رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی در پروسه صلح افغانستان مهم است، بیان داشت: ایران می تواند به عنوان یک کشور همسایه نقش مهمی در پیشبرد روند صلح افغانستان را ایفا کند.

عبدالله عبدالله: صدای ایران در حمایت از پروسه صلح برای ما مهم است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«عبدالله عبدالله» با تشریح سفر سه روزه خود به تهران گفت: در سفری که به جمهوری اسلامی ایران داشتم، بحث همه جانبه پیرامون گفت و گوی بین الافغانی و آینده مذاکرات صلح با مقامات جمهوری اسلامی داشتیم.

 وی با بیان اینکه خوشبختانه مواضع ما به هم نزدیک بوده است، اظهارداشت: مردم افغانستان خواستار تامین صلح پایدار و قابل قبول برای همه مردم و همچنین حفظ دستاوردهایی هستند که برای آن قربانی دادند. این موضوع موقف جمهوری اسلامی هم هست که مورد قدردانی ماست.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اشاره به اینکه همکاری کشور منطقه می‌تواند به پیشبرد روند صلح و گفت و گوها و رسیدن به یک نتیجه کمک کند، یادآورشد: قبل از این، سفرهای دیگری هم داشتم. در زمانی که گفت و گوها در دوحه ادامه دارد، خواستیم تبادل نظری جامع با مقامات و رهبری جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

عبدالله عبدالله افزود: جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور تاثیرگذار در حمایت از پروسه صلح فعال بوده و خواهد بود و با در نظر داشتن اینکه خواست و توقع مردم افغانستان از پروسه صلح و مواضع جمهوری اسلامی بسیار به هم نزدیک است و می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در ادامه روند صلح داشته باشد. در شور و مشورت در سطح منطقه و سطح جامعه بین المللی صدای کشور همسایه برای ما بسیار مهم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ‌آیا طالبان در فرایند مذاکرات جدی هستند، گفت: نزدیک به سه دهه با طالبان درگیر جنگ بوده ایم وجنگ هنوز ادامه دارد. اما شروع مذاکرات قدم تاریخی و مهمی در روند صلح افغانستان تلقی می شود. توقع ما این است که با ادامه مذاکرات پیشرفتی درمحتوای دیدگاه‌های مورد بحث دو طرف صورت بگیرد.

 رییس هیات مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان تصریح کرد: طالبان مواضع خود را مطرح کردند و جمهوری اسلامی افغانستان نیز مواضع خود را مطرح می کند. قطعا تفاوت دیدگاه وجود دارد. ما در صف جنگ و دو سوی جبهه جنگ قرار داشتیم و امروز در میز مذاکره نشستیم. آنجا محل این است که با وجود تفاوت دیدگاه‌ها بررسی و مشخص شود چه راهی برای توافق و صلح وجود دارد و چگونه می‌توانیم با هم در یک کشور واحد با صلح زندگی کنیم در حالی که برای تحقق دیدگاه‌های خود به جای توسل به جنگ، مبارزه مسالمت آمیز در پیش بگیریم.

عبداالله با بیان اینکه راهی طولانی در پیش داریم و تفاوت دیدگاه‌ها وجود دارد، گفت: مهم این است شروع مذاکره را یک فرصت برای رسیدن به وضعیتی که با وجود تفاوت دیدگاه‌ها باهم در یک نظام به سر ببریم، بدانیم.

 وی خاطرنشان کرد: موضوعاتی مانند اینکه هر دو طرف و طالبان به این مسائل باور دارند و یا ندارند، مسائلی است که در جریان مذاکره بیشتر بررسی می شود.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پاسخ به سوالی درباره تاثیر انتخابات آمریکا در فرایند مذاکرات صلح افغانستان گفت: یک مذاکره میان ‌آمریکا و طالبان در جریان بود که در اوایل امسال به یک توافق رسیدند و آن بحث جداست. فعلا هم آمریکا با تعدادی از کشورها از جمله قطر، آلمان و نروژ، ازبکستان و اندونزی مجموعه‌ای را برای حمایت از پروسه صلح  تشکیل داده‌اند. در عین حال سازمان ملل هم فعال بوده است. دیگر کشورها هم کوشش کردند از پیشرفت مذاکرات صلح در افغانستان حمایت کنند.

وی درباره  تاثیر انتخابات‌آمریکا در فرایند مذاکرات صلح افغانستان گفت: انتخابات در آمریکا حدود دو هفته دیگر صورت می گیرد و این هم قضیه‌ای است که هر چهار سال برگزار می شود.

 عبدالله خاطرنشان کرد: می‌توانیم این موضوعات را به هم مرتبط بدانیم اما اگرشروع مذاکره با طالبان را در نظر بگیریم، این مذاکرات از حدود دو سال قبل آغاز شده بود و بعد از چندین دور مذاکره طالبان و آمریکا باهم به نتیجه رسیدند و آن مذاکرات به شروع مذاکره بین افغان‌ها کمک کرد.

 مذاکره کننده ارشد دولت کابل در مذاکرات صلح یادآورشد: هیچ کسی نمی‌تواند پیش بینی کند که حزب موجود در انتخابات برنده می شود یا حزب طرف مقابل. اما من فکر می‌کنم از لحاظ پروسه صلح، هر دو حزب خواستار ادامه گفت و گوها و رسیدن به حل صلح آمیز اختلافات در افغانستان هستند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پاسخ به سوالی دیگری درخصوص توافق امنیتی آمریکا و افغانستان و اینکه  مذاکرات صلح چه تاثیری در این توافق خواهد داشت، گفت: بخشی از توافق دوجانبه امنیتی باآمریکا نحوه حضور نیروهای امنیتی بین المللی را تعریف می‌کرد. زمانی که صلح مورد قبول همه مردم در افغانستان تامین شود، در آن صورت ضرورتی برای حضور نیروهای خارجی در افغانستان باقی نمی‌ماند. اما هنوز از آن وضعیت فاصله داریم.

وی تصریح کرد: گفت و گوها و رسیدن به صلح در افغانستان وقت گیر خواهد بود اما این معنایش این نیست که مردم افغانستان می‌خواهند که وقت در این راستا ضایع شود. معنایش این است که مردم افغانستان چشم به نتیجه بخش بودن مذاکرات دارند و از آن توقع دارند. در عین حال واقعیت‌های قضیه برای ما معلوم است که وقت و زمان ایجاب می‌کند.

عبدالله یادآور شد: وقتی مذاکره شروع شد طریق مطرح کردن موضوعات بین تیم طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان بسیار متفاوت بود،

 وی در بخش دیگری از این گفت و گو تاکید کرد: هم در زمان صلح و هم در زمان جنگ به همکاری جامعه بین المللی و کشورهای جهان برای بازسازی کشور، تامین ثبات و استحکام صلح و ثبات در کشور نیازمندیم.

 این مقام افغانستانی در خصوص آخرین وضعیت سند جامع همکاری‌های ایران و افغانستان هم گفت: توسعه مناسبات اقتصادی برای هر دو کشور ضرورت دارد و به نفع هر دو کشور است. در دو سال اخیر بر روی سند جامع همکاری‌های دو کشور کار شده و پیشرفت هم داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی در روزهای آینده تشکیل جلسه خواهد داد، به دیدار امروز خود با رضا اردکانیان وزیر نیرو اشاره کرد و گفت: در نشست امروز وزیر نیرو که مسئولیت این کمیسیون از طرف ایران را بر عهده دارد درباره پروژه هایی که دو طرف باید بر روی آنها کار کنند بحث و تبادل نظر شد.