نخست وزیر عراق، روابط بغداد با واشنگتن و تهران را مانند راه رفتن روی طنابی توصیف کرد که باید تعادل آن را حفظ کند.

تشبیه الکاظمی از روابط بغداد با واشنگتن و تهران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«مصطفی الکاظمی» این مطلب را پس از دیدار با همتای انگلیسی‌اش در لندن مطرح کرد و به خبرنگاران گفت: «من روی طناب بین دو ساختمان بلند هستم. از من نمی‌خواهند روی طناب راه بروم بلکه باید سوار بر دوچرخه روی طناب برانم.»

نخست وزیر عراق همچنین عنوان کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با مذاکرات حساسی درباره نحوه خروج بیشتر نیروهای امریکایی از کشورش روبروست. وی افزود که بغداد فارغ از اینکه چه کسی سکان کاخ سفید را به دست خواهد گرفت، در صدد بررسی پیامدهای خروج نیروهای آمریکایی از عراق است. 

وی با این حال هشدار داد که داعش همچنان به صورت روزانه عراق را تهدید می‌کند و دولت در تلاش است تا نظارت بیشتری را روی کنترل تسلیحات در کشور اعمال کند.

الکاظمی که در رسانه‌های انگلیسی به سیاستمداری محافظه کار معروف است، به خبرنگاران گفت که شکیبایی بهتر از کشیده شدن به هرج و مرج و جنگ‌های خونین است. وی افزود: هزار سال گفت‌وگو بهتر از یک لحظه شلیک آتش است.

وی همچنین به سند جدید اصلاحات اقتصادی عراق به عنوان یکی از دستاوردهای دولتش اشاره کرد و گفت که جریان سیاسی در این کشور به دلیل وابستگی شدید به درآمدهای نفتی تنبل بار آمده‌اند. 

نخست وزیر عراق با اشاره به دورنمای ۵ ساله دولت برای کاهش وابستگی‌های اقتصادی به درآمدهای نفتی، به فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی در راستای تحقق برنامه‌های اقتصادی کشور چراغ سبز نشان داد.

نخست وزیر عراق سه شنبه شب در آخرین ایستگاه سفر دوره ای اروپایی خود وارد لندن شد و با مقام های ارشد انگلیس از جمله همتای خود «بوریس جانسون» و وزیر دفاع انگلیس دیدار کرد.

وی پیش از این از کشورهای فرانسه و آلمان دیدن و با مقام های بلندپایه این کشورها در خصوص روابط سیاسی، اقتصادی، نظامی و مبارزه با تروریسم بحث و تبادل نظر کرده بود.