مدیر کل آژانس: توافق با ایران مهم بود اما پایان ماجرا نیست/ سطح مورد نیاز همکاری با ایران را داریم

گروسی: من سطحی از همکاری ایران را که نیاز داشتم، اکنون دارم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مدیر کل آژانس اتمی با مهم دانستن توافق با ایران برای دسترسی به دو مکان مورد نظر، گفت اکنون سطحی از همکاری با ایران را به دست آورده‌اند که نیاز بود و بازرسان این سازمان می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
به گزارش مانیتورینگ گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در بخشی از یک مصاحبه تلویزیونی به صحبت درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.
گروسی طی مصاحبه با برنامه «هارد تاک» در شبکه انگلیسی «بی‌بی‌سی»، گفت: «من از ایران خواستم که اجازه دهد بازرسان ما به دو مکان دسترسی پیدا کنند، آنها نمی‌خواستند به همین دلیل ما به بن‌بست کشیده شدیم که حل نشد. به نظرم افراد نگران بودند که این می‌تواند به دیگر مناقشات درباره ایران اضافه کند. مهم بود که این مشکل حل شود».
وی با مهم دانستن گفت‌وگوی مستقیم با ایران در این زمینه، توضیح داد: «آنها در استقبال از ما با محبت بودند. من با رئیس‌جمهور روحانی، وزیر خارجه ظریف و دیگران در آنجا صحبت کردم. ما توانستیم به یک توافق برسیم».

مدیر کل آژانس اتمی در پاسخ به اتهام‌زنی‌های مجری شبکه بی‌بی‌سی درباره برنامه هسته‌ای ایران در راستای ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی که قصد داشت با اجبار او را مجبور به پذیرش نقش صهیونیست‌ها در ارائه اطلاعات درباره دو مکان مورد نظر در ایران کند، اظهار داشت که نمی‌تواند چنین چیزی را تایید کند زیرا آژانس به صورت معمول اطلاعات زیادی را از طرف‌های مختلفی دریافت می‌کند اما بر اساس تمام آنها عمل نمی‌کند.

روز دوشنبه بود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلسه ماه سپتامبر خود را با دستورکارهای متعدد از جمله ایران، برجام و مسائل پادمانی در منطقه غرب آسیا آغاز کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود که حدود دو هفته پیش در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته تأیید کرده که میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته است. در گزارش آژانس تصریح شده میزان این ذخائر در حال ۲۰۱۵ کیلوگرم است که نسبت به گزارش فصلی قبل این نهاد بین‌المللی ۵۳۴ کیلوگرم افزایش یافته است.

گروسی درباره توافق آژانس با ایران برای دسترسی به این دو محل تصریح کرد: «افراد ما توانستند فعالیت‌های بازرسی خود را مجدداََ برقرار کنند... ما توانستیم به یک محل دسترسی داشته باشیم و در چند روز آینده به مکان دوم نیز دسترسی خواهیم داشت... این توافق مهم بود اما هنوز ماجرا به پایان نرسیده است... چیزی که به آن رسیدیم، بازگشت به فعالیت‌های عادی بود که باید می‌داشتیم».

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر سطح همکاری ایران بعد از توافق اخیر با آژانس، تاکید کرد: «من سطحی از همکاری را که نیاز داشتم، اکنون دارم... سطحی از همکاری را داریم که به بازرسان ما اجازه می‌دهد فعالیت کنند و ما چیزی را که می‌خواهیم ببینیم، خواهیم دید».

مجری شبکه بی‌بی‌سی که آشکارا لحن تحریک‌آمیز ضد ایرانی داشت، با متهم کردن ایران به تلاش برای ساخت سلاح اتمی، از مدیر کل آژانس اتمی پرسید که ایران اکنون به ساخت بمب اتمی نزدیک‌تر است یا دورتر؛ و او نیز اینگونه پاسخ داد: «این سوال را نمی‌توان با بله یا خیر پاسخ داد... سنجه‌های مختلفی داریم. اگر بخواهید میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده را در نظر بگیرید، می‌توانید نتیجه بگیرید که آنها اکنون مواد بیشتری نسبت به زمان خروج دولت آمریکا از توافق، دارند».

گروسی ادامه داد: «بعضی اوقات این سنجه‌ها می‌تواند متفاوت باشد و افراد را سردرگم کند. اما چیزی که من به شما می‌گویم این است که ما آنجا هستیم تا بررسی و راستی‌آزمایی کنیم که ایران سلاح اتمی تولید نمی‌کند».

وی با بیان اینکه آژانس اتمی بخشی از توافق هسته‌ای ایران نیست، اظهار داشت: «به همین دلیل است که ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و زمانی که اجازه ندهند کارمان را انجام ندهیم، بلند جار می‌زنیم و خواستار دسترسی مورد نیاز می‌شویم تا مانع نزول وضعیت به نقطه بدون بازگشت شویم».

مدیرکل آژانس اتمی در پاسخ به تلاش مغرضانه مجری بی‌بی‌سی برای متهم کردن ایران به فعالیت‌های شرورانه و ادعای «مُرده بودن» توافق هسته‌ای، گفت: «وظیفه من نیست که این را [که برجام مرده است] بگویم... من باید بی‌طرف باشم، همانطور که به ایرانی‌ها و به جهانیان اعلام کردم، من جدی اما منصف هستم. پس نمی‌توانم سیاسی شوم و بگویم که مثلا برجام خوب یا بد است، یا مثلا تحریم بله یا خیر!»

در حالی که گروسی مهمان این برنامه بود و قرار بود او صحبت کند اما مجری بی‌بی‌سی بیشتر زمان این مصاحبه ۲۴ دقیقه‌ای را با اتهام‌زنی‌ها و ادعاهای مشخص و خصمانه علیه ایران اشغال کرده و سعی کرد به اظهارات گروسی جهت ضد ایرانی بدهد.

گروسی در واکنش به اتهام‌زنی مجری بی‌بی‌سی به خود درباره جانبداری او از ایران و حمایت از توافق هسته‌ای و همچنین تهدید آمریکا به برداشتن حمایت خود از وی، پاسخ داد: «درسته من بین در و دیوار مانده‌ام اما این ویژگی شغل من است... شغل من، ناظر هسته‌ای بودن است... همین امسال، زمانی که نتوانستم دسترسی به این مکان‌ها (در ایران را) بگیرم و گزارش آن را به آژانس دادم، من را با الفاظی مانند کلانتر یا چیزهای دیگر خطاب کردند. اما من محکم بودم، اکنون توافقی به دست آورده‌ام و خود شما به من گفتید که روحانی می‌گوید بهترین روابط را باهم داریم».

پیش از این مصاحبه، سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه طی بیانیه‌ای مشترک درباره توافق فعالیت‌های پادمانی اِن‌پی‌تی که در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد، از ایران خواستند توضیحات لازم را به آژانس ارائه کند.

تروئیکای اروپایی با درخواست از تهران برای ارائه اطلاعات لازم و شفاف‌سازی درباره سوالات آژانس اتمی درخصوص فعالیت‌های پادمانی در ایران، گفتند که از تهران انتظار دارند تا توافق با آژانس را به صورت کامل اجرا کند. (جزئیات بیشتر)

در گزارش اخیر آژانس تصریح شده میزان ذخائر آب سنگین ایران به کمتر از ۱۳۰ تُن که میزان ذخائر مجاز برای این مواد ذیل توافق هسته‌ای برجام است. بدین‌ترتیب میزان ذخائر آب سنگین ایران برای اولین بار بعد از اعلام کاهش تعهدات این کشور به مفاد توافق هسته‌ای در محدوده مجاز در برجام قرار گرفته است.

مسئله دیگر در گزارش این نهاد بین‌المللی، اجازه ایران برای دسترسی به ۲ سایت است. آژانس اتمی در گزارش امروز مدعی شده ایران اجازه دسترسی به یکی از این دو سایت برای نمونه‌برداری‌های محیطی را داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده بازرس‌های این سازمان طی روزهای آینده در ماه سپتامبر و در تاریخی که بر سر آن با ایران توافق حاصل شده، از سایت دیگر هم دیدن کرده و نمونه‌برداری انجام خواهند داد.