مجلس آینده هنوز تشکیل نشده، آرمان‌های بلندی را دنبال می‌کند. اکثریت کرسی‌ها در اختیار اصول‌گرایان مخالف دولت روحانی است و بر همین اساس خیلی از صاحب‌نظران معتقدند روحانی سال آخر ریاست‌جمهوری را خیلی سخت به پایان خواهد برد.

به دنبال ترمیم‌کابینه خواهیم بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اما این تنها موضوع نیست؛ اصول‌گرایان طیف‌های مختلفی دارند و هر کدام از آنها سلیقه سیاسی خاص خود را دنبال می‌کنند، بنابراین گردهم آوردن و هم‌جهت‌کردن آن‌ها کار ساده‌ای نیست، کما اینکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم تا روز آخر تبلیغات دو لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری با هم در رقابت بودند اما در ساعات پایانی بالاخره جبهه پایداری به وحدت رضایت داد. حالا سوال اینجاست که پایداری بعد از آنکه طعم شیرین نتیجه وحدت را چشید، آیا همچنان بر جدایی‌طلبی تأکید می‌کند یا آنکه بعد از آغاز کار مجلس زیر یک چتر با سایر سلایق اصول‌گرا برای حل مشکلات کشور به همفکری می‌نشیند.حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم با اشاره به حفظ وحدت نیروهای انقلاب در مجلس آینده معتقد است که هر وزارتخانه یا دستگاه اجرایی که نخواهد برای حل مشکلات مردم با جهت‌گیری‌های مجلس همراه شود، قهرا برایش چالش به وجود خواهد آمد.

 

هم‌اکنون خیلی در فضای افکارعمومی این‌طور منعکس می‌شود که مجلس آینده برای دولت آقای روحانی خیلی چالش‌آفرینی خواهد کرد؛ آیا این‌طور خواهد بود؟

رویکرد ما در مجلس آینده حل مشکلات مردم خواهد بود، بنابراین دستورجلسات مجلس را براساس مشکلات مردم تنظیم می‌کنیم تا موضوع‌محور جلو برویم و با ریل‌گذاری مناسب برای دولت مسائل را حل کنیم. 

اگر دولت روحانی در مسیر ریل‌گذاری‌شده توسط مجلس حرکت نکند، چه اتفاقی می‌افتد؟

حالا اگر دولت در مسیر ریل‌گذاری‌شده درست حرکت کند، مجلس مشکلی با دولت نخواهد داشت؛ چالش زمانی به وجود می‌آید که دولت همراهی لازم را نشان ندهد. 

در آن صورت هر وزارتخانه یا دستگاه اجرایی که نخواهد برای حل مشکلات مردم با جهت‌گیری‌های مجلس همراه شود، قهرا برایش چالش به وجود خواهد آمد.

دو وزیر دیگر آقای روحانی تغییر کنند، کابینه از نصاب می‌افتد؛ آیا این اتفاق در مجلس آینده رخ خواهد داد؟

ما ترمیم کابینه را دنبال می‌کنیم. وزرای ضعیف باید جای خود را به وزرای قوی بدهند؛ حتی اگر تقویت کابینه موجب از نصاب‌افتادن هیأت وزیران شود، این کار انجام می‌شود. نهایتش این خواهد بود که کل کابینه دوباره به مجلس برای اخذ رأی اعتماد معرفی می‌شود.

به نظر شما تغییر در رویکرد دولت ایجاد می‌شود؟ چون برخی معتقدند اگر آقای روحانی افراد قوی‌تری داشت، همان‌ها را در مسئولیت‌های اجرایی به کار می‌گرفت و چون چنین امکانی ندارد، همین وزرا خیرالموجودین هستند؛ آیا شما با این تحلیل موافق هستید؟ آیا در یک‌سال مانده به پایان دولت روحانی، ترمیم کابینه تأثیری هم در عملکرد دولت خواهد داشت؟

خط قرمز ما حل مشکلات جامعه است. به عبارت دیگر خط قرمزی درباره ازنصاب‌افتادن دولت و رأی اعتماد دوباره به کابینه یا تعداد استیضاح وزرا نداریم. ما یک سال‌ونیم صبر نمی‌کنیم تا دولت جدیدی سرکار آید تا آن دولت مشکلات را حل کند. قطعا بعد از انتخابات هیأت‌رئیسه و مشخص‌شدن ترکیب کمیسیون‌های تخصصی، برنامه‌های تدوینی‌مان را برای حل مشکلات مردم در دستورکار قرار می‌دهیم.

برخی معتقدند چون موضع مجلس آینده مقاومتی است، احتمال تشدید تحریم‌های ضدایرانی وجود دارد؛ نظر شما چیست؟

تحریم‌ها اعم از نفتی و بانکی هرچه بود، آمریکایی‌ها اعمال کردند و چیزی نمانده است که به اجرا درآورند و بخواهند با آن ایران را تحت فشار بگذارند، بنابراین وقتی ما با اقتدار وارد شویم، تحریم‌ها کاهش می‌یابند. درواقع مجلس آینده موجب کاهش تحریم‌ها می‌شود، نه افزایش آنها.

مجلس آینده تک‌فراکسیونی خواهد بود یا چندفراکسیونی؟

همچون مجلس هفتم دوفراکسیونی می‌شود. فراکسیون «نیروهای انقلاب» اکثریت خواهد بود و فراکسیون اصلاح‌طلبان و مستقلان نیز با حدود 25 تا 30 عضو در اقلیت قرار می‌گیرد.

یعنی این‌طور نخواهد شد که جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هر کدام برای خودشان فراکسیون تشکیل دهند؟

خیر؛ البته نیروهای انقلاب دارای طیف‌های مختلفی خواهند بود اما همه زیر چتر فراکسیون انقلابی‌-ولایی عمل می‌کنند.

   برخی معتقدند معادلات مجلس آینده خیلی متأثر از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 رقم خواهد خورد، به همین خاطر چالش‌هایی بین طیف‌های مختلف اصول‌گرا برای اداره پارلمان به وجود خواهد آمد چون هر طیف می‌کوشد تصمیم‌گیری‌های قوه مقننه را به سمت‌وسویی که موقعیت کاندیدای مطلوبش را تقویت می‌کند، جهت دهد؛ نظر شما چیست؟ 

مجلس شورای اسلامی کار خودش را انجام می‌دهد، فارغ از اینکه طیف‌های سیاسی خارج از پارلمان چه راهبردی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری دنبال می‌کنند و چه کسانی را می‌خواهند مطرح کنند؛ به عبارت دیگر مجلس شورای اسلامی در یک‌سال آینده متأثر از انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نخواهد بود. 

پس شما می‌فرمایید معادلات نیروهای انقلاب سیاست‌های راهبردی خود را مستقل از سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دنبال می‌کنند؟

ما تحت‌تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری کار مجلس شورای اسلامی را عقب نمی‌اندازیم. یک روز مجلس شورای اسلامی هم برای ما اهمیت دارد، بنابراین مجلس شورای اسلامی در قالب پیشبرد راهبرد حل مشکلات جامعه کار خودش را انجام می‌دهد، چون وقتی مجلس شورای اسلامی عملکرد خوبی داشته باشد، در شکل‌گیری دولت بعدی موفق‌تر عمل خواهد کرد، به این دلیل که به مردم کمک می‌کند انتخاب بهتری انجام دهند؛ بنابراین ما کار مجلس شورای اسلامی را به انتخابات ریاست‌جمهوری گره نمی‌زنیم.