مطابق انتظار بسیاری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی او را اصولگرایان تشکیل می‌دهند ولی باز هم حدود 55درصد مخالفت خود با استعفای روحانی را اعلام کرده و فقط 45درصد موافق آن بودند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اگر در اروپا یا همین کنار گوش‌مان در برخی کشورهای آسیایی استعفای رییس یک دولت پس از سخت شدن شرایط و ممانعت نهادها و اشخاص از دستیابی به اهداف تعیین شده‌اش امری پذیرفته شده از سوی افکار عمومی و جریان‌های سیاسی و رسانه‌ها محسوب می‌شود، در ایران اما شرایط به کلی متفاوت است. بسیاری از اصول قانون اساسی پس از گذشت بیش از 30 سال از آخرین اصلاح این قانون، همچنان اجرا نشده‌اند و بسیاری از امور نیز تابو به حساب می‌آید. استعفای رییس‌جمهوری که عالی‌ترین مقام انتخابی در ایران محسوب می‌شود، ازجمله این موارد است ولی حداقل در دوره ریاست حسن روحانی در قوه مجریه، بسیاری از فعالان سیاسی تلاش کردند با سخن گفتن از این مهم، به نوعی تابوشکنی کنند. عباس عبدی یکی از جمله این افراد است. او نخستین‌بار آذر ماه سال گذشته، پس از اتفاقات تلخ رخ داده در آبان ‌ماه 98 و نوع برخوردهای صورت ‌گرفته با معترضان به افزایش قیمت بنزین، از استعفای رییس‌جمهوری سخن گفت و مطابق انتظار با انتقادات بسیاری مواجه شد ولی از ایده خود عقب نکشید. او در شماره روز یکشنبه روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی پیشنهاد کناره‌گیری رییس‌جمهوری را مطرح و تاکید کرد که «کنار رفتن نه به معنای اعتراض، بلکه به معنای گشودن راه برای حل ماجرا» است.

این پیشنهاد نیز با واکنش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ارتباط جمعی مواجه شد. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از اصلاح‌طلبان گرفته تا اصولگرایان، با اشاره به هزار و یک معضل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی ایران و ناکارآمدی‌های متعدد کارگزاران دولت دوازدهم، کناره‌گیری رییس‌جمهوری و برگزاری انتخابات زودهنگام را امری مثبت تلقی کردند با این تفاوت که اصولگرایان سازوکار فعلی برای برگزاری انتخابات را کافی می‌دانستند ولی اصلاح‌طلبان خواستار دخالت حداقلی شورای نگهبان و واگذاری تصمیم‌گیری به عموم جامعه شدند. در این میان اما برخی فعالان سیاسی چون محمدعلی ابطحی که سابقه حضور در قوه مجریه و ریاست دفتر سیدمحمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات را در کارنامه دارد، نگاه‌شان به ماجرای استعفای رییس‌جمهوری متفاوت از سایرین بود. او در کانال تلگرامی خود در واکنش به یادداشت عبدی نوشت که «استعفای رییس‌جمهوری دست خودش نیست. آقای خاتمی، می‌خواست و نتوانست. ‌آقای روحانی که خودش هم نمی‌خواهد.» او همچنین با اشاره به اهداف احتمالی طرح موضوع استعفای رییس‌جمهوری نوشت که «شعار استعفای روحانی بیشتر ایذایی است برای جناح مقابل.» عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات نیز در واکنش به یادداشت عبدی و توصیه او به روحانی برای کناره‌گیری از قدرت در توییتر خود نوشت که «به نظرم پیشنهاد خوبی است برای رهایی از سردرگمی و مشخص شدن مسوولیت‌ها!» نکته قابل تامل آنکه جلیل محبی، رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر که ازجمله منتقدان رییس‌جمهوری محسوب می‌شود، بدون اظهارنظر شخصی، پیشنهاد عبدی را به نظرسنجی میان توییتری‌ها گذاشت. مطابق انتظار بسیاری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی او را اصولگرایان تشکیل می‌دهند ولی باز هم حدود 55درصد مخالفت خود با استعفای روحانی را اعلام کرده و فقط 45درصد موافق آن بودند.