آمریکا در حالی مدعی است که می‌خواهد تحریم‌های ضد ایرانی را بازگرداند که تنهاتر از همیشه مانده و همه قدرت‌های بزرگ جهان از جمله چین و روسیه و حتی متحدان اروپایی واشنگتن این مساله را به چالش کشیده‌اند.

نظر دیپلمات‌های سازمان ملل درباره اقدام نمایشی آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از یک دیپلمات اروپایی، آمریکایی ها وانمود خواهند کرد که مکانیسم ماشه را فعال کرده اند و از این رو تحریم ها بازمی گردد و اجرایی می شود اما این اقدام هیچ مبنای قانونی ندارد و بنابراین نمی تواند تبعات قانونی داشته باشد.

یک دیپلمات سازمان ملل نیز گفت: تصور نمی کنم اتفاقی روی دهد. وی افزود: این فقط یک بیانیه است، چیزی شبیه کشیدن ماشه یک تفنگ خالی که گلوله ای از آن بیرون نمی آید.

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش آورد: تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها، خطر افزایش انزوای دیپلماتیک واشنگتن را درپی دارد، ضمن آنکه به تنش های بین المللی دامن می زند.

«الیوت آبرامز» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران مدعی شده است: همه تحریم های سازمان ملل درمورد ایران ساعت ۲۰ روز شنبه به وقت شرق آمریکا ازسرگرفته می شود.

این رسانه رسمی فرانسه نوشت: اما در این زمینه، واشنگتن منزوی است و همه قدرت های جهانی و حتی متحدان اروپایی اش به آمریکا پشت کرده اند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه می نویسد: سازمان ملل چگونه با این مناقشه بین ابرقدرت جهان و سایر کشورها روبه رو می شود؟ برای پاسخ به این پرسش باید حداقل یک ماه به عقب بازگشت.

« اواسط ماه اوت (اواخر مرداد ماه) بود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا متحمل شکستی سنگین در شورای امنیت سازمان ملل شد، زمانی که تلاش کرد تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، تحریم هایی که موعد آن ماه اکتبر (مهر ماه) به سر می آید.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا متحدان اروپایی واشنگتن (فرانسه، انگلیس و آلمان) را از این بابت سخت نکوهش و آنها را به جانبداری از ایران متهم کرد.

وی در عین حال «اسنپ بک» یا مکانیسم ماشه را اعلام کرد که هدف از آن بازگرداندن همه تحریم های ضد ایرانی است.

این تحریم ها در سال ۲۰۱۵ پس از انعقاد توافق هسته ای بین ایران و طرف های غربی لغو شد.

اما ترامپ مدعی شد که این توافق که در دوره زمامداری باراک اوباما سلف وی حاصل شده بود، کافی نیست و بدین ترتیب آمریکا را در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج کرد و سپس تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه ایران را بازگرداند.

حال آمریکا اصرار دارد که همچنان یکی از طرف های توافق است، اما صرفا به این منظور که بتواند گزینه مکانیسم ماشه را فعال کند.

در واقع هر عضو دیگر شورای امنیت توانایی آمریکا برای این چرخش قانونی را مورد مناقشه قرار داده است.

با این همه، تنها دولت ترامپ طوری رفتار می کند که گویی تحریم های بین المللی در حال بازگشت است و حال آنکه رفتار مابقی جامعه بین المللی به نحوی است که گویی هیچ تغییری ایجاد نشده است.»

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش این پرسش را مطرح کرد: آیا این یک حرکت نمادین است که موضع سخت واشنگتن در قبال تهران را یادآوری کند یااینکه قرار است اقداماتی انجام شود؟

یک دیپلمات سازمان ملل نیز گفت: تصور نمی کنم اتفاقی روی دهد. وی افزود: این فقط یک بیانیه است، چیزی شبیه کشیدن ماشه یک تفنگ خالی که گلوله ای از آن بیرون نمی آید.

این دیپلمات ضمن ابراز تاسف از اقدام یکجانبه آمریکا گفت: روسیه و چین سرگرم تماشای عواقب بی ثبات کننده بزرگی هستند که بین واشنگتن و شرکای اروپایی اش جریان دارد.

با این حال، آمریکا خواستار ادامه تحریم تسلیحاتی ایران به طور نامحدود است و اینکه دیگر فعالیت های مرتبط با برنامه های هسته ای و بالستیک تهران تحت تحریم های بین المللی قرار گیرد.

پمپئو به تازگی مدعی شده است که آمریکا همه آنچه را لازم باشد، انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که تحریم ها اعمال شود.

وی افزود: ما قصد داریم به گونه ای عمل کنیم و قبلا به نحوی عمل کرده ایم که مانع از خرید تانک های چینی و سامانه های دفاع هوایی روسی از سوی ایران شویم و انتظار داریم که همه کشورها به قطعنامه های شورای امنیت عمل کنند.

خبرگزاری فرانسه افزود: این همان جایی است که باعث تشدید تنش های بین المللی می شود. ترامپ ممکن است تحریم های ثانویه ای را برای مجازات هر کشور یا نهادی که تحریم های سازمان ملل را نقض می کند، اعلام کند، دسترسی این کشورها و شرکت ها به سیستم های مالی و بازارهای آمریکا را قطع کند، حتی با وجودی که آمریکا تنها کشوری است که به اجرای این تحریم ها اعتقاد دارد.

همین امر خود باعث انزوای بیشتر امریکا می شود. دولت ترامپ با دست زدن به چنین اقدامات یکجانبه ای، کشورش را عملا از بسیاری از امتیازهای تجاری با کشورهای جهان محروم می کند.