جلسه سران قوا که قرار بود دیروز به میزبانی قالیباف در مجلس برگزار شود از سوی رئیس‌جمهور لغو شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کیهان : جلسه سران قوا قرار بود دیروز سه‌شنبه به میزبانی محمدباقر قالیباف در مجلس شورای اسلامی برگزار شود اما به دلیل بازدید سرزده قالیباف از بخش کرونایی بیمارستان امام‌خمینی(ره) و ادعای احتمال انتقال بیماری به حسن روحانی، این جلسه از سوی رئیس‌جمهور لغو شد.

محمدباقر قالیباف ظهر روز دوشنبه طی بازدید سرزده‌ای از بخش‌های مختلف مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) در بخش ICU کرونایی این بیمارستان حضور یافت و با بیماران گفت‌وگو کرد.

گفتنی است لغو جلسه سران قوا به ادعای احتمال انتقال بیماری به حسن روحانی ختم نشد و با واکنش‌های مختلفی رو‌به‌رو شد. اولین واکنش‌ها از سوی برخی خبرگزاری‌های داخلی و نزدیکان رئیس‌جمهور مطرح شد؛ واکنش‌هایی که حاکی از عصبانیت مدعیان اصلاحات از حضور قالیباف در بیمارستان امام خمینی(ره) و بازتاب گسترده آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و استقبال افکار عمومی بود.

کنایه معاون دفتر روحانی به رئیس مجلس

هنوز چند ساعت از حضور میدانی قالیباف در بین بیماران کرونایی و وعده او مبنی بر اینکه «در جلسه سه‌شنبه سران قوا مسائل و مشکلات را مطرح می‌کنم» نگذشته بود که علیرضا معزی، معاون دفتر رئیس‌جمهوری دست به توییت شد و در سلسله توییت­‌هایی به حضور قالیباف در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی(ره) واکنش نشان داد

معاون دفتر رئیس‌جمهوری که سعی می‌کرد القا کند حضور قالیباف در جمع بیماران کرونایی، یک تاکتیک تبلیغاتی و انتخاباتی است، اظهار کرد: حضور در بخش بیماران بدحال و به همراه بردن خبرنگار و دوربین نه ایستادن در کنار مردم که بی‌اهمیت کردن سلامت مردم است.

معزی افزود: دغدغه‌های تبلیغاتی و برندسازی‌های شخصی را آن‌قدر فربه نکنیم که از دغدغه سلامت عمومی هم پیشی بگیرد.  بر همین اساس بود که خبرگزاری برنا نیز در گزارشی با تأکید بر اینکه «سفرهای رئیس مجلس خلاف پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می‌شود» نوشت: رفتار خلاف پروتکل قالیباف برای روحانی و رئیسی خطرآفرین است!

برنا همچنین نوشت: لغو جلسه سران قوا منطقی‌ترین اقدامی است که می‌شود انجام داد.

نکته جالب ‌توجه در این ماجرا، دستپاچگی خبرگزاری دولتی ایرنا بود که با 3 تیتر متفاوت در یک ‌زمان مشخص به خبررسانی در این موضوع پرداخت.

خبرگزاری ایرنا ساعت 23 و 46 دقیقه 14 مهر، در ابتدا در تیتر خبری خود نوشت «نشست سران قوا به درخواست وزیر بهداشت لغو شد» اما پس از لحظاتی در تیتر دیگری نوشت: «نشست سران قوا به درخواست کمیته درمان ستاد ملی کرونا لغو شد.»

عصبانیت دولتی‌ها از حضور قالیباف در جمع بیماران کرونایی و تلاش برای القای این گزاره که دلیل لغو جلسه سران قوا، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی قالیباف بوده، آنجا معلوم شد که ایرنا لحظاتی بعد در تیتر سوم خود نوشت: «رعایت نکردن پروتکل‌ها از سوی قالیباف؛ علت لغو نشست سران قوا»

توضیح «ربیعی»درباره علت لغو جلسه سران قوا

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود در رابطه با علت لغو جلسه سران قوا این‌گونه توضیح داد: آنچه مطلع هستم پیشنهاد جلسه را خود آقای رئیس‌جمهوری دادند، وقت و زمان آن را هم مشخص کردند؛ زمانی که رئیس محترم مجلس به بیمارستان تشریف بردند، از وزیر محترم بهداشت سؤال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها و تا چه اندازه بوده گفتند «در بخش‌های مبتلایان حتی در بخش‌هایی که افراد خیلی بدحال هم بستری هستند، این بازدید صورت گرفته است؛ ممکن است فرد خودش نگیرد ولی امکان انتقال آن وجود دارد.» سخنگوی دولت ادامه داد: در کمیته بهداشتی ستاد ملی کرونا توصیه شد که بهتر است چند وقت نشست به عقب بیفتد و تأخیر صورت بگیرد.

تقدیر زالی از حضور قالیبافدر خط‌مقدم مبارزه با کرونا

در کنار واکنش دولتی‌ها به حضور قالیباف در بیمارستان امام خمینی(ره)، تقدیر فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از حضور رئیس مجلس در خط مقدم مبارزه با کرونا درخور توجه بود.

دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران در جلسه با قالیباف گفت: همگامی ‌و حضور در کنار مدافعین سلامت مطمئناً نقش بی‌بدیلی در ارتقای روحیه این عزیزان دارد.

زالی با بیان اینکه حضور در یکی از صحنه‌های پرخطر مقابله با کرونا، تأییدی بر مدیریت جهادی و مردمی قالیباف بود، اظهار داشت: حضور رئیس یک قوه در خط‌مقدم مبارزه با کرونا، نقطه عطف جدیدی برای التفات مسئولان ارشد کشور به حل مشکلات مدافعین عرصه سلامت خواهد بود.

 اما حرف وزیر بهداشت راگوش نمی‌کنند!

لغو جلسه سران قوا به طعنه معاون دفتر روحانی و توجیه و توضیحات سخنگوی دولت و خبرگزاری‌های دولتی ختم نشد بلکه واکنش و مخالفت‌ها و فعالان سیاسی و به‌ویژه کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی طی توئیتی نوشت: «قالیباف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از بیمارستان بازدید می‌کند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور طی تماسی با مجلس لغو جلسه سران قوا را اعلام می‌کند.

حالا که آقای روحانی حرف آقای دکتر نمکی را گوش کرده جلسه سران قوا را لغو کرده بفرمایند چرا برای یک میلیارد یورو حرف وزیر بهداشت را گوش نمی‌کنند.»

آیا فقط رئیس‌جمهور باید در قرنطینه باشد؟

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی ‌عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز درباره علت لغو جلسه دیروز سران قوا گفت: بنده علت این موضوع را پیگیری کردم و مشخص شد که رئیس‌جمهور این جلسه را لغو کرده است که نباید این اقدام را انجام می‌داد. وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور هفت ماه است که در قرنطینه به سر می‌برد و باید هرچه سریع‌تر از قرنطینه خارج شود و به فکر حل مشکلات مردم باشد.

سلیمی ‌با بیان اینکه رئیس‌جمهور قسم‌خورده که خود را وقف خدمت به مردم کند اما متأسفانه در دوران کرونایی می‌بینیم که وی کاملاًً در قرنطینه به سر می‌برد، تأکید کرد: سؤال ما این است که چرا ستاد ملی مبارزه با کرونا فقط محدودیت‌های کرونایی را برای رئیس‌جمهور در نظر می‌گیرد و این محدودیت‌ها شامل روسای مجلس و قوه قضائیه نمی‌شود؟ مگر فقط رئیس‌جمهور باید در قرنطینه باشد؟

آیا این هم تقصیر واشنگتن است؟

سید محسن دهنوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در توییتی نوشت: رئیس‌جمهور، جلسه سران قوا را که قرار بود فردا در مجلس برگزار شود، لغو کرده است. او در بحبوحه مشکلات معیشتی و آمارهای ناامیدکننده اقتصادی و در شرایطی که مردم به تدابیر رئیس دولت احتیاج دارند، فقط دغدغه سلامتی خود را دارد. آیا این هم تقصیر واشنگتن است؟

سؤالاتی کهبدون پاسخ مانده است

گرچه هنوز علت اصلی لغو جلسه سران قوا از سوی رئیس‌جمهور معلوم نشده و توضیحات منطقی‌تری داده نشده است اما بیان چند نکته خالی از لطف نیست.

اول آنکه مگر رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدید سرزده از بیمارستان امام خمینی(ره) و شنیدن مشکلات بیماران و کادر درمان، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده بود؟ در تصاویر و عکس‌های مربوط به نظارت میدانی، قالیباف کاور بر تن داشت، ماسک زده و فاصله‌های اجتماعی را رعایت کرده بود.

دوم آنکه، مفروض که احتمال ابتلای رئیس مجلس به کرونا بالا باشد (ان­‌شاءالله که چنین نباشد) سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که مگر نمی‌شد جلسه سران قوا با فاصله مطمئن یا مانند سایر جلسات جناب روحانی در طی چند ماه گذشته، به‌صورت مجازی برگزار شود؟

سوم آنکه برخی مدعیان اصلاحات که سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان را یک ژست و تاکتیک انتخاباتی عنوان می‌کردند این‌بار هم در شبکه‌های اجتماعی، بازدید سرزده قالیباف از بیمارستان امام خمینی(ره) را یک رفتار تبلیغاتی عنوان کردند چه آنکه معاون دفتر رئیس‌جمهوری نیز نتوانست جلوی خود را بگیرد و در طعنه زدن و القای اینکه حضور قالیباف از سر «دغدغه‌های تبلیغاتی و برندسازی‌های شخصی» بوده، وارونه‌نمایی نکند! سؤالی که مطرح است این است که احتمال ابتلای روحانی به کرونا برای آنها مهم بوده یا وارونه‌نمایی و تخطئه اقدامات انقلابی رئیس مجلس؟