یک استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که نباید سیاست خارجی و آینده کشور را به رفتار سیاستمداران آمریکا گره بزنیم گفت: حتی اگر بایدن در دور بعدی انتخاب شود، تنها در ادبیات مقامات آمریکایی تغییراتی به وجود می‌آید و در سطحی دیگر شاهد افزایش سطح همگرایی بین‌المللی میان آمریکا و اروپا علیه تهران خواهیم بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا، آنچه در ایران ملاحظه می‌شود تصور برخی درباره تغییر رییس‌جمهور آمریکا و اثر آن بر سیاست خارجی این کشور در قبال ایران است. آنچه این برداشت را به وجود آورده مبتنی بر واقعیت نیست بلکه در قبال رفتارها و کنش‌های سیاسی آمریکا علیه ایران است.

وی در پاسخ به این‌که چرا این نگاه در ایران است که با آمدن جو بایدن شرایط برای ایران بهتر خواهد شد؟ گفت: تقابل با کنش‌های ایران در سطح منطقه‌ای و بین المللی و نیز در سطح داخلی، فشار حداکثری از سوی ترامپ را در آینده افزایش می بخشد چه اینکه ترامپ در دوره بعدی نیز بر سر کار بماند چه بایدن روی کار بیاید و در میان هیچ تفاوتی میان دموکرات و جمهوری‌خواه نیست. آنهایی که فکر می‌کنند تغییر رییس‌جمهوری در آمریکا می‌تواند در پارادایم و سیاست کلان آمریکا نسبت به ایران تغییری ایجاد کند سخت در اشتباه هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با روی کارآمدن بایدن تنها در ادبیات مقامات آمریکایی با تهران تغییر خواهیم دید و البته شاهد افزایش سطح همگرایی بین‌المللی میان آمریکا با اروپا علیه تهران خواهیم بود. حضور بایدن در جایگاه رییس‌جمهوری آمریکا به نوعی حرکت قوی‌تر آمریکا از منظر سیاسی علیه تهران است و شرایط را به مراتب پیچیده‌تر می‌کند. ترامپ با ادبیات روشن و صریح سخن می‌گوید و در فشار به ایران نیز با وجود اینکه سیاست ابهام را پیش می برد؛ یعنی از یک طرف درخواست مذاکره و معامله با ایران دارد و از طرفی تلاش برای فشار و تحریم ایران اما مشخص است از این روند به دنبال پیروزی در جنگ ابهت آمریکا مقابل ایران است.

وی اظهار کرد: تنها چیزی که با تغییر رییس‌جمهور آمریکا و آمدن بایدن ایجاد می‌شود، فراهم شدن فضای مثبت برای مذاکره است و بحث مذاکره احتمالا پیش می‌آید اما در عمل پشت میز مذاکره همان شروط و حتی بیش‌تر از قبل و احتمالا محدودیت‌های بیشتر حقوق بشری را از ایران درخواست خواهند کرد. از این رو معتقدم این نگرش‌ها خوشبینانه است.

مطهرنیا گفت: متاسفانه در زیربنای سیاست خارجی ایران مشاهده می شود که به عینیت‌های روابط بین‌الملل به ویژه در مواجهه با آمریکا توجه نداشته‌ایم چرا که سیاست خارجی بیش از آنکه منافع محور باشد، ایدئولوژی محور است. به جای آنکه متغیر اصلی را رفتار آمریکا در نظر بگیریم باید منافع و امنیت ملی کشور را در نظام پیچیده بین‌الملل مورد توجه قرار بدهیم. با شناخت جامع از محیط روابط بین‌المللی می‌توانیم بازی‌های سیاسی را رصد کرده و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اینکه منتظر بنشینیم ببینیم مردم آمریکا بایدن یا ترامپ، کدام یک را انتخاب می‌کند تنها وقت کشی است. باید به سرعت در رفتار و کنش خود مبتنی بر اهداف و منافع ملی حرکت کنیم و بهترین روش را در مسیر ایجاد یک سیاست درست و بهینه برای حل و فصل مسایل ایران با مرکزیت و محوریت منافع و امنیت ملی انتخاب کنیم.