تحلیلگر مسائل سیاسی مسیر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را پیش‌بینی کرد.

پیشنهاد تشکیل دولت اشتراکی اصلاح‌طلبان با احمدی‌نژاد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وهاب عزیزی تحلیلگر و فعال سیاسی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به یادداشت اعتراضی سایت رسمی بنیاد "امید ایرانیان" وابسته به محمدرضا عارف گفت: صدای اعتراض عارف از زمستان ۹۸ با استعفاء از ریاست شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان شروع شد، با شیب ملایم ادامه پیدا کرد و در یادداشت آخر سایت امید به اوج رسید؛ عارف با بیان این عبارت که اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی ناکامی‌های دولت روحانی و هدر دادن فرصت‌ها توسط این دولت باشند، مسیر خودش را از اردوگاه اصلاحات جدا کرد. 

او ادامه داد: البته بقیه لیدرهای اصلاح طلبان هم در وضعیت فرار رو به جلو به سر می برند و اگر شرایط سیاسی اقتصادی کشور به همین شکل ادامه پیدا کند، مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات مجلس یازدهم پایین تر نیز خواهد آمد؛ در چنین وضعیتی گزینه های درجه چندم اصولگرایان هم به راحتی می توانند بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زنند.

دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی افزود: فقط یک عامل می تواند شرایط انتخابات را عوض کند و آن اراده محمود احمدی نژاد است، اگر آیت الله رئیسی نامزد نشود حضور محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تمام معادلات و برنامه ریزی ها را در هم می ریزد؛ چرا که بر اساس نظرسنجی‌ها و تحقیق‌های میدانی، احمدی نژاد فعلا با فاصله معنی داری از بقیه گزینه‌های احتمالی جلوتر است. اگر آقای احمدی نژاد تائید شورای نگهبان را بگیرد ، به احتمال زیاد بر رقبا پیروز شده و دولت مستقل از اصولگرایان را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید

چرا محمود احمدی‌نژاد کار‌های عجیب و غریب می‌کند؟

او گفت: در صورتی که احمدی نژاد احراز صلاحیت نشود، بهترین توصیه این است که با یکی از دو جناح دولت اشتراکی تشکیل دهد؛ بدین صورت که با ایجاد تعامل با یکی از نامزدهای تائید صلاحیت شده پایگاه اجتماعی خود را پای صندوق های رای بیاورد، البته به شرطی که نامزد نیابتی و شریک سیاسی خود را قبل از اعلام صلاحیت ها مشخص نکند؛ با این ابتکار مشارکت مردم در انتخابات بالا رفته و مشروعیت انتخابات افزایش پیدا می کند. 

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: این شرایط ایده آل اصلاح طلب ها باشد یک فرصت مناسبی ایجاد می کند که شانس خود را امتحان کنند، به شرطی که  قبل از اصولگراها با احمدی نژاد به توافق رسیده و تشکیل دولت مشارکتی بدهند. 

عزیزی خاطرنشان کرد: طیف رفتاری احمدی نژاد در چندسال اخیر نشان داده است که در حوزه سیاسی مرد چرخش های ۳۶۰ درجه بوده و اگرچه فردی غیرقابل پیش‌بینی است، اما در شرایط خاص می شود با او به توافق رسید،کمااینکه در اردوگاه اصلاح طلب ها محمد جواد ظریف شریک سیاسی خوبی می تواند برای احمدی نژاد باشد.

او تصریح کرد: اگر احمدی نژاد از فرصت تشکیل دولت اشتراکی استفاده نکند، فرصت حضور در قدرت را برای همیشه از دست خواهد داد؛ چون دوری احمدی نژاد از کانون قدرت موجب می شود توان نیروهایش تحلیل رفته و به مرور زمان با فرسوده شدن ماشین تبلیغی، پایگاه اجتماعی خودش را نیز از دست بدهد.

دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی در پایان تاکید کرد: البته اگر اصولگرایان از غرور ۹۸ پیاده شده و کمی واقع بین شوند، با جذب مجدد احمدی نژاد فرصت تعامل را از اصلاح طلب ها می گیرند؛ در اردوگاه اصولگرایان نیز محمد باقر قالیباف می تواند شریک سیاسی احمدی نژاد برای تشکیل دولت اشتراکی  باشد، مستند به این که تعداد کثیری از یاران احمدی نژاد با پرچم قالیباف وارد مجلس یازدهم  شدند.