ترقی گفت: ما هنوز راجع به مصادیق بحثی نکرده‌ایم. اما آنچه که مسلم است، نیاز امروز کشور و ریاست جمهوری به افراد جوان با نشاط و فعال در عرصه کار جهادی است.

واکنش ترقی به گمانه کاندیداتوری ولایتی در ۱۴۰۰
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انتخابات ریاست جمهوری نزدیک و بازار گمانه‌زنی درباره کاندیدا‌های احتمالی نیز داغ است. هر روز شاهدیم که برخی از رسانه‌و سیاسیون از افرادی نام برده و آنان را به لیست کاندیدا‌های احتمالی می‌افزایند. یا اینکه برعکس از عدم تمایل آنان، یا عدم حمایت جریانی از آن گفته و نامشان را از فهرست‌های مذکور خط می‌زنند. در اغلب موارد خود کاندیدای احتمالی ساکت و صرفا نظاره‌گر است.

یکی از این افراد هم علی‌اکبر ولایتی است؛ سیاستمداری کهنه و کارآزموده که اتفاقا تجربه کاندیداتوری هم دارد. با نزدیک شدن به انتخابات آتی شاهدیم که یک بار دیگر نام وی به عنوان کاندیدای احتمالی مطرح شده و البته سکوت اصولگرایان درباره سازوکار و فعالیت‌های انتخاباتی نیز به احتمال رخ‌نمایی از او یا نامزدی همچون او در هفته‌های منتهی به انتخابات می‌افزاید.

به عنوان مثال محمدجواد ابطحی اخیرا در گفت‌وگویی با «نامه‌نیوز» با اشاره به همین گمانه‌زنی‌ها و زمزمه‌های انتخاباتی گفته بود که «برخی از این آقایان باید صحنه سیاست را ترک کنند، چون سن شان اقتضا نمی‌کند و به آخرت شان بپردازند. حالا برخی می‌گویند آقای ولایتی دوباره بیاید. آقای ولایتی بنده خدا دیگر آ‌ن‌قدر خدمت کرده است که دیگر توانمندی ندارد جلسات مرتب بگذارد و با بدنه جریان اصولگرایی در استان‌های مختلف صحبت کند. معتقدم باید طبق فرمایش رهبر انقلاب به سمت تشکیل دولت جوان انقلابی برویم».

حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موئتلفه نیز همین نظر را دارد. او در گفتگو با «نامه نیوز» گمانه کاندیداتوری ولایتی را جدی نگرفت و او را نامزدی که با خصوصیات مورد اشاره رهبری برای دولت بعد تطبیق داشته باشد، ندانست.

*در بین گمانه‌زنی‌های اخیر پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ نام آقای ولایتی نیز مشاهده می‌شود. به نظر شما ورود او به این رقابت‌ها چقدر محتمل است؟

من تا به حال چنین چیزی را نشنیدم.

*آقای محمد جواد ابطحی در مصاحبه‌ای با نامه‌نیوز از وجود زمزمه‌هایی در این باره می‌گویند.

 من نشنیدم، این‌ها حدسیات آقای ابطحی است.

*شما آقای ولایتی را ظرفیت قابل توجهی برای ورود به عرصه ریاست جمهوری می‌دانید؟

ما هنوز راجع به مصادیق بحثی نکرده‌ایم. اما آنچه که مسلم است، نیاز امروز کشور و ریاست جمهوری به افراد جوان با نشاط و فعال در عرصه کار جهادی است. طبیعتا سن آقای ولایتی دیگر اقتضا نمی‌کند که آن تحرک مورد نیاز کار اجرایی کشور را داشته باشند. من فکر نمی‌کنم خصوصیاتی که مقام معظم رهبری برای دولت آینده مورد توجه قرار دادند یعنی دولت جوان حزب‌اللهی انقلابی با افراد بالای ۶۵ سال تطابق داشته باشد.

*برخی معتقد هستند که اکنون در شرایط خاص بین‌المللی قرار داریم و آقای ولایتی هم در این حوزه تجارب قابل اعتنایی دارند، معتقد هستند که این یک امتیاز برای موفقیت وی در عرصه ریاست جمهوری خواهد بود.

مشکلات اساسی ما اکنون در داخل کشور است. ما در عرصه بین‌المللی مشکلی نداریم که بخواهیم برای حل آن روی نیروی متمرکز شویم که صرفا در حوزه بین‌المللی فعال است. مسائل سیاست داخلی و مشکلات اقتصادی کشور در اولویت مردم است لذا باید به اولویت‌های مردم و کشور که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره داشتند – یعنی اقتصاد و فرهنگ – توجه ویژه داشته باشیم. ملاک هم باید کسانی باشند که در این دو حوزه توانمندی بالایی دارند.

*فرض کنیم که آقای ولایتی شخصا مایل به کاندیداتوری در این انتخابات باشند. به نظر شما کدام طیف‌های اصولگرا از وی حمایت خواهند کرد؟

من الان نمی‌توانم در این باره اظهارنظری داشته باشم و درست هم نیست که وقتی فردی هنوز به عنوان کاندیدا مطرح نشده درباره حمایت یا عدم حمایت از وی قضاوت کنیم.