وزیر خارجه کشورمان ۱۸ مهر، یک روز پس از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۱۸ بانک ایرانی به چین سفر کرد.

ظریف در بحبوحه کرونا در چین به دنبال چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  فاطمه زهرا نصراللهی، یک روز پس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۱۸ بانک ایرانی، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان جمعه ۱۸ مهر ماه وارد استان یون نان در جنوب چین شد.

وزیر امور خارجه کشورمان برای انجام سفر دو روزه رسمی به چین رفته است، این سفر که به دعوت وانگ ویی وزیر امور خارجه چین انجام شده است و بعدازظهر دیروز هم مقامات این کشور از وزیر خارجه کشورمان استقبال کردند و ظریف امروز با همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر سکان دار دستگاه دیپلماسی کشورمان به چین در حالی انجام شد که بسیاری از رسانه‌های معاند اخیرا سعی در موج سواری از عدم ارتباط تهران و پکن داشتند، در حالی که همه دنیا درگیر بحران کرونا هستند بسیاری از رسانه‌های وابسته به غرب درصدد عملی نشدن روابط طولانی مدت بین ایران و چین بودند به همین دلیل این سفر را می‌توان دیداری در راستای طرز فکر غلط برخی از کشورها و رسانه ها که چشم دیدن روابط تهران و پکن را ندارند و برای  بستن دهان شایعه پراکنان دانست!

وزارت خارجه کشورمان هدف سفر ظریف به چین را روان‌سازی تجارت، مذاکره درباره بحران کرونا و اسناد اقتصادی و بهداشتی میان دو کشور عنوان کرده است. چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و همراه با سوریه و ونزوئلا، تنها کشوری است که به طور علنی نفت ایران را می‌خرد. 

همچنین ایران و چین ماه‌هاست که بر سر «قرارداد ۲۵ ساله استراتژیک» در حال گفت‌وگو هستند، اما جزئیات این گفت‌وگو‌ها تاکنون محرمانه نگه داشته شده است و دو کشور بنا بر اظهارات سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران مدام در حال رایزنی و رد و بدل کردن سند همکاری ۲۵ ساله خود هستند تا به نتیجه نهایی برسند.

روابط تهران_ پکن؛ سپری در برابر تحریم های آمریکا

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، سفر ظریف به چین را به منظور نهایی کردن توافقنامه راهبردی ۲۵ ساله تهران و پکن داست. او همچنین گفت که این سند در صورت نهایی شدن، به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان کشورمان رسیدن، قطعا تاثیر مثبتی در اقتصاد ایران خواهد گذاشت، چراکه این توافقنامه می‌تواند یک جبهه مشترک ایرانی، روسی و چینی در برابر تهاجم اقتصادی و تحریم‌های آمریکایی علیه این سه کشور ایجاد کند و به مرور زمان چرخه دلار از تعاملات تهران، مسکو و پکن خارج خواهد شد و در نهایت هرگونه تحریم آمریکا برای تحریم بیشتر علیه سه کشور خنثی می‌شود

کارشناس مسائل بین الملل همچنین تاکید می‌کند که موضوع دیگر همکاری ایران و چین در حوزه‌های مختلف سیاسی است، چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و می‌تواند در برابر تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه‌هایی در شورای امنیت علیه ایران جلوگیری کند به همین خاطر آینده روابط تهران و پکن بعد از سفر ظریف استحکام بیشتری پیدا خواهد کرد و موجب می‌شود که سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین سریعتر نهایی شود.

چین می‌تواند سپری در برابر تحریم‌های آمریکا در قبال ایران باشد؟ /روابط تهران_ پکن؛ سپری در برابر تحریم‌های آمریکا؟ / سند همکای ایران و چین در سفر ظریف به پکن نهایی می‌شود؟

او همچنین معتقد است که سفر ظریف به چین، تحریم‌های آمریکا که تقریبا هر مانع علیه ایران صورت می‌گیرد را خنثی می‌کند و ایران و چین به عنوان دو قدرت منطقه‌ای می‌توانند همکاری اقتصادی و سیاسی رو به رشدی داشته باشند.

هانی زاده با بیان اینکه اخیرا آمریکا چندین بانک ایرانی را که برخی از آن‌ها خصوصی و برخی دیگر مربوط به اقشار ضعیف جامعه است را تحریم کرد، گفت که به نظر می‌رسد که در سفر ظریف به چین یک راهکار‌هایی برای تبادل مالی بین تهران و پکن قبل از نهایی شدن سند راهبردی ۲۵ ساله است تا  به طور موقت یک تبادل مالی بین ایران و چین پایدار‌تر خواهد شد و راهکار‌هایی هم در رابطه با تبادل مالی بین تهران و پکن صورت خواهد گرفت.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که رایزنی جمهوری اسلامی ایران با چین به عنوان دو قدرت بزرگ در شرق و غرب آسیا نشان دهنده تحکیم روابط دو جانبه است، بسیاری از کارشناسان معتقدند که قدرت از غرب در حال انتقال به شرق است و شرق هم در حال شکل گیری بلوک بندی‌های جدید است.

او همچنین گفت که گسترش روابط میان جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و برخی دیگر از کشور‌ها نشان می‌دهد که این بلوک بندی برای آینده نوین قدرت جهانی در حال ایجاد است. روابط جمهوری اسلامی ایران و چین در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای و همکاری‌های دو جانبه در حال شکل گیری است.

تحریم علیه ایران و چین؛ ضرر یا منفعت؟

عابدینی معتقد است که جمهوی خلق چین و جمهوری اسلامی ایران مورد فشار تحریمی آمریکا هستند و اکنون فشار روی چین در حوزه تجاری، دیپلماسی و روابط سیاسی به چشم می خورد، دخالت‌هایی که آمریکا در موضوع تایوان، هنگ گنگ و دیگر مناطق انجام می‌دهد چین را هم تحت فشار قرار داده و پکن به همین دلیل درصدد پیدا کردن شریک‌های تازه است.

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت که آمریکایی‌ها سال‌هاست که موضوع تحریم را ضد جمهوری اسلامی ایران دنبال و تلاش می‌کنند تا ایران را تحت فشار قرار دهند، بنابراین ایران برای دور زدن تحریم‌ها و همکاری‌های گسترده با کشور‌هایی که فارغ از جو سازی‌های آمریکایی، حاضر به همکاری‌های گسترده هستند، روی آورده است.

عابدینی همچنین گفت که  یکی از راه‌های تعمیق همکاری‌های دو جانبه امضا کردن معاهدات بلند مدت است که به نظر می‌رسد تا حدود زیادی این مسیر بین ایران و چین پیش رفته است و طبعا در آینده نه چندان دوری شاهد نهایی شدن توافق همکاری‌های ۲۵ ساله بین تهران و پکن خواهیم بود.

عابدینی می‌گوید که دو کشور ایران و چین مواضع مشترکی در قبال موضوعات بین المللی دارند که این هم می‌تواند به دو کشور برای نقش آفرینی بیشتر کمک کند، لذا سفر سکان دار دستگاه دیپلماسی ایران به چین سفر دو کشوری است که در حوزه روابط دو جانبه و بین المللی همکاری‌های مشترک دارند و طبعا فصل مشترکی بین روابط طرفین را در آینده شاهد خواهیم بود.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین تاکید می‌کند که  آمریکا متاسفانه در گذر زمان از تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای پیشبرد دیپلماسی عمومی خود استفاده می‌کند و این تحریم‌ها تنها برای ایران نیست، اکنون چین و روسیه هم از لحاظ تجاری تحت شدید‌ترین تحریم‌های واشنگتن قرار گرفته است، برخی از کشور‌های دیگر مانند ونزوئلا و حتی متحدان آمریکا هم به گونه‌ای تحت تحریم قرار گرفته اند، لذا کشور‌هایی که تحت تحریم قرار گرفته‌اند به خارج کردن دلار از صحنه تبادلات تجاری روی آوردند، بنابراین در این زمینه یک روابط میان پکن و تهران برقرار می‌شود و این به نفع دو کشور است.