برای داشتن یک رزومه حرفه‌ای که چشم هر استخدام‌کننده را به خود جلب می‌کند از رزومه ساز کاربوم استفاده کنید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

42

هرازگاهی، جلسه مصاحبه شما را وادار می‌کند تا کارهای فراوانی انجام دهید. این جلسه، اغلب طاقت‌فرسا است؛ زیرا؛ مصاحبه‌شوندگان، از پاسخ دادن به سؤالات غیرمنتظره احساس ناخوشایندی دارند. مصاحبه کاری، اضطراب‌آور است؛ چون باید مصاحبه‌کنندگان که اغلب افراد جدیدی در زندگی شما هستند را ملاقات کنید و آنها را تحت تأثیر قرار دهید. اگر توانایی تسلط بر روش‌ها و ترفندهای مورد استفاده مصاحبه‌کنندگان را داشته باشید، می‌توانید ارزش خود را، به کارفرمایان بالقوه نشان دهید. به‌سادگی می‌توانید با مؤثر نشان دادن خود، به شغل مورد نظرتان برسید. (برای داشتن یک رزومه حرفه‌ای که چشم هر استخدام‌کننده را به خود جلب می‌کند از  رزومه ساز کاربوم استفاده کنید.)

در اینجا، چند روش برای یادگیری ترفندهای مصاحبه‌کنندگان و به کار بردن آنها در جلسه مصاحبه آمده است.

هوش هیجانی (EQ) شما را بررسی می‌کنند

در همه مصاحبه‌ها، داشتن مهارت یا تجربه مرتبط در آن زمینه کافی نیست. مصاحبه‌کنندگان بیش از تجربه کاری، به هوش هیجانی (EQ) شما علاقه‌مند هستند. (برای سنجش هوش هیجانی خود می‌توانید از تست هوش هیجانی بار آن استفاده کنید.)

سؤالاتی که هوش هیجانی شما را می‌سنجند را بخوانید. باید «مهارت‌های انسانی» خود را تقویت کنید و احساسات خود را تحلیل کنید. متقاضی کار، باید ارتباط خوبی با دیگران برقرار کند و هوش هیجانی بالایی داشته باشد.

ازاین‌رو، هوش هیجانی توانایی شناسایی احساسات خود یا احساسات دیگران، درک آنها و استفاده از آنها برای برقراری ارتباط مؤثر با همکاران است.

به‌آسانی می‌توانید هوش هیجانی خود را تقویت کنید:

  • انتخاب نشانه‌های عاطفی، ایجاد روابط قوی و برقراری ارتباط مؤثر با دیگران.
  • تعامل با مردم به‌گونه‌ای که آنها را به سمت خود بکشانید.
  • شناخت حالت عاطفی خود و نزدیکان.

توصیه می‌کنیم یک ارتباط انسانی مشترک بین خود و مصاحبه‌کننده پیدا کنید. لطفاً توجه کنید که هوش هیجانی به‌سادگی قابل یادگیری است زیرا شناخت احساسات و توانایی جلوگیری از استرس را به همراه دارد.

اگر ارتباط خود و مصاحبه‌گر را کشف کنید، جلسه مصاحبه دیگر ترسناک نخواهد بود.

برای مشاهده تست های شخصیت شناسی کلیک کنید

میزان اعتمادبه‌نفس شما را بررسی می‌کنند

8

اعتمادبه‌نفس، یکی از نیرومندترین صفاتی است که تعیین می‌کند شما شغل را به دست می‌آورید یا خیر. کسانی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند، بیشتر در اولویت قرار می‌گیرند زیرا نشان می‌دهد که می‌توانند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند.

اجازه ندهید ترس بر شما چیره شود. مصاحبه‌کنندگان می‌توانند از هر ترفندی برای محک زدن اعتمادبه‌نفس شما استفاده کنند، ولی شما باید چنان باهوش باشید که این ترفندها را شناسایی کرده و به نفع خود استفاده کنید.

با اعتمادبه‌نفس باشید و پرسش‌هایی درباره شرکت و موقعیت کاری بپرسید. این‌گونه علاقه و تمایل خود را ابراز کنید.

مصاحبه‌کنندگان نیز، عاشق گوش دادن به سؤالات شما هستند. قرار نیست تنها آنها از شما سؤال کنند. می‌توانید درباره شغل مورد نظر نیز بپرسید. به مصاحبه‌کننده القا کنید آنچه نیاز دارند را دارید و می‌توانید هر کاری که در ذهنتان است را انجام دهید.

به‌این‌ترتیب افراد کارآزموده در مصاحبه‌ها برنده می‌شوند و در موقعیت‌های شغلی بهتری قرار می‌گیرند. درباره شرکت تحقیق کنید. چالش‌های شرکت را شناسایی کنید. چالش‌های کنونی آنها را مشخص کنید و به آنها بگویید که چگونه می‌توانید به آنها رسیدگی کنید و راه حل‌های مؤثری پیدا کنید.

گفتن نقاط ضعفتان، اعتمادبه‌نفس و صراحت شما را نشان می‌دهد. نشان بدهید که خودتان، نقاط ضعف و قوت خود را می‌شناسید. به پاسخ‌ها و سؤالات خود به‌خوبی فکر کنید و حتماً دیدگاه شخصی‌تان را بیان کنید.

پیش از رسیدن به مرحله مصاحبه، درباره آنچه می‌توانید به شرکت ارائه دهید و آنچه نیاز دارید فکر کنید. باید خودتان را ثابت کنید، نمی‌توانید تنها یک پاسخ‌دهنده خوب باشید.

برخی از سؤالاتی که می‌توانید از مصاحبه‌کننده بپرسید:

اهداف شرکت برای این بخش چیست؟

کدام روش ارتباطی را ترجیح می‌دهند؟

چه اتفاقی برای شخصی که قبلاً این شغل را داشته است، رخ‌داده؟

مشتریان اصلی و داخلی چه کسانی هستند؟ آیا مسائل ویژه‌ای با آنها وجود دارد؟

شرکت امیدوار است چه مشکلات ویژه‌ای را زودتر برطرف کند؟

شرکت چه نتایجی را از این بخش انتظار دارد؟

از مصاحبه رفتاری استفاده می‌کنند

کارفرمایان، بیشتر از مصاحبه رفتاری برای دانستن سبک کار و انگیزه‌های فرد استفاده می‌کنند. این نوع مصاحبه، تعدادی پرسش‌ تحلیلی دارد.

اگر به ایده پشت پرسش توجه کنید، می‌توانید سؤالات را به‌سادگی پیش‌بینی کنید. برخی از پرسش‌های مصاحبه رفتاری:

شرایطی را توصیف کنید که در کار قبلی خود توانستید مشکل خاصی را شناسایی و حل کنید. چگونه تغییرات را اجرا کردید؟ چگونه مشکل را شناسایی کردید؟ آیا حل مشکل آسان بود؟

شرایطی را توصیف کنید که با افراد خاصی جلسه داشته‌اید و چگونه آنها را متقاعد کرده‌اید که عقیده شما بهترین است؟

شرایطی را توصیف کنید که نتوانستید به اهداف خود برسید، چگونه شرایط را مدیریت کردید؟

روش‌هایی وجود دارد؛ که می‌توانید سؤالات احتمالی را پیش‌بینی کنید و روند مصاحبه را مؤثرتر سازید. باید خود را، به‌خوبی آماده کنید زیرا مصاحبه‌کنندگان، پرسش‌های بیشتری درباره پاسخ‌های اولیه شما می‌پرسند. برای مهار شرایط، نکته‌های زیر را بخوانید:

  • درباره شرکت و موقعیت شغلی تحقیق کنید.
  • آنچه درباره این موقعیت شغلی در ذهن دارید را یادداشت کنید.
  • سؤالات احتمالی را بنویسید.
  • با به‌کارگیری تجربه‌های پیشین خود، پاسخ مناسبی برای هر پرسش بیابید.
  • نکته‌های کلیدی را تکرار کرده و پاسخ دادن به پرسش‌های مصاحبه را تمرین کنید تا در ذهنتان بماند.

مدیریت اضطراب شما را بررسی می‌کنند

6

هرکسی در هنگام مصاحبه شغلی، مضطرب می‌شود. باید اضطراب خود را مهار کنید؛ روش‌هایی بیابید تا شرایط استرس‌زا را مهار کرده و بر آنها غلبه کنید.

توجه کنید که اضطراب، ظرفیت تفکر خلاق و روشن شما را محدود می‌کند. اضطراب می‌تواند نحوه برقراری ارتباط هنگام مصاحبه را مختل کند.

بااین‌حال، می‌توانید از این پیش آمد به نفع خود استفاده کنید. حتما روش‌های تسکین اضطراب را یاد بگیرید. تنها در شرایطی که آرام باشید می‌توانید به سؤالات پاسخ بدهید، داستان‌هایی را که تمرین کرده‌اید به یاد بیاورید و به‌خوبی فکر کنید.

هنگامی‌که اضطراب ما در خود غرق می‌کند، همه‌چیز به هم می‌ریزد. اگر نتوانید اضطراب را از بین ببرید و آرام باشید، نخواهید توانست از نکته‌ها و روش‌های دیگر مصاحبه استفاده کنید.

بنابراین، باید روش‌های کاهش اضطراب را تمرین کرده و تقویت کنید همیشه پیش از ورود به جلسه مصاحبه، خود را آرام کنید. مدیریت اضطراب، موضوع شایانی است که بسیاری از کارفرمایان هنگام استخدام کارمندان جدید بررسی می‌کنند.

می‌خواهند داستانتان را بشنوند و مطمئن شوند این شغل مناسب شما است یا خیر

بله کارفرمایان همیشه گوش دادن به داستان کارمندان خود را دوست دارند. آنها می‌خواهند مطمئن شوند که این شغل مناسب شما است. ازاین‌رو، بهتر است داستانی مرتبط با شغل مورد نظر تعریف کنید.

به داستان‌هایی فکر کنید که مهارت‌های شما را نشان می‌دهد. درگذشته چه‌کاری انجام داده‌اید که می‌تواند در این شغل و برای این شرکت نیز مؤثر باشد؟ داستان‌هایی بگویید که نشان می‌دهد چگونه از شکست‌ها و اشتباهات خود درس آموخته‌اید، چگونه هنگامی‌که زیر فشار بوده‌اید، تصمیم گرفته‌اید و واکنشتان به تغییرات چه بوده است.

از خود بپرسید، کدام داستان مربوط به این مصاحبه شغلی است؟ بهترین راه، این است که خود را به‌جای مصاحبه‌کننده بگذارید و فکر کنید چه سؤالاتی از مصاحبه‌شونده می‌پرسیدید.

در این مرحله، داستان‌هایی را که برای موقعیت موجود مناسب است، در اولویت قرار دهید. سؤالات را پیش‌بینی کنید و از پیش، پاسخی برای آن آماده کرده باشید.

آموخته‌هایتان از داستان‌های گذشته، برجسته‌ترین مورد در فرآیند مصاحبه است. به توانایی آماده پاسخ بودن خود اعتماد نکنید. پرسش‌ها را پیش‌بینی کنید و پاسخ‌ها را آماده داشته باشید. باارزش‌ترین اصل، ایجاد یک تأثیر خوب و به‌یادماندنی است که میزان شایستگی و توانایی شما را نشان دهد. می‌توانید داستان‌های خود را در این چارچوب‌ها بیان کنید:

  • اشتباهاتی که در شغل خود مرتکب شدید و آنچه برای غلبه بر آنها انجام داده‌اید.
  • هنگامی‌که در شغل خود احساس مدیریت یا رهبری موفق داشته‌اید.
  • هنگامی‌که در شغل یا حرفه خود اضطراب داشته‌اید و چگونه با آن کنار آمده‌اید.
  • هنگامی‌که در یک گروه کار می‌کردید و چگونه با همکاران خود رابطه داشتید.

اگر درباره داستان خود مطمئن نیستید، می‌توانید از خانواده یا دوستان خود کمک بگیرید و از آنها بپرسید بهترین داستانی که می‌توانید برای کارفرمای احتمالی خود بگویید چیست.

امیدوارم که اکنون درک درستی از ترفندهای رایج مصاحبه گران داشته باشید. باید از آنها به نفع خود استفاده کنید و در مصاحبه‌ها پیروز شوید.