چقدر ممکن است همزمان کرونا و آنفلوآنزا بگیریم؟

چند در صد امکان دارد همزمان کرونا و آنفلوآنزا بگیریم؟+ دستورالعمل
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: فقط چهار درصد همزمانی ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا در افراد وجود دارد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شانس ابتلا به این بیماری‌ها ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.
​داوود یادگاری افزود: از نظر بالینی، فردی که دچار آنفلوآنزا می‌شود اختلال بویایی و چشایی ندارد اما بقیه علایم این بیماری با کرونا یکسان بوده و تشخیص آن از یکدیگر سخت است.

کرونا
وی اظهارکرد: مردم اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، همزمانی آنفلوآنزا و کرونا کم بوده و شانس ابتلا به این بیماری‌ها ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.
یادگاری ادامه داد: روش‌های انتقال ویروس‌هایی که منجر به کرونا و آنفلوآنزا می‌شوند، مشابه است، این ویروس‌ها بین افرادی که در تماس و فاصله نزدیک با هم قرار دارند، از طریق قطرات تنفسی خارج ‌شده از دهان و بینی هنگام صحبت کردن، عطسه و سرفه منتشر می‌شوند و یکی دیگر از راه‌های انتقال این ویروس‌ها، لمس کردن سطح آلوده به ویروس توسط شخص و سپس دست زدن به دهان، بینی و چشم‌های خود است.

کرونا
این متخصص بیماریهای عفونی، تب، سرفه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، خستگی، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، درد عضلانی، سردرد و حالت تهوع و استفراغ که بیشتر در کودکان شایع است را از علایم مشابه آنفلوآنزا و کرونا بیان کرد و گفت: علایم دو بیماری می‌تواند خفیف یا شدید باشد و منجر به عوارض جدی مانند ذات‌الریه، تنفسی حاد، نارسایی عضو، حملات قلبی، التهاب قلب یا مغز، سکته مغزی و مرگ شوند.
یادگاری افزود: بسیاری از افراد مبتلا به آنفلوآنزا یا کسانی که کرونا خفیف دارند، می‌توانند در خانه با استراحت و مصرف مایعات بهبود یابند اما برخی افراد مبتلا به این بیماریها به شدت بیمار شده و باید در بیمارستان بستری شوند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: افراد در صورت ابتلا به کرونا ممکن است حس چشایی یا بویایی خود را از دست بدهند و علایم ۲ تا ۱۴ روز پس از در معرض ویروس قرار گرفتن بروز پیدا می‌کنند و علایم آنفلوآنزا حدود یک تا چهار روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می‌شوند.
یادگاری ادامه داد: آنفلوآنزا با داروهای ضدویروسی قابل درمان است، اکنون هیچ داروی ضدویروسی برای درمان کرونا تایید نشده و برخی داروها ممکن است به کاهش شدت کرونا کمک کنند.
به گفته وی، بهترین راه پیشگیری از آنفلوآنزا و کرونا رعایت اصول بهداشتی از جمله شستن مرتب دست‌ها و عدم تماس دست با صورت است زیرا فرقی نمی‌کند کرونا باشد یا دیگر ویروس‌ها و بیماری‌ها، تماس دست آلوده با چشم، بینی و دهان می‌تواند فرد را به انواع بیماریها دچار کند.

 کرونا
یادگاری افزود: در این ایام از دید و بازدید و تماس غیراضطراری با افراد بپرهیزید، فرقی نمی‌کند که فرد سالم باشد یا مبتلا به یک سرماخوردگی کوچک، باید تماس خود را با همه‌ افراد به حداقل برسانید و استفاده از ماسکیکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از ابتلا به کرونا است اما باید بدانید که استفاده دراز مدت از یک ماسک می‌تواند باعث تکثیر باکتری شود و ماسک برای بیمارانی که از داروهای ضد سیستم ایمنی استفاده می‌کنند بیشتر توصیه می‌شود. همچنین دست زدن به ماسک باعث آلوده شدن دست‌ها خواهد شد.

کرونا
وی اظهارکرد: از خوردن غذای خام یا نیمه خام در این روزها دوری کنید و همه تلاش خود را به کار بگیرید تا موادی مانند گوشت و تخم‌مرغ را کاملا بپزید.منبع: ایرنا