نمایندگی جمهوری اسلامی در ژنو در هفته‌ای که گذشت، ضمن پاسخ به اتهامات بی‌پایه و ‌اساس چند کشور غربی علیه ایران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، نسبت به تضعیف حاکمیت قانون توسط سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا هشدار داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«اسماعیل بقایی هامانه» سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو  دوشنبه گذشته با ایراد سخنانی در چهل و پنجمین نشست شورای حقوق بشر زنگ خطر درباره آثار منفی ناشی از سیاست های یکجانبه‌گرایانه و قلدرمآبانه دولت آمریکا بر فضای بین المللی را به صدا درآورد.

وی عنوان کرد که حاکمیت قانون از تمام دولت‌ها می‌خواهد تا از منشور سازمان ملل متحد پاسداری، وفق تعهدات بین‌المللی خود عمل، از سازوکارهای چندجانبه‌گرایی حمایت و از آزار سایر کشورها پرهیز کنند.

این در حالیست که به گفته سفیر کشورمان، امروز به سختی می‌توان ادعا کرد که چنین فضای سازنده‌ای در سطح بین المللی وجود دارد. بقایی تصریح کرد که ایالات متحده با توسل به یکجانبه گرایی افراطی به قیمت تضعیف قوانین بین‌المللی و بدون در نظر گرفتن منافع و حقوق سایرین، نظم بین‌المللی را زیر سوال برده است.

وی بیان کرد، قانون جنگل که به طور فعالانه توسط آمریکا دنبال می‌شود باعث ایجاد هرج و مرج، خشونت، درگیری و نقض قوانین بین‌الملل می‌شود.

سفیر کشورمان همچنین با اشاره به این مطلب که ننهادهای بین‌المللی مالی نیز از پیامدهای ناشی از سیاست‌های زورگویانه در امان نبوده‌اند به تلاش یکجانبه‌گرایانه آمریکا برای مسدود کردن پرداخت وام اضطراری به ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول شد.

فشارهای آمریکا برای مسدود کردن پرداخت وام اضطراری به ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول دخالت‌آمیز و مخرب است

وی این اقدام را نمونه رفتار دخالت‌آمیز و مخرب یک دولت خواند که به صورت مستقیم و متخاصم بر برنامه‌های توسعه‌ای سایر کشورها اثر منفی گذاشته و به گفته او نقض صریح حقوق بشر بشمار می‌رود.

بقایی هامانه یک روز بعد (سه‌شنبه) در همین نشست بار دیگر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را به باد انتقاد گرفت و از جامعه بین‌الملل خواست تا علیه این سیاست‌های ضد حقوق بشری این کشور متحد شوند. 

وی به ادعای اخیر آمریکا در خصوص بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران از طریق به‌کارگیری سازوکار ماشه در برجام اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: ایران مصمم است تا به مقاومت حداکثری علیه کارزار فشارهای غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا ادامه دهد.

بقایی هامانه رفتارهای یکجانبه و قلدرمآبانه آمریکا را نادرست و مجرمانه خواند که بر حقوق اولیه ملت‌ها پیامدهای منفی دارد. وی همچنین ادعای آمریکا را مبنی بر اینکه کالاهای بشردوستانه از تحریم‌های ایران مستثنی هستند ریاکارانه و یک دروغ بزرگ توصیف و تصریح کرد که چنین تبصره‌ای در تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن وجود خارجی ندارد. 

برخی کشورهای اروپایی، شورای حقوق بشر را به عرصه‌ای برای مداخله‌گری علیه سایر کشورها تبدیل کرده‌اند

سفیر کشورمان در بخش دیگری از نشست شورای حقوق بشر ژنو به اتهامات بی اساس چند کشور اروپایی علیه ایران پاسخ داد و گفت: انگ زدن به دیگران ادامه ذهنیت استعماری و توهم خود برتر بینی، برخی کشورهای غربی است.

«بقایی هامانه» در واکنش به بیانیه مشترک‌ گروهی از کشورهای غربی در انتقاد از وضعیت حقوق‌بشر در ایران، افزود: مایه تاسف است که برخی کشورها دیگران را برای رعایت حقوق‌بشر  موعظه می‌کنند، در حالی که جنایات گذشته و حال خود را فراموش کرده و بر این واقعیت که بخش زیادی از  مصیبت‌های دیگران نتیجه سیاست‌های استعماری گذشته و ذهنیت برتری طلبانه آنهاست، سرپوش می‌گذارند.

سفیر ایران با انتقاد از رویکرد کشورهای غربی در قبال مسائل حقوق بشری، چنین سیاستی را تنها باعث تفرقه و تقابل بین کشورها و تنزل حقوق بشر به ابزاری برای اهداف سیاسی ارزیابی کرد و گفت: برخی کشورهای اروپایی، شورای حقوق بشر را تبدیل به عرصه‌ای برای مداخله گری علیه کشورهای در حال توسعه کرده‌اند.

نماینده کشورمان با اشاره به اینکه حاکمیت قانون لازمه حفظ و حرمت حقوق بشر است، اعمال فشار بر دولت های دیگر تحت لوای حقوق بشر برای تغییر نظام حقوقی داخلی یا دخالت در پرونده های قضایی را غیرقابل قبول دانست.   

بقایی هامانه که در چهل و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سخن می‌گفت، بهترین راه برای تحقق اهداف شورا را گفت و گو و همکاری بر اساس اصل بی‌طرفی و پرهیز از انگ‌زدن و کلیشه‌گرایی دانست.

وی در بخش دیگری‌ از سخنان خود نسبت به تداوم نقض گسترده و سیستماتیک ‌حقوق‌بشر فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی هشدار داد و از شورای حقوق بشر خواست مانع از عادی شدن سبعیت و نقض فاحش حقوق بشر توسط ‌رژیمی‌ شود که موجودیتش بر اساس تروریسم و تجاوز بنا گذاشته شده است.

در جریان جلسه روز جمعه شورای حقوق بشر سفیر آلمان به نمایندگی از جمعی از کشورهای عمدتا غربی بیانیه‌ای در انتقاد از وضعیت حقوق بشر ایران قرائت کرد و خواستار توقف اجرای قصاص شد. این جلسه همچنین صحنه حملات لفظی تند کشورهای غربی علیه چین، روسیه، بلاروس، ونزوئلا و سوریه بود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز چهارشنبه گذشته رویکرد، اظهارات و اقدامات برخی کشورهای اروپایی را به منزله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و گفت: در این خصوص واکنش لازم از سوی مقامات و مراکز ذیربط اتخاذ شده و از این پس نیز خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای ما بسیار عجیب و غیر قابل باور است که همین کشورها نه تنها واکنشی در قبال نقض فاحش حقوق ملت ایران بواسطه سیاست ضد بشری فشار حداکثری رژیم آمریکا و تحریم‌های ظالمانه و ضد بشری آن اتخاذ نکرده اند، بلکه عملا با بی عملی خود به آن دامن می زنند و در آن شریکند.