ایرنا – رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد: ما بر سر فعال‌سازی مکانیسمی که آمریکا به دلیل خروج از برجام قادر به فعال‌سازی آن نبود، مصالحه نخواهیم کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، امانوئل مکرون روز سه‌شنبه این مطلب را در هفتاد و پنجمین نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد که به صورت ویدئویی در سالن مجمع عمومی این سازمان پخش شد، مطرح کرد و افزود که اقدام ایالات متحده آمریکا در خصوص به‌کارگیری مکانیسم ماشه، به منزله تضعیف شورای امنیت و مرجعیت تصمیم‌های آن خواهد بود، ضمن آنکه تنش‌ها در منطقه را تشدید خواهد کرد.

وی هدف اصلی شورای امنیت را مبارزه با تروریسم و گسترش سلاح های اتمی بیان کرد و افزود در این مسیر سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران موفق نبوده است. 

مکرون تاکید کرد که فرانسه و شرکای اروپایی آن خواستار ادامه برجام و همچنین تعهدات مندرج در مذاکرات 2015 وین بوده و رفتار آمریکا در خروج یکجانبه از برجام را تایید نمی کنند. 

وی افزود که با ادامه برجام باید مطمئن شد که ایران به سلاح اتمی دست نمی یابد و همچنین باید کنترل برنامه موشکی ایران را در نظر داشت. 

رئیس جمهوری فرانسه در سخنان خود تقریباً هیچ اشاره ای به موضوعات داخلی کشورش نکرد و تمام وقت خود را صرف ارائه راهکار برای بحران های جهانی کرد. 

وی همچنین تاکید زیادی روی نقش فرانسه در مناطق تحت نفوذ خود مانند لوانت (لبنان و سوریه)، ساحل (منطقه تحت نفوذ فرانسه در آفریقا) و شرق مدیترانه و لیبی کرد. 

مکرون در سخنان خود به تناوب از موضع اتحادیه اروپا سخن گفت که نشان دهنده این واقعیت است که اکنون فرانسه تنها نماینده اروپا در بین اعضای دائم شورای امنیت است. 

وی با اشاره به اهمیت مبارزه داعش و القاعده تاکید کرد که فرانسه فقط به دعوت دولتهای مشروع منطقه ساحل و از جمله مالی به آن کشورها نیرو فرستاده و به محض تغییر عقیده آن کشورها، نیرو های خود را خارج خواهد کرد. 

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه به معاهده پاریس در سال 2015 به منظور کاهش گازهای گلخانه ای اشاره کرده و بدون نام بردن از آمریکا از معطل ماندن این معاهده و نرسیدن آن به اهدافش انتقاد نمود. 

وی به اهمیت فضای دیجیتال هم اشاره کرد و اینکه این فضا باید تحت یک حاکمیت قرار بگیرد. او قانونگذاری را برای رسیدن به اهداف مبارزه با نفرت پراکنی و تروریسم در فضای دیجیتال مهم توصیف کرد و گفت آزادی بدون نظم اجتماعی وجود نخواهد داشت. 

مکرون آموزش را یکی از اهداف مهم توصیف کرد و بر تعهد فرانسه به گسترش آموزش به ویژه در بین زنان و به ویژه در آفریقا تاکید کرد. وی گفت اکنون میلیونها دانش آموز به دلیل بیماری کووید19 از تحصیل محروم شده اند. 

وی با نام بردن از دوره های قدیمی جهانی شدن، مانند دوران کریستف کلمب و ماژلان و دوران استعمار اروپایی و همچنین دوران اخیر پس از فروریختن دیوار برلین، خواستار ایجاد دوره ای جدید از جهانی سازی شد. 

رئیس جمهوری فرانسه افزود جهانی سازی پس از دیوار برلین قرار بود دوره ای از صلح و ثبات و فراوانی باشد که با بازگشت ملی گرایی، همه گیری بیماری کرونا و بحران طبقه متوسط در غرب به بن بست رسیده است. 

وی سرخوردگی طبقه متوسط در غرب که خود را بازنده جهانی سازی می داند به عنوان یکی از این بحران ها نام برد. مکرون گفت؛ ما (فرانسه + اتحادیه اروپا) استفاده از سلاح شیمیایی در اروپا، روسیه و سوریه را محکوم کرده و از روسیه می خواهیم در مورد استفاده از سم نویچوک علیه معترض روس شفاف سازی کند. 

رئیس جمهور فرانسه نابرابر در جهان و داخل کشورها را نیز از جمله بحران های موجود در جهان برشمرد که از نظر دموکراتیک قابل ادامه یافتن نیست. وی به اهمیت حاکمیت قانون در عرصه بین المللی اشاره کرد و خوستار حفظ بی طرفی فعالیتهای سازمانهای حقوق بشری شد. 

مکرون با گفتن اینکه حقوق اساسی فقط ارزشهای غربی نیستند که ما بخواهیم به بقیه تحمیل کنیم از سازمان ملل خواست گروهی را برای بازدید انساندوستانه از وضعیت مسلمانان اویغور در چین مامور کند. 

وی در سخنان خود به بحران در لبنان، سوریه، عراق و لیبی نیز اشاره کرد. رئیس جمهوری فرانسه گفت لیبی نمونه کامل اشتباهاتی است که در زمینه عدم رعایت حق حاکمیت ملتها انجام شده است. وی درمورد مسائل مرتبط با مدیترانه شرقی و نقش ترکیه در آن خواستار دیالوگ و احترام به قوانین بین المللی شد. 

در زمینه امنیت قاره اروپا هم وی اظهار داشت که بخش عمده ای از امنیت ما وابسته به معاهدات بین اتحاد جماهیر شوروی سابق با آمریکا است و اظهار تاسف کرد که این معاهدات (کاهش تسلیحات) بین دو کشور در حال محو شدن هستند. وی گفت ما (اروپا) نمی توانیم امنیت خود را به نیروهای خارج از اروپا واگذار کنیم و باید سرنوشت خود را به دست بگیریم. 

وی با اشاره به اینکه سلامت یک نفر مساوی سلامت همه است از تعهد فرانسه و اتحادیه اروپا به دسترسی عمومی به واکسن یا داروی کووید19 سخن گفت و سلامت را یک دارایی جهانی عمومی نامید. 

مکرون در خصوص صلح و ثبات در خاورمیانه گفت که به صلح بدست آمده از طریق هژمونی یا از طریق تحقیر اعتقادی ندارد و نه به صلحی که بخواهد با پول خریده شود. وی با استقبال از عادی شدن رابطه دو کشور عربی با رژیم صهیونیستی گفت مردم فلسطین نیز باید در این میان از حقوق خود بهره مند شوند. 

وی در انتها بر چند جانبه گرایی بین المللی به عنوان راه حل برطرف کردن بی ثباتی ها تاکید کرد.