یک خبرگزاری انگلیسی در مطلبی با بیان اینکه واشنگتن در موضوع ایران منزوی شده، به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت که باید اهرم فشار مشترکی در موضوعات مختلف بر ایران وجود داشته باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 با نزدیک شدن به تاریخ ادعایی آمریکا برای اجرای مکانیسم موسوم به «ماشه» جهت بازگرداندن تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، تحلیلگران و رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند سیاست دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران بر خلاف سیاست وی علیه کره شمالی، نتوانست حمایتی کسب کند و بیشتر باعث استیصال حتی متحدان واشنگتن نیز شده است.

خبرگزاری «رویترز» امروز (جمعه) در مطلبی تحت عنوان "ترامپ در موضوع کره شمالی حمایت دریافت کرد ولی درباره ایران منزوی شد"، به این موضوع پرداخته و نوشت: «در حالی که شورای امنیت درباره کره شمالی متحد بود، اما تقریبا مخالفت کاملی با اعلان دولت ترامپ درباره کلید زدن بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران وجود دارد».

بر این اساس، دیپلمات‌های بین‌المللی انتظار دارند که موضوع ایران در قلب چهارمین سخنرانی ترامپ در هفتادوپنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه‌شنبه هفته آینده باشد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: «اهرم فشار مشترکی در موضوع هسته‌ای و دیگر موارد علیه ایران باید وجود داشته باشد. زمانی که اتحاد شکسته شود، آسیب می‌رسد و زمانی که یک کشور به تنهایی عمل کند، فشار کاهش می‌یابد».

این خبرگزاری در ادامه به نقل از یک دیپلمات دیگر در شورای امنیت – که او نیز خواست هویتش اعلام نگردد – نوشت: «توافق هسته‌ای ایران مفید و کارگر بود تا زمانی که واشنگتن از آن خارج شد. اکنون ایران از چیزی که حدود دو سال پیش بود، بیشتر به بمب [اتم] نزدیک است... تهدید کره شمالی نیز بیشتر از سه سال قبل است».

بامداد امروز نیز «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در روز دوشنبه، گفت واشنگتن از همه کشورهای جهان می‌خواهد که تابع قطعنامه شورای امنیت باشند. 

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.