آمالگاماتور وسیله و یا ابزاری است که در تجهیزات دندان پزشکی هر دندانپزشک ماهری موجود می باشد. حال اصلا این وسیله و یا ابزار برای درمان چه قسمتی از دندان است و چه کاربرد و کارایی دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آمالگاماتور وسیله و یا ابزاری است که در تجهیزات دندان پزشکی هر دندانپزشک ماهری موجود می باشد. حال اصلا این وسیله و یا ابزار برای درمان چه قسمتی از دندان است و چه کاربرد و کارایی دارد؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آمالگاماتور چه ابزاری است و چه کاربردی دارد؟

زمانی که فرد دچار درد دندان می شود در بیشتر موارد دندان مورد نظر خالی شده و نیاز به پر کردن دندان است. آمالگام نام موادی است که امروزه جهت پر کردن دندان خالی از آن استفاده می کنند. مواد آمالگام از ترکیب موادی از قبیل جیوه، سرب، قلع و نقره و مس تشکیل می شود.

شاید بدانید جیوه عنصر شیمیایی است که به محض ترکیب شدن با مواد دیگر خشک و سفت می شود به این علت آمالگام به شکل پودری فاقد عنصر جیوه در عرصه دندان پزشکی عرضه می گردد و دندانپزشک به هنگام پر کردن دندان اندکی جیوه را همان زمان به مواد و یا پودر مورد نظر اضافه می کند.

حال باید از دستگاهی به نام آمالگاماتور صحبت کرد که وظیفه اش ترکیب آمالگام با جیوه است. در واقع آمالگاماتور ترکیب خمیرمانند را برای دندان پزشک مهیا می سازد. در واقع آمالگاماتور کار همزن و ترکیب کردن مواد را انجام می دهد.

دستگاه آمالگاماتور به دو مدل ترکیبی و کپسولی در صنعت دندان پزشکان عرضه شده است.

حال این دو مدل چه تفاوت هایی با هم دارند ؟ مدل ترکیبی این دستگاه محفظه ای داشته که پودر آمالگام را درون آن می ریزند و علاوه بر آن محفظه ای دیگر داشته که جیوه درون آن ریخته می شود. پس از روشن کردن دستگاه آمالگاماتور این دو مواد یعنی پودر و عنصر جیوه با هم ترکیب می شوند که در این ترکیب 80 درصد پودر و باقی یعنی 20 درصد آن جیوه می باشد. پس در مدل ترکیبی دو محفظه جدا از هم تعبیه شده است.

آمالگاماتورهای کپسولی برای ترکیب آمالگام هایی است که درون کپسول های کوچک واقع شده اند. این کپسول ها پرده نازکی درونشان تعبیه شده که وظیفه جداسازی جیوه و پودر را برعهده دارد. کپسول ها روی دستگاه آمالگاماتور کپسولی قرار داده می شوند. این گونه از دستگاه های آمالگاماتور نسبت به انواع دیگر کاربرد بیشتری در دندان پزشکی دارد.

نوعی  دیگری از آمالگاماتورهای کپسولی وجود دارد که هم پودری و هم کپسولی است یعنی در واقع دوکاره است.

در نوع معمول دستگاه کپسولی، کپسول در قسمت گیره ی کپسول واقع شده و امکان تنظیم مقدار پودر و جیوه وجود ندارد زیرا شرکت سازنده این نوع مقداری واحد برای آمالگام و جیوه تعیین نموده و امکان تنظیم مجدد وجود ندارد.

در دستگاه پودری و کپسولی می توان مقدار پودر آمالگام را مشخص نمود یعنی امکان تنظیم مقدار آمالگام وجود دارد البته مقدار جیوه را نمی توان تغییر داد و همیشه یک مقدار مشخص است اما به کمک پیچی که در قسمت کناری دستگاه تعبیه شده می تواان مقدار پودر آمالگام را تغییر داد.

هر میزان که پیچ به طرف مثبت بیشتر تنظیم شده باشد یعنی مقدار پودر بیشتر است و هر چه قدر که به سمت منفی رفته باشد یعنی مقدار پودر کمتر است.

رعایت کردن چه نکاتی برای مقابله با اختلالات احتمالی نیاز است؟

اختلالاتی ممکن است دستگاه آمالگاماتور را تهدید کند که برای جلوگیری از این اختلالات بهتر است یک سری نکات را رعایت نمایید.

مثلا تمیز کردن لوله ها و درپوش دستگاه به وسیله برس مخصوص خود یکی از این نکات است که حتما باید انجام شود.  لرزش دستگاه موجب ته نشین شدن پودر و فشرده شدنش در دستگاه می شود و موجب می شود که میزان پودر تغییر پیدا کند بنابراین باید از لرزش دستگاه جلوگیری نمود.

توجه داشته باشید که چنانچه دستگاه هنوز متوقف نشده  به هیچ وجه با درپوش آن تماس نداشته باشید.

در هفته یک الی دو مرتبه دستگاه را به صورت سر و ته در مکانی مشخص قرار دهید و سپس در جایگاه خود قرار دهید.

از قرار دادن دستگاه مقابل نور خورشید اجتناب کنید زیرا نور آفتاب از عمر دستگاه می کاهد.

فایل روتاری neolix  چیست و چه کاربردی دارد؟

نسل جدیدی از فایل های نیکل تیتانیومی چرخشی به وسیله ی شرکتی فرانسوی به نام نئولیکس تولید و عرضه شده است. این شرکت اولین شرکتی است که در مقیاس صنعتی، فایل های روتاری را به کمک تخلیه الکتریکی و سیم فلزی تولید نموده است.

سختی روی سطح کار موجب می شود تا ساییدگی راحت تر صورت گیرد و افزایش سرعت در کار دیده شود. فرآیند جدید تولید فایل روتاری نئولیکس با عملیات هایی همچون ذوب و تبخیر همراه بود و با فرکانسی

بالا عمل تخلیه الکتریسیته بین دو الکترود صورت می گیرد. این گونه فایل ها در دو مدل و سایزهای مختلف در بازار و فروشگاه های اینترنتی یافت می شود که دندانپزشک متناسب با نیاز و دانش خود فایل های روتاری را خریداری می کنند. البته فروشگاه های اینترنتی امکانات لازم را برای خریدی راحت و بدون دردسر فراهم می سازد.

همانطور که میدانید ابزارهای متفاوتی برای پر کردن دندان در عرصه ی دندان پزشکی موجود است و دستگاه آمالگاماتور یک دستگاه پیشرفته با تکنولوژی جدید در این عرصه می باشد.

امروزه فروشگاه های اینترنتی متعددی برای فروش ابزار و تجهیزات پزشکی در هر عرصه ای پیاده سازی شده است که کار را برای خرید پزشکان راحت کرده است. این فروشگاه ها دستگاه ها و مواد لازم و هر گونه ابزار لازم را به فروش می رسانند. بدین صورت دندان پزشکان عزیز نیز با چند کلیک می توانند ابزار مورد نظر را فراهم سازند.