مدیرعامل یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری با اشاره به این که فشار فروش که درحال‌حاضر در بازار سهام وجود دارد، ناشی از ترس سرمایه‌گذاران است، ۹ اقدام عاجل برای بهبود وضعیت بورس ارائه داد.

اقداماتی برای بهبود بازار بورس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محسن عباسی با تاکید بر این که بازار سرمایه برای بهبود به چندین اقدام همزمان نیاز دارد، گفت: فشار فروش باید گرفته شود، این فشار فروش که درحال‌حاضر در بازار سهام وجود دارد، ناشی از ترس سرمایه‌گذاران است. بنابراین هم از نظر روانی و هم از نظر عملی، بورس نیاز به حمایت دارد.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ابن سینا تصریح کرد: اول از همه باید نقدینگی به این بازار سهام تزریق شود و امکان فروش حقوقی‌ها تا زمان بهبود این بازار سلب شود. در این راستا اقدامات زیر را می‌توان انجام داد:

۱. سهامدار عمده موظف باشد حداقل ۶۰ درصد از سهامش را که در طی یک ماهه گذشته فروخته است ظرف مدت کوتاه و مشخصی خریداری نماید.

۲. فروش حقوقی‌ها تا زمان بهبود بازار، صرفا در دامنه‌ مثبت انجام شود.

۳.تا زمان بهبود بازار دامنه‌ نوسان سهام، خیلی فوری به منفی ۲ درصد و مثبت ۲ درصد محدود شود و تمامی شرکت‌ها موظف باشند یک بازارگردان جهت بازارگردانی سهام خود معرفی نمایند.

۴. مدیریت ریسک مشتریان به خود کارگزاری‌ها واگذار شود و حد اعتباری حداقل معادل ۵۰ درصد پورتفوی تعیین گردد.

۵. تمامی شرکت‌ها موظف شوند طرف مدت ۲ روز هرگونه برنامه افزایش سرمایه‌ای خصوصا تجدید ارزیابی دارایی‌ها که تا یکسال آینده را در دستور کار دارند شفاف‌سازی کنند؛ حتی اگر در مرحله ی مقدماتی باشد.

۶. تمامی ناشران موظف شوند گزارش پیش‌بینی سود و زیان حسابرسی شده و حسابرسی نشده ارائه نمایند و در صورت انحراف بیش از ۲۰ درصد در پایان سال هیات مدیره باید پاسخگو باشد.

۷. بعد از ثبات بازار، هرگونه تغییر قانون و یا دستورالعمل باید حداقل ۶۰ روز بعد از تصویب اجرا شود.

۸. سهامداران عمده‌ همه شرکت‌ها ملزم به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی شوند.

۹. بعد از ثبات نسبی بازار دامنه ی نوسان ۲۰ شرکت برتر و بزرگ و بنیادین بورس به ۱۰ درصد افزایش یابد.