وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از شروع گفتگوهای بین الافغانی بین دولت افغانستان، گروه های سیاسی و طالبان استقبال می کند و امیدوار است این گفتگوها بدون مداخله خارجی و در یک تفاهم جامع میان افغان ها به نتایج مطلوب خود برای استقرار صلح و ثبات دائمی در افغانستان، و امنیت در منطقه منجر گردد.

استقبال ایران از شروع مذاکرات بین الافغانی در دوحه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در این بیانیه تاکید شده است: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که حل مشکلات در افغانستان راه حل نظامی نداشته و ادامه حضور نیروهای خارجی یکی از علل اصلی تداوم جنگ در افغانستان می باشد. تمامی مسائل و معضلات در افغانستان تنها از طریق گفتگو و مذاکره قابل حل و فصل هستند و خروج مسئولانه نیروهای خارجی پیش نیاز غیرقابل اجتناب برای رسیدن به صلح و امنیت در آن کشور است.

جمهوری اسلامی ایران امیدوار است دولت، گروه های سیاسی و طالبان بتوانند با حفظ دستاوردهای ارزشمند مردم افغعانستان از جمله قانون اساسی، ساختارهای مردم سالارانه، مشارکت سیاسی فراگیر، و حقوق و کرامت زنان، و حقوق اقلیت های قومی و مذهبی به توافقی پایدار دست یابند که متضمن صلح، آرامش، رفاه و سعادتمندی مردم افغانستان باشد و به نوبه خود باعث شود مهاجرین افغان به کشور خود بازگشته و سهم خود را در بازسازی، رشد و ترقی افغانستان ایفاء نمایند.

جمهوری اسلامی ایران با اعلام آمادگی مجدد برای آن که همچون گذشته به پیشبرد روند صلح در افغانستان کمک کرده و امکانات و توانمندی های خود را بدین منظور در اختیار برادران و خواهران افغان قرار دهد، هر گونه فرصت طلبی سیاسی و سودجویی کاسبکارانه، به ویژه استفاده دولت آمریکا برای بهره برداری های انتخاباتی از گفتگوهای بین الافغانی را به شدت محکوم کرده و آن را مخل این گفتگوها می داند.