عضو ارشد لابی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نشان‌دهنده تلاش ایران برای اجتناب از اختلاف با اعضای برجام ارزیابی کرد.

واکنش عضو لابی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به گزارش آژانس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جیسون برداسکای با درج گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در خصوص گزارش آژانس در موضوع ایران در حساب توییتری خود آورد: جالب است که گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید ذخایر آب سنگین ایران کاهش یافته و اکنون به محدوده برجام بازگشته است. این (مسئله) در کنار فراهم کردن دسترسی‌های پادمانی آژانس به دو سایت هسته‌ای (ایران)، نشان می‌دهند تهران در تلاش است تا (در بحبوحه تقلای آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه) دست کم از اختلاف پیدا کردن با دیگر اعضای برجام اجتناب کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدیدی، که روز جمعه به رسانه درز پیدا کرد، میزان ذخایر آب سنگین ایران است، که کمتر از ۱۳۰ تُن گزارش کرد. به عبارتی اکنون میزان آن به کمتر از میزان ذخایر مجاز براساس توافق هسته‌ای برجام رسیده است. بر همین اساس میزان ذخایر آب سنگین ایران برای اولین بار بعد از اعلام کاهش تعهدات کشورمان به مفاد توافق هسته‌ای (برجام) در محدوده مجاز عنوان شده در این توافق قرار گرفته است.

همچنین در این گزارش آمده است که اکنون ایران گام‌های مقدماتی برای نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته را طی می‌کند. بنا بر این گزارش، این نهاد بین‌المللی تنها به یک سایت از دو سایت مورد تقاضای خود دسترسی پیدا کرده است. البته عنوان شده نمونه‌برداری و گزارش درباره سایت دوم در روز‌های آینده ارائه خواهد شد.