتخاب شود یا بایدن و ... زیرا سیاست آمریکایی‌ها همیشه علیه ایران بوده و دشمنی کرده‌اند. البته شکست سیاسی ترامپ می‌تواند درسی برای سایر روسای جمهور آمریکا باشد.