در تماس تلفنی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر پیشبرد گفت‌وگوهای سیاسی و تداوم کار کمیته قانون اساسی سوریه تأکید شد.

رایزنی تلفنی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با دستیار ظریف
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«گیر او پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه صبح امروز (شنبه) با علی‌اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این تماس تلفنی، آخرین وضعیت و تحولات سوریه مورد بحث و‌ بررسی قرار گرفت.

 در این ‌گفت‌وگو که بر روند سیاسی و فعالیت‌های کمیته قانون‌ اساسی سوریه تمرکز داشت، طرفین بر پیشبرد ‌گفت‌وگوهای سیاسی و همچنین تداوم کار کمیته قانون اساسی به منظور دستیابی به حل و فصل نهایی بحران سوریه در چارچوب احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور تاکید کردند‌.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پدرسون ۲۶ شهریور ماه نیز در تماسی تلفنی بر لزوم اجرایی شدن توافقات ادلب در راستای حفظ آرامش و جلوگیری از بروز مجدد تنش‌ها تأکید کرد.

در مذاکرات روز پنجشنبه سوم مهر ماه محمدجواد ظریف با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مسکو، در خصوص اوضاع سوریه و روند آستانه بحث و تبادل نظر شد. ظریف در نشست خبری مشترک با همتای روس خود گفت که متعهد به روند آستانه هستیم و به آن ادامه می‌دهیم.

وی افزود: در گفت‌وگوهای سیاسی ژنو در خصوص کمیته قانون اساسی شرکت کرده و با روسیه و ترکیه برای پیشبرد روند سیاسی همکاری می‌کنیم و روند آستانه را کماکان ادامه می‌دهیم، برای اینکه سایر موضوعات روند آستانه علاوه بر کمیته قانون اساسی در چارچوب مذاکرات آستانه ادامه یابد با روسیه هم نظر هستیم که ضرورت احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها اساسی‌ترین ضرورت در منطقه ماست و روش‌های مناسبی برای مقابله با تروریسم و افراطی گرایی بدون خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی کشورها و استفاده از زور وجود دارد.