تحلیلگر لبنانی: آمریکا به دنبال استفاده از عراق برای محاصره همسایگانش است

آمریکا از طریق عراق به دنبال محاصره ایران است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک نویسنده لبنانی در تحلیل جنجال‌ها درباره تعطیلی یا ادامه کار سفارت آمریکا در بغداد گفت که واشنگتن در پی سرمایه‌گذاری روی این امر و استفاده از عراق برای محاصره همسایگانش است.
تحلیلگر لبنانی: آمریکا به دنبال استفاده از عراق برای محاصره همسایگانش است
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وفیق ابراهیم» نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان، درباره اجرای طرح‌های جدید آمریکا از طریق عراق برای محاصره کشورهای همسایه آن هشدار داد و گفت که آمریکا تلاش خود را بر روی سه کشور ایران، عراق و لبنان متمرکز می‌کند.
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: واشنگتن بر روی ایران، عراق و لبنان متمرکز است و عراق یکی از مهمترین کشورهای استراتژیک برای آمریکا به شمار می‌آید که دارای مرزهای مشترک با ایران، سوریه، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج [فارس] است.
وفیق ابراهیم افزود: آمریکا برنامه‌ریزی کرده است که به بهانه حمایت از هیأت‌های دیپلماتیک، کنترل برخی گذرگاه‌های مرزی زمینی و هوایی عراق را در دست بگیرد. تمامی این نشانه‌ها می‌گویند که واشنگتن از طریق عملیات هدف قراردادن هیأت‌های دیپلماتیک به دنبال سامان دادن به برگه‌های خود و استقرار شمار جدیدی از نیروهای خود است.

هفته پیش منابع رسانه‌ای از احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد را با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضد‌آمریکایی در کشور را بازنشر دادند و از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر دادند امری که گروه‌های مقاومت هرگز مسئولیت آن را نپذیرفتند و با وجود تاکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.

پس از انتشار این اخبار و موضع‌گیری‌های متعدد از سوی شخصیت‌های سیاسی عراق، نخست‌وزیر و وزیر خارجه عراق این خبر را تایید کردند و درباره بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد و انتقال آن به اربیل ابراز نگرانی کردند.

«عقیل الردینی» نماینده عراقی و از رهبران ائتلاف پارلمانی «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشن عراق مانند بسیاری دیگر از نمایندگان عراقی، موضوع بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد را نوعی فشار بر دولت کنونی عراق توصیف کرد و گفت: بستن سفارت آمریکا در بغداد، موضوعی است که در آن اغراق شده و به نوعی، فشار آمریکا به دولت عراق و رئیس آن مصطفی الکاظمی است.