به گفته مدیر فنی سهام عدالت، سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند پس از این که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس پذیرش شدند می‌توانند نسبت به فروش سهامشان اقدام کنند و برای فروش باید چهار مرحله را طی کنند.

نکاتی مهم درباره فروش سهام عدالت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تعداد کل دارندگان سهام عدالت حدود ۴۹ میلیون و ۱۵۳ هزار نفر است که از این تعداد ۲.۵ میلیون نفر فوت شده‌اند. در آزادسازی سهام عدالت حدود ۲۰ میلیون نفر روش مستقیم و ۲۶.۵ میلیون روش غیرمستقیم را انتخاب کردند که اگر قرار باشد سهام افراد فوتی نیز به روش غیرمستقیم آزاد شود تعداد سهامداران در روش غیرمستقیم ۲۹ میلیون نفر می‌شود.

در طی ۱۱۰ روزی که امکان فروش سهام عدالت برای کسانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند فراهم شده است، حدود ۲.۵ میلیون نفر از دارندگان این سهام نسبت به فروش بخشی از سهام خود اقدام کرده‌اند.

در خصوص روش غیرمستقیم نیز، طبق اعلام دولت سهامداران با انتخاب این روش مدیریت سهامشان را به شرکت سرمایه‌گذاری استانی می‌دهند که تا به الان ۱۸ شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شده‌اند.

محمود حسنلو، مدیر فنی سهام عدالت ابتدا اشاره‌ای به دو روش فروش سهام عدالت کرد و گفت: در روش مستقیم سهامداران می‌توانند به صورت جداگانه سهام ۳۶ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت را مدیریت و تصمیم‌گیری کنند که کدام سهام را بفروشند و کدام را نگه دارند، اما در روش مستقیم همه این ۳۶ نماد در قالب شرکت سرمایه‌گذاری استانی تجیمع می‌شود و سهامدار با یک نماد سروکار دارد.

وی در خصوص فروش سهام عدالت در روش غیرمستقیم گفت: در روش غیرمستقیم چون سهامدار با یک نماد طرف است، به طور مثال اگر یک واحد را بفروشد تعدادی از سهام فروخته خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت که مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار است، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به مرور باید کارهای پذیرش در بورس را انجام دهند تا بتوانند وارد بورس شوند، در تبصره‌ای از این آیین‌نامه آمده که این شرکت‌ها ظرف مدت یک سال بورسی شوند اما در حال حاضر ۱۲ شرکت پذیرش شده‌اند که خیلی سریع‌تر از زمان‌بندی مشخص شده است.

بر اساس اظهارات وی، به مرور که شرکت‌ها بورسی شوند قابل معامله نیز خواهند شد که در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی با نماد «وسخراج» در حال معامله است.

نحوه فروش چگونه است؟

به گفته مدیر فنی سهام عدالت، سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند باید به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه کنند که در این روش می‌توانند پنل آنلاین بگیرند یا فروش سهام را به کارگزار واگذار کنند.

آنطور که حسنلو عنوان کرد، پس از پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس، مراحل فروش سهام عدالت برای سهامدارانی که می‌خواهند پنل آنلاین بگیرند به این ترتیب است:

مرحله اول: ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت در این سامانه.

مرحله دوم: ثبت‌نام در یک کارگزاری و گرفتن پنل آنلاین.

مرحله سوم: تغییر کارگزار ناظر نماد شرکت سرمایه‌گذاری استانی به کارگزاری که سهامدار در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

مرحله چهارم: ثبت درخواست فروش سهام عدالت.