هیات چین در سازمان ملل با ثمر بخش خواندن جلسه دیروز کمیسیون مشترک برجام، به اتفاق نظر اعضای توافق هسته‌ای درباره مخالفت با آمریکا برای بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اشاره کرد.

ارزیابی چین از نشست مهم کمیسیون مشترک برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هیات چین در سازمان ملل در صفحه توییترش نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام را "نشستی ثمربخش در یک موقعیت بحرانی مهم" تلقی کرده و نوشت: تمام اعضا بر اهمیت حفظ توافق هسته ای و اجرای کامل آن تاکید کردند.

هیات چین در ادامه نوشت: این باور مشترک وجود دارد که آمریکا نمی تواند روند بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل (علیه ایران) را تحت قطعنامه ۲۲۳۱ آمریکا انجام دهد.

اظهارات هیات چین در این باره در پی این مطرح می شود که آمریکا با عدم تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه داده بود، به دنبال بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با به کارگیری مکانیسمی به نام اسنپ بک در توافق هسته ای است.

آمریکا علیرغم خروجش از توافق هسته‌ای مدعی است که حق استفاده از این مکانیسم تحت توافق هسته‌ای را دارد. استدلال دولت آمریکا این است که قطعنامه ۲۲۳۱ که سند قانونی توافق هسته‌ای است، هنوز این کشور را عضوی از برجام معرفی می‌کند.

این در حالی است که قطعنامه یاد شده و توافق هسته‌ای دو سند جداگانه نیستند و آمریکا با پایان دادن به مشارکتش در توافق هسته‌ای، نمی‌تواند از حقوق و ابزارهای این توافق و قطعنامه پشتیبان آن در شورای امنیت بهره‌مند شود.