غلامعلی رجایی گفت: پیامبر اکرم(ص) به امیرالمومنین(ع) گفته بودند: «حکومت بعد از من حق تو است، اما اگر مردم تو را نخواستند قدرت را رها کن.» پس معلوم می‌شود، مبنا و مقبولیت هر دولتی به میزان استقبال مردم بر می‌گردد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حاکمیت و مردم باید به چه شکلی از رابطه و تعامل برسند تا در نتیجه اعتماد عمومی به حالت تاثیرگذاری برگردد؟ اساسا بی‌توجهی به آنچه در افکار عمومی می‌گذرد، چه تهدیدهایی را متوجه آسایش و آرامش جامعه می‌کند؟

غلا‌معلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: این مساله که نظام‌های سیاسی حاکم باید به مشارکت مردم در انتخابات اهمیت بدهند، بحثی است که هم به علوم سیاسی و هم به جامعه‌شناسی ربط پیدا می‌کند. یعنی با در نظر گرفتن اینکه دولت‌ها مردم را نمایندگی می‌کنند،‌ باید نسبت به حضور یا عدم حضور مردم در اتفاق‌های عمومی حساسیت لازم را داشته باشند و برای تحقق مشارکت عمومی به همه الزا‌م‌ها توجه نشان دهند.

مشاور پیشین آیت‌الله هاشمی در ادامه گفت: نظام‌ها یا سیستم‌هایی که برای نظر و رای مردم اهمیت لازم را قائل نمی‌شوند، به هر حال امورات خود را به نحوی مدیریت می‌کنند. اما در دستگاه فکری اسلامی، ‌علی‌القاعده ارزش هر دولتی بستگی به مقبولیتش دارد. همانطور هم که پیامبر اکرم(ص) به امیرالموئمنین(ع) گفته بودند: «حکومت بعد از من حق تو است، اما اگر مردم تو را نخواستند قدرت را رها کن.» پس معلوم می‌شود، مبنا و مقبولیت هر دولتی به میزان استقبال مردم بر می‌گردد.

او تصریح کرد: همچنین باید این امر را در نظر داشت که در بینش و اندیشه اسلامی، علی‌القاعده اعتبار اجتماعی مردم مهم است و همه مناصب به شکل‌های مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند. دقیقا به همین دلیل،‌ این‌که مردم برای مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و... چقدر راغب باشند،‌ مساله مهم است که حاکمیت باید برای آنها حساسیت لازم را داشته باشد.

رجایی در ادامه افزود: نکته ملموس و مشخص دیگر این است که انتخابات هر چقدر با تعداد رای بیشتری برگزار شود، دست کارگزاران دیپماسی کشور را در رویارویی با همتایان کشورهای دیگر باز می‌گذارد تا بتوانند در فعالیت و رایزنی‌های دیپلماتیک به توفیق‌های لازم برسند و از این طریق از منافع ملی مراقبت کنند. در واقع مشارکت پررنگ پشتوانه‌ای عظیم برای دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

وی توضیح داد: توجه نشان دادن به مردم و مطالبات‌شان لازم است، چون کشور و نظام در بزنگاه‌هایی مهم به آنها احتیاج پیدا خواهند کرد. به عنوان مثال، در سال‌های اولیه جنگ تحمیلی شرایط برای ایران دشوار شده بود. تا اینکه که امام راحل با صدور فرمان بسیج عمومی، مردم را دعوت به حضور در جبهه‌ها به طور داوطلبانه کردند که مردم فوج به فوج به سمت جبهه‌های جنگ با عراق شتافته و به شایستگی از تمامیت ارزی کشور با جان‌فاشانی‌هایی که داشتند،‌ دفاع کردند.

او تاکید کرد: برای اینکه قشرهای مختلف مردم به حضور در انتخابات ترغیب شوند مسئولان ارشد نظام باید این را باور کنند که همه مردم یک سلیقه ندارند و باید همه سلیقه و عقیده‌ها جدی گرفته شود تا از این طریق جامعه، جامعه‌ای جدی و کنشگر باشد.

غلامعلی رجایی در پایان گفت: حاکمیت این مساله را باید مورد توجه قرار بدهد که همه سلیقه‌ها باید بتوانند آزادانه در چارچوب فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی در صحنه حاضر شده و فعالیت جدی داشته باشند.