عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: شورای ائتلاف نمی آید از ابتدا کسی را انتخاب کند. هم اکنون با تمام توان برنامه ریزی ها دنبال می شود ولی تصمیم گیری با رأی مجمع مرکزی خواهد بود که اعضایش منتخبان شوراهای استانی هستند.

مکانیزم انتخاباتی شورای ائتلاف اعلام شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فعالیت انتخاباتی اصولگرایان وارد فاز جدیدی شده است. خبرهایی از این جناح سیاسی بیرون می آید که بعضا متناقض است. درباره صحت و سقم مسائل مطرح شده با مهدی چمران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفتگو کردیم.

خبرهایی مطرح شده که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب آقای رئیسی را  به عنوان گزینه نهایی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 انتخاب کرده است، چقدر این خبر صحت دارد؟

شورای ائتلاف با اتکا به رأی مجامع شهرها تصمیم می گیرد. در انتخابات مجلس هم همین طور بود مجامع افراد را انتخاب کردند و از بین آنها گزینش صورت گرفت. در سال 96 نیز 24 نفر برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند، مجمع عمومی اول برگزار شد 10 نفر انتخاب شدند. مجمع عمومی دوم تعداد افراد به 5 نفر رسید. آن 5 نفر ثبت نام کردند و نهایتا 2 نفر به تأیید شورای نگهبان رسیدند. بنابراین شورای ائتلاف نمی آید از ابتدا کسی را انتخاب کند. هم اکنون با تمام توان برنامه ریزی ها دنبال می شود ولی تصمیم گیری با رأی مجمع مرکزی خواهد بود که اعضایش منتخبان شوراهای استانی هستند.

تاریخی برای برگزاری مجمع مرکزی درنظر گرفتید؟

زمان بندی داریم ولی تاریخ دقیق در خاطرم نیست. مجامع شهری را هرچه زودتر نهایتا تا یک ماه دیگر تشکیل خواهیم داد اما آنها فعلا کارهای تشکیلاتی را انجام می دهند، نه انتخاب مصادیق را. در مجموع به نظر می رسد زمان برگزاری مجمع مرکزی بعد از عید نوروز سال 1400 خواهد بود که با توجه به شرایط رأی گیری به صورت آنلاین انجام می شود.

در خبرها آمده که لیستی را شورای ائتلاف تهیه کرده که نفر اول، دوم و سوم به ترتیب آقایان رئیسی، جلیلی و قالیباف هستند.

هیچ لیستی تهیه نکرده است.

این روزها صحبت از تصمیم 5 چهره نظامی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری است. نظر شما چیست؟

نظامی ها افراد وطن پرستی هستند، به کشورشان علاقه دارند و خیلی از آنها توان شان بالاست، پس می توانند وارد شوند اما بقیه اش بستگی به اقبال مردمی دارد.

آیا نامزدی چهره های نظامی در انتخابات ریاست جمهوری به نفع اصولگرایان است یا اثر منفی روی سبد رأی این جناح می گذارد؟

بستگی به افراد دارد. ما چون براساس نظر مردم انتخاب می کنیم، تصمیم گیر مردم خواهند بود.

برخی از جناح رقیب می گویند «اصولگرایان علاقه دارند همچون انتخابات مجلس یک انتخابات مطمئن ولو کم مشارکت در سال 1400 تجربه کنند» آیا این طور است؟

قطعا و یقینا ما دوست داریم مشارکت حداکثری باشد چون مهم است. برای رسیدن به این هدف هر چقدر بتوانیم تلاش می کنیم.

اگر ملاک سبد رأی اصولگرایان را رأی 16 میلیونی آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 قرار دهیم، در سال 1400 چقدر این سبد سنگین تر خواهد بود؟

بستگی به شرایط دارد. این گرانی ها و به هم ریختگی ها تأثیر منفی می گذارد. اگر وضعیت به همین شکل جلو برود، اثر ریزش رأی و مشارکت خواهد داشت.

یعنی این ریزش در سبد رأی اصولگرایان هم رخ می دهد؟

قطعا تأثیر می گذارد.

هفته گذشته یکی از اعضای جبهه پایداری گفته بود که ما مکانیزم مستقلی را برای انتخابات ریاست جمهوری دنبال می کنیم، پایداری چه نسبتی را با شورای ائتلاف تعریف خواهد کرد؟

هنوز نمی دانم. از جبهه پایداری هم دعوت خواهد شد که در ائتلاف شرکت کنند. بپذیرند یا نپذیرند دست خودشان خواهد بود.

یک خبر دیگری هم مطرح بود که شورای ائتلاف به آقای قالیباف توصیه کرده در مجلس بماند و نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشود؟

هیچ توصیه ای به هیچ کس نداشتیم. شورای ائتلاف به هیچ کسی توصیه نمی کند.