آرمان ملی: به‌طور واضح درصدد آن هستند که جامعه را به‌سمت اعتراض سوق دهند و مدت‌هاست زمینه‌ساز پروژه ناامیدی مردم و دعوت آنها به اعتراض هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هدف آنها هم پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری است؛ انتخاباتی که پیروزی در آن برایشان یک آرزو است، چراکه هیچگاه شخصیتی که مورد وثوق این طیف باشد به پاستور راه نیافته و تنها محمود احمدی‌نژاد بود که در میانه راه از او اعلام برائت کردند؛ بنابراین نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 برای آنها به نوعی حیثیتی است و باید از هر راهی برای ممانعت از حضور کاندیدای قوی اصلاح‌طلب شوند. مشکل اصولگرایان این است که نقطه سیاه اقتصادی یا اخلاقی در پرونده اصلاح‌طلبان نیست، بنابراین مجبور به اتهام‌زنی هستند. اتهام‌زنی‌های این طیف به رقیب آنقدر در سال‌های مختلف به یک شکل ادامه پیدا کرد که باورش امکان‌پذیر نبود و همگان پی به کذب بودن این اتهامات برده بودند. دلواپسان برای حل این مشکل پروژه جدیدی را طراحی کردند که متهم کردن اصلاح‌طلبان به آغاز و هدایت تحرکات احتمالی است.

دعوت معین؟

از جمله تلاش‌های طیف دلواپس جریان اصولگرا متهم کردن مصطفی معین به زمینه‌سازی اعتراض است. معین چندی پیش گفته بود: «متاسفانه مرگ‌‌ومیرها ادامه دارد و همان‌گونه که قبلا پیش‌بینی و هشدار داده شده بود، در پاییز رو به افزایش گذاشت و در جامعه به‌صورت امری عادی درآمده است! فرصت‌طلبی رقبای سیاسی نیز بدون توجه به مصالح، ضرورت انسجام و منافع ملی ادامه یافته و رو به گسترش است. از سوی دیگر سنگینی فشار تورم و گرانی، بیکاری و مشکلات معیشت بر گرده مردم صبور و عدم کارآمدی و پاسخ‌گویی دولت و مجلس جدید در این شرایط می‌تواند زمینه‌ساز اعتراض باشد.» مشرق با اشاره به این اظهارات مدعی شد: «ما و مردم عملا در حال خوانش اظهارات یکی از «فرماندهان فتنه آینده» هستیم که با فرصت‌طلبی در قبال مشکلات کشور که امروزِ روز در همه جای جهان وجود دارد؛ قصد ماهیگیری از آب گل‌آلود را دارد و تشویق‌گونه خطاب به مخاطب خاص، تاکید می‌کند که این مشکلات زمینه‌ساز اعتراض است! جالب است که معین حتی در قامت یک کلمه هم حاضر به تقبیح اغتشاش نیست و به مخاطبان خاصّش نمی‌گوید که هرگونه اعتراض در شرایط فعلی موجب بدتر شدن اوضاع خواهد شد. این جریان طی 10 سال گذشته دائما به هر بهانه‌ای «آدرس خیابان» را به مردم داده و اقدام به بزرگنمایی از مشکلات و سیاه‌نمایی از وضع موجود کرده است تا با فریب دادن مردم، آنها را به خیابان بکشاند. کمااینکه اصلاح‌طلبان در دوران دلار 10هزار تومانی هم می‌گفتند ما گرسنه‌ایم! و هرگز هیچ اشاره‌ای به مثبتات کشور نداشته‌اند.» تخریب معین برای آن است که احتمال کاندیداتوری او برای انتخابات 1400 مطرح است.

تحلیل برعکس نامه موسوی‌خوئینی‌ها

یا پس از انتشار موسوی‌خوئینی‌ها که در آن به دعوت از مردم برای حضور در انتخابات تاکید شده بود، دلواپسان مدعی شدند که اصلاح‌طلبان درصدد ایجاد اغتشاش هستند. یک سایت دلواپس نوشت: «فرماندهان فتنه اقتصادی اوضاع را مساعد دیده‌اند که یکان‌یکان از سایه بیرون خزیده و یکی مردم را به اغتشاش دعوت کند، دیگری نقش اصلی اصلاح‌طلبان در وضع موجود را انکار کند، یکی به‌زعم خود راه‌حل صندوق رای را درون قبر بگذارد...و نفر بعد هم به رهبری نامه بنویسد.»

فرمانده اغتشاش!

حجاریان هم از گزند اغتشاش‌سازان در امان نماند، چنانکه او در یادداشتی با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نوشته بود: «دولت برخلاف دیگر ادوار قادر به مدیریت بحران معیشت (ولو به‌صورت مقطعی به‌وسیله تزریق پول) نیست، زیرا اساسا اسباب آن را در اختیار ندارد. با این اوصاف ممکن است در بزنگاه انتخابات برخی هرج‌ومرج‌های بخشی و منطقه‌ای پدید آید. مانند انباشت مطالبات معوق دی‌ماه 1396 یا آنچه در آبان‌ماه 1398 رخ داد. در نتیجه بنا به عادت مالوف، میان طرفداران نظام از یک‌سو، و مردم معترض و مستاصل و جان‌بر‌کف درگیری پدید می‌آید» دلواپسان در تحلیل این یادداشت مدعی شدند: «حاضر نیست گزینه اعتراض خیابانی را مذمت کند و ثانیا به همین مردم مستاصل نمی‌گوید که نتیجه به خیابان آمدن، حل مشکلات نیست بلکه حمام خون است؛ حمام خونی که عامل ایجاد آن اصلاح‌طلبان بوده‌اند. بدیهی است که اگر این نکات واضح و مراجع ضمیر آشکاری که در صحبت‌های امثال حجاریان هست توسط خواص و صاحبان تریبون به مردم گفته نشود و راه‌حل «صندوق رای» برای مشکلات و گرانی‌های موجود یادآوری نشود؛ بسا که شاهد تحقق آرزوی هسته سخت جریان سیاسی خاص باشیم و آبان 98 در سطحی وسیع‌تر و با خشونتی بیشتر تکرار شود.»

اصلاح‌طلبان و حق دعوت

نکته قابل تامل آنجاست که حتی این دلواپسان به ایجاد تردید و شبهه در اظهارات اصلاح‌طلبان می‌پردازد؛ به‌ویژه اظهاراتی که با هدف دلگرم کردن مردم برای حضور گسترده در انتخابات 1400 است. یکی از سایت‌های دلواپس نوشته است: «اصلاح‌طلبان می‌گویند در هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنند و قانون اساسی را به رسمیت می‌شناختند!باید اشاره کرد که هرگز چنین نیست و ما و مردم با یک ادعای غلط مواجهیم! چه اینکه چپ‌ها در صحبت‌های خود در پیش و پس از انتخابات مجلس یازدهم صراحتا تاکید کردند که قصد ارائه لیست انتخاباتی ندارند. اقدامی که متاسفانه با امضای رسمی شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز رسمیت یافت و ننگ تحریم انتخابات را بر پیشانی اصلاح‌طلبان حک کرد.»