​معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه صنعت خودروسازی پیشران بخش مهمی از اقتصاد کشور است؛گفت: چالش اصلی امروز این صنعت در فاصله معنادار قیمت از درب کارخانه تا مصرف کننده واقعی است.متاسفانه بدلیل تحولات اقتصادی و افزایش نرخ ارز و انباشت نقدینگی در کشور، خرید خودرو که در تمام دنیا بعنوان یک کالای مصرفی انجام می گیرد، در کشور ما بعنوان یک کالای سرمایه ای و برای جلوگیری از کاهش دارایی ها و ایجاد تعادل و حفظ نقدینگی صورت می پذیرد.

واقعی شدن قیمت خودرو؛ ضرورتی فوری است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور با حضور در گروه صنعتی خودروسازی سایپا درجریان وضعیت خطوط تولیدی این شرکت و موانع و مشکلات پیش روی این شرکت قرار گرفت.

دین پرست با اشاره به اینکه، صنعت خودروسازی از صنایع مادر و کلیدی کشور محسوب می شود؛ گفت: در جریان خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه  برعلیه کشورمان ، شاهد بودیم که با توجه به اهمیت و جایگاه تعیین کنندگی این صنعت،  امریکا با هدف ضربه زدن به اقتصاد کلی کشور ، در همان گام نخست، صنعت تعیین کننده خودروسازی را مورد تحریم قرار دارد.

معاون اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه صنعت خودرو پیشران اقتصادی کشور است؛ اظهار داشت: به صورت مستقیم حداقل ۶۰ صنعت مهم دیگر کشور با صنعت بزرگ خودروسازی در ارتباط است و بیش از ۸۰۰ هزارنفر نیز بصورت مستقیم و غیر مستقیم در واحدهای تولید خودرو و یا سازندگان قطعات این صنعت ، مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: در همین دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا، قریب به ۱۰۰ هزار نفر بصورت مستقیم مشغول به کار هستند که در نوع خود رقم بزرگی محسوب و قابل توجه است.

دین پرست تصریح کرد: ۸۶ درصد تولیدات خودرویی کشور با دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا است که خود سایپا به تنهایی حدود ۵۰ درصد نیاز بازار را تامین میکند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور ، با اظهار این مطلب که با مقاومت شرکت های خودرو ساز ‌و همچنین تلاش وافر قطعه سازان، عملا تحریم های امریکا در این صنعت خنثی گردیده است ، تاکید نمود که تحریم ها ، مدیران این بنگاههای مهم را  عملا به نوعی از خوداتکایی و خودباوری رسانده است .

وی در ادامه افزود؛ برچیدن خط تولید خودروی پراید بدلیل برخی مشکلات، پس از چند دهه سابقه تولید ، آنهم علیرغم آنکه حدودا ۵۰ درصد از ظرفیت تولیدات سایپا  با ۱۱ خط تولید به این محصول اختصاص داشت و جایگزینی به موقع  خودروهای مناسب ، یکی از اقدامات قابل تقدیر مدیران و کارکنان شرکت سایپا محسوب می گردد.

دین پرست پس از بازدید از مرکز تحقیقات و‌نوآوری سایپا و اطلاع از آخرین اقدامات نوآورانه و روند تولید محصولات جدید این شرکت، اظهار داشت، مقاومت و استقامت مدیران و کارکنان صنعت خودرو و بالاخص ایران خودرو و سایپا ، در حفظ میزان تولید ، کاهش جدی تعهدات معوق و تولید و روانه سازی محصولات جدید دارای استانداردهای ۸۵ گانه به بازار، آنهم در این شرایط سخت تحریمی قابل تقدیر است.

معاون وزیر کشور به کاهش تعهدات  معوقه و بدهی شرکت سایپا به عنوان دیگر دستاورد ارزشمند این شرکت طی سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: با مدیریت خوبی که در شرکت سایپا انجام شده، شاهد تحویل به موقع خودروها و افزایش رضایت مشتریها هستیم و این روند بایستی تا تحویل  آخرین آخرین خودروی معوق به مشتریان و خریداران ادامه یابد.

موضوع ارزبری از دیگر مسائلی بود که دین پرست به آن اشاره کرد و گفت: در صورت عدم فعالیت شرکت‌های بزرگ خودروسازی و قطعه سازان ، سالیانه نیازمند واردات ۱۸ و نیم میلیارد دلاری واردات خودرو و قطعات  خودرویی بودیم که امروز این رقم با تولیدات مختلف گروه های خودرویی سایپا ، ایران خودرو و دیگر خودروسازان، این رقم به حدود ۳ و نیم میلیارد دلار کاهش یافته و عملا از خروج حدودا ۱۵ میلیارد دلار جلوگیری شده است.

موضوع واقعی سازی قیمت ها و ضرورت حذف واسطه ها از دیگر تاکیدات معاون اقتصادی وزیر کشور در نشست امروز با مدیران شرکت سایپا بود که دراین خصوص دین پرست گفت: تفاوت قیمت خودروها از درب کارخانه تا مصرف کننده واقعی، بسیار زیاد است و باید برای این موضوع راهکار جدی اندیشیده شود.

دین پرست تصریح کرد: متاسفانه با اینکه زحمت و کار اصلی را مجموعه مدیران و کارکنان در شرکت هایی بزرگی چون سایپا و ایران خودرو متحمل می‌شوند ، اما متاسفانه سود اصلی این کار ، نصیب واسطه ها و دلال هامی شود.

وی گفت: باید با راهبردهای مختلف از جمله ، ممنوعیت فروش خودرو به دارندگان خودرو یا افرادی که سابقه خرید خودرو دارند، ممنوعیت واگذاری و فروش خودرو به شخص ثالث تا چند سال، تعیین مجازات های لازم برای خاطیان ، شناسایی کارتهای سوخت بلا استفاده که نشان از دپوی خودروهای خریداری شده در پارکینگ ها دارد، دست واسطه ها و بر هم زنندگان بازار واقعی خودرو را کوتاه نمود.

دین پرست در پایان صحبت هایش به موضوع مهم خدمات پس از فروش اشاره کرد و گفت: تابلو و نماد موفقیت بنگاههای تولیدی کالاهایی چون خودرو و لوازم خانگی، موضوع خدمات پس از فروش و جلب رضایت بیشتر مشتریان است.

وی در این خصوص گفت: باید مساله خدمات پس از فروش بیش از گذشته جدی گرفته شود و بتوانیم با جلب رضایت مصرف کنندگان محصولات تولید داخل ، به رشد و توسعه این صنعت مهم در کشور کمک کنیم.