آرمان ملی: شرکت‌های سوئیسی به لطــف کـانال بشردوستانه برای پرداخت هزیــنه‌های غــذا و دارو برخــلاف تــحــریم‌های اقتصادی به سرمایه‌‌گذاری در ایران ادامه می‌دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این جملاتی بود که وزیر امورخارجه سوئیس در حین سفر به ایران مطرح کرد. اهمیت این صحبت‌ها زمانی دوچندان می‌شود که از زبان یک مقام بلندپایه یک کشور اروپایی بسیار موثر در عرصه اقتصاد جهان باشد. موضع‌گیری که قطعا نتیجه مجموعه کنش‌هایی در داخل کشور و در عرصه دیپلماتیک است که سبب شده است ایران از محور شرارت، امروز به محل حضور نمایندگان کشورهای مهم اروپایی بدل شود تا جایی که آنها بیان کنند امروز ایران به‌خاطر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ناعادلانه رنج ‌رد و بر ناعادلانه بودن آنها صحه گذارند و از سوی دیگر علاوه بر همراه نشدن با تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران، خواهان تقویت روابط میان دو کشور باشند. در این میان همچنین آنها بر این باور هستند که از طریق کانال مالی سوئیس به درآمدهای ایران به‌خصوص در حوزه غذا و دارو کمک خواهند کرد. در این میان باید توجه کرد که در روزهایی که کره جنوبی با رفتاری به دور از انصاف و عدالت پول‌های مردم ایران را بلوکه کرده است اما چند شرکت بزرگ سوئیسی هنوز در ایران حضور دارند و به کار خود ادامه می‌دهند. مقوله‌ای که با سیاست‌های هوشمندانه ایران می‌تواند در این شرایط سخت به سایر کشورهای تاثیرگذار نیز سرایت کند. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با دیاکو حسینی، تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری داشته است که در ادامه می‌خوانید.

سوئیس در عرصه بین‌الملل و در پازل سیاست خارجی کشورمان چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد و آیا در این سفر حامل پیام خاصی بوده است؟

سوئیس یک کشور خوشنام اروپایی است که به‌خاطر بی‌طرفی بین‌المللی که اتخاذ کرده و میزبان سازمان‌های بین‌المللی متعددی است و همینطور سابقه طولانی در حل اختلاف‌های بین‌المللی نقش متفاوتی را در اروپا بازی می‌کند و برای ایران نیز به علت اینکه با این کشور یک کانال مالی ایجاد کرده است و تا حدودی برای ایران در دور زدن تحریم‌ها نقش‌آفرینی کرده است، اهمیت بیشتری برای ایران دارد. باید توجه کرد در روزهای اخیر اتفاق خاصی در عرصه بین‌المللی رقم نخورده است که زمینه تنش‌زدایی میان ایران و ایالات‌متحده را به‌وجود آورد. این صرفا نمی‌تواند صرفا مربوط به مساله میانجیگری باشد زیرا زمینه آن فراهم نیست. ایران با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک است علاقه‌ای ندارد وارد پروسه مذاکره با آمریکا شود. آنچه در این میان مهم است بعید به نظر می‌رسد دولت ترامپ در ماه پایانی دوران خود بخواهد تغییری در سیاست‌های غلط خود ایجاد کند. ایران نیز قطعا تن به چنین کاری نمی‌دهد.

وزیر خارجه ایالات‌متحده به چه علت بیش از سفر مقام سوئیسی به ایران با او تماس گرفته است؟

این تجربه وجود دارد که پمپئو اصول رایج و معمول دیپلماتیک را رعایت نمی‌کند و زمانی نیز که دست به نامه‌نگاری زده بود کاری جز تخریب انجام نمی‌داد و قطعا در تماس با وزیرخارجه سوئیس نیز کاری جز تخریب و خط و نشان کشیدن نکرده است. قطعا پمپئو پیام مثبتی به مقام سوئیسی انتقال نداده است تا آن را به ایران بیاورد. این خود سوئیس است که به دنبال توسعه همکاری با ایران است. سوئیس باید در اروپا یک جنبه مرکزی در مسائل مالی در اروپا دارد. اروپایی‌ها نیز در چند وقت اخیر نشان داده‌اند که با تحریم‌های ایالات‌متحده موافق نیستند. درست است که بخشی از شرکت‌های اروپایی به‌علت منافعی که در آمریکا دارند با این تحریم کردن همراه شده‌اند اما اروپا اساسا با تحریم‌های آمریکا مخالف است. دولت‌های اروپایی در این میان به دنبال راه‌هایی هستند که تجارت قانونی خود را با ایران ادامه دهند. در همین راستا، سوئیس کانال مالی سوئیس را ایجاد کرد. آنها به این علت که می‌دانند تحریم‌های آمریکا مخرب است می‌خواهند به دنبال ارتباط بیشتر با ایران باشند. سوئیس بیشتر از آنکه حامل پیام آمریکا باشد، حامل پیام همکاری بیشتر اروپا با ایران است؛ پیامی که به‌صراحت عنوان کرده است خواهان تعامل اقتصادی بیشتر با ایران هستند .

چه اتفاقاتی در کشور ما رقم خورده است که یک کشور مهم اروپایی در اوج تحریم‌ها تمایل دارد با ایران ارتباط بیشتر برقرار کند؟

هر دستاوردی که در سیاست خارجی ایران حاصل می‌شود اتفاقی نیست. در پشت این دستاوردها، زحمات و اتفاقات زیادی رقم خورده که برخی از آنها رسانه ای نشده است. در ماه‌های اخیر وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های کم‌سابقه‌ای انجام داده است. بسیاری از این تلاش‌ها برجسته نشده است. ایران در شورای امنیت، در آژانس و در تعامل با گروسی توانست گام‌های مثبت و مهمی بردارد. این اقدامات مثبت چند ماه اخیر بوده است که منجر به موضع‌گیری اینگونه سوئیس در قبال ایران شده است. آنچه این دستاوردها را برای ایران حاصل کرده، خویشتنداری هوشمندانه ایران است. ایران همواره روابط دیپلماتیک را در راس امور خود قرار داده و همواره از تنش اجتناب کرده است. این حاصل سیاست گفتمان‌محور ایران است تا جایی که دیپلماسی ایران چند پله و رده بالاتر از دیپلماسی ایالات‌متحده قرار گرفت. نتیجه این گفتمان‌ها و روابط آن است که امروز در عرصه سیاسی آمریکا را منزوی کرده و روابط خود را با جهان توسعه داده است. همین دیپلماسی است که سبب شده است امروز آمریکا به هیچ‌کدام از اهداف خود علیه ایران نرسد. امروزه متحدین آمریکا به‌دنبال گسترش روابط با ایران هستند و هر روز از این کشور بیشتر فاصله می‌گیرند. این نتیجه سیاست‌های هوشمندانه ایران است.