حسینعلی امیری در نامه‌های جداگانه به هیات وزیران و اسحاق جهانگیری خاطرنشان کرد: ایران در معرض هشدارهای جهانی نسبت به روند نزولی جمعیت جوان است و دولت باید از طرح«جمعیت و تعالی خانواده» حمایت مالی کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در معرض هشدارهای جهانی نسبت به روند نزولی جمعیت جوان قرار دارد و در موارد متعددی نیز به این موضوع اشاره شده ولی تاکنون اقدام شایسته ای به عمل نیامده، ولی طرح «جمعیت و تعالی خانواده» که در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نهایی شده می تواند یکی از گام های مؤثر برای این مهم باشد.

وی همچنین در این نامه تصریح کرده که شایسته است بار مالی طرح از سوی هیات محترم وزیران، تأمین گردد و هیأت محترم وزیران موافقت خود را با طرح مذکور اعلام نماید و معاون محترم رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به عنوان نماینده دولت تعیین گردد.

متن نامه به شرح ذیل است: 

جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رییس جمهور

سلام علیکم

احتراما، ضمن ارسال گزارش طرح «جمعیت و تعالی خانواده» که در ۴ فصل شامل کلیات، کاهش سن ازدواج، کاهش سن طلاق و حمایت از فرزند آوری تدوین گردیده ، گزارش طرح مذکور را به شرح ذیل به استحضار می رساند:

1- پیرو بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت بازنگری و اصلاح سیاست ها و برنامه های کلان جمعیتی کشور در راستای افزایش مطلوب جمعیت و تصویب راهبردها و اقدامات عملی مربوط به جلوگیری از کاهش نرخ باروری و ارتقای متناسب با آموزه های اسلامی و اقتضائات راهبردی کشور به تصویب طرح مزبور منطبق با بیانات و رهنمودهای معلم له ارزیابی می گردد.

2- متن پیشنهادی از حیث انطباق با سیاست های کلی خانواده (بندهای ۵ و ۱۶) و سیاست های کلی جمعیت (بندهای ۱ تا ۵ و 14) ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و بند ۴۵ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه مورد تأیید می باشد.

3- در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در معرض هشدارهای جهانی نسبت به روند نزولی جمعیت جوان قرار دارد و در موارد متعددی نیز به این موضوع اشاره شده ولی تاکنون اقدام شایسته ای به عمل نیامده، طرح فوق می تواند یکی از گام های مؤثر برای این مهم باشد.

4- تصویب طرح پیشنهادی در راستای تحقق سیاست های کلی نظام قانونگذاری موضوع بندهای ۹۰۴ و ۱۵ تلقی می گردد.

5- ماده ۶ طرح پیشنهادی مبنی بر اینکه وزارتخانه های بهداشت، علوم و ورزش و جوانان براساس سیاستها و برنامه های مصوب شورایعالی جمعیت و طبق وظایف تکلیفی خود موظفند حسب مورد، امکان بهره مندی و برخورداری کسانی که قصد ازدواج دارند را از خدمات سلامت و مشاوره های عمومی، تخصصی و مهارتهای فردی، حین و پس از ازدواج، در راستای تشکیل او تحکیم بنیان خانواده با محوریت ازدواج موفق به اجرا در آورند. در راستای اجرای بند ج ماده ۱۰۲ برنامه ششم توسعه، می باشد.

6- طرح مذکور با بند ۳ سیاستهای کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، موضوع ارتقای سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی و تحکیم بنیان خانواده، انطباق دارد.

7- با توجه به کاهش نرخ باروری، تعداد موالید و نیز تغییر نگرش جامعه به موضوع فرزندآوری، مفاد طرح پیشنهادی از حیث ارائه سیاست های حمایتی و تشویقی نسبت به موضوع فرزند آوری در جامعه مثبت ارزیابی می‌گردد.

8- نظر به اینکه موضوع طرح فوق از اهداف مشترک دولت و مجلس می باشد ، لذا به منظور پیشگیری از مغایرت طرح مذکور با اصل ۷۵ قانون اساسی، شایسته است بار مالی طرح از سوی هیات محترم وزیران، تأمین گردد.

9- ضروری است جهت جلوگیری از مغایرت طرح مذکور با سیاست‌های تنقیحی مجلس شورای اسلامی فهرست احکام و قوانین نسخ شده موضوع ماده 35 طرح پیشنهادی مورد تصریح قرار گیرد.

علی هذا مستدعی است هیأت محترم وزیران موافقت خود را با طرح مذکور اعلام نماید و معاون محترم رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به عنوان نماینده دولت تعیین گردد.

نامه امیری به هیات وزیران

حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس جمهوری نامه جداگانه‌ای را خطاب به هیات وزیران شامل: حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش وزیر، آذری جهرمی ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت الاسلام علوی وزیر  اطلاعات، دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، ظریف وزیر امور خارجه، سرقینی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمکی  وزیر بهداشت  درمان و آموزش پزشکی، شریعتمداری  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، آوایی وزیر دادگستری، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اسلامی وزیر راه و شهرسازی،‌ غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رحمانی فضلی  وزیر کشور، مونسان  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، زنگنه وزیر نفت، اردکانیان وزیر نیرو، سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، انصاری معاون رئیس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور، اوحدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، همتی رییس کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، علی‌عسگری رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نوشته است. 

متن این نامه به شرح ذیل است: 

احتراما به پیوست تصویر نامه شماره 44642  مورخ ۱۳۹۶ / ۶ / ۳۱ رئیس محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی متضمن مصوبه کمیسیون مزبور در خصوص «طرح جمعیت و تعالی خانواده» به همراه گزارش این معاونت شماره 65037 مورخ 12/6/1399 جهت استحضار ایفاد می‌گردد.

نظر به اینکه طرح مزبور با اصلاحاتی در کمیسیون فوق به تصویب رسیده لطفا مقرر فرمایید نظرات کارشناسی آن دستگاه را با ذکر دلایل موافقت یا مخالفت به انضمام مستندات مربوطه، حداکثر تا پایان روز چهارشنبه مورخ 2/7/1399 به آن معاونت ارسال نمایند تا مراتب به نحو مقتضی به مجلس شورای اسلامی منعکس گردد.

رونوشت این نامه خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس ‌جمهوری،‌ واعظی ریاست دفتر رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است.