برخی از دارو‌های تقویت کننده سیستم ایمنی که از نظر طب سنتی ایران دارای طبع گرم هستند، عبارت است از زنجبیل، هل، گل میخک، دارچین، عسل و دارو‌های سرد که می‌توان از گل ختمی، پنیرک و هلیله نام برد.

دمنوش‌های ضد کرونا؛ چی بخوریم کرونا نگیریم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر محمدرضا حاجی حیدری، متخصص طب سنتی  گفت: مطالعات نشان داده است که  برخی از دمنوش‌ها و گیاهان دارویی در تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن نقش دارند، اگرچه ممکن است چگونگی مکانیسم عمل آن‌ها شناخته شده نباشد.

او افزود: با توجه به همه گیری ویروس کرونا در کشور یکی از راه‌های پیشگیری علاوه بر به کار بردن توصیه‌های بهداشتی تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از گیاهان دارویی است.

دمنوش‌های برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دمنوش

این متخصص طب سنتی ادامه داد: با توجه به اینکه در طب سنتی ایران هر گیاه و ماده غذایی دارای مزاج یا به اصطلاح دارای طبع خاصی است برای سهولت و شناخت تاثیر بر مزاج بدن به طور کلی آن‌ها را به دو دسته گرم و سرد تقسیم بندی کرده تا افراد به فراخور مزاج و فصل از آن‌ها استفاده کنند.

حاجی حیدری تصریح کرد: برخی از دارو‌های تقویت کننده سیستم ایمنی که از نظر طب سنتی ایران دارای طبع گرم هستند، عبارت است از زنجبیل، هل، گل میخک، دارچین، عسل و دارو‌های سرد که می‌توان از گل ختمی، پنیرک و هلیله نام برد.

این متخصص طب سنتی افزود: دمنوش زنجبیل را می‌توان به تنهایی یا همراه چایی استفاده کرد به این صورت که یک تا دو گرم زنجبیل خشک یا مقداری از گیاه تازه آن را در یک لیوان آب جوش یا چای ریخته و روزی دو تا سه بار میل ‌شود. با توجه به اینکه زنجبیل در طب سنتی از درجه سه گرمی بر خوردار است، مصرف زیاد و بی‌رویه آن می‌تواند ایجاد بی خوابی، ضایعات پوستی، خارش و عوارض عصبی مانند بی قراری، تحریک پذیری، زودخشمی و عدم تحمل به خصوص در افراد گرم مزاج شود بنابراین؛ مصرف دائم و زیاد آن خصوصا در گرم مراجان توصیه نمی‌شود.

دمنوش

این متخصص طب سنتی یادآوری کرد: هل از دارو‌های خوش عطر بو بوده و دهان را نیز خوشبو می‌کند همچنین دمنوش آن برای تقویت سیستم ایمنی مفید است.

او تصریح کرد: هل برای تقویت کبد، معده و افزایش اشتها و تکرر ادرار ناشی از سردی سیستم ادراری به خصوص برای سالمندان اثر خوبی دارد. یک تا دو عدد هل سبز را می‌توان داخل یک قوری کوچک دم کرده روزی سه تا چهار بار به تنهایی استفاده کرده یا همراه چایی میل شود.

حاجی حیدری اظهار کرد: یک تا دو عدد از گل میخک را می‌توان در یک فنجان آب جوش دم کرده و به همراه کمی شکر استفاده کرد.

او افزود: یک قاشق غذاخوری عسل را می‌توان داخل یک لیوان آب گرم ریخته و حدود یک قاشق چایخوری یا کمتر آب لیمو ترش ترجیحا تازه به آن اضافه کرده و روزی یک تا دو بار خصوصا صبح ناشتا میل کرد.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: گل ختمی از گیاهانی است طبع سرد دارد. حدود یک تا دو عدد گل آن را داخل یک لیوان آب جوش ریخته و با کمی نبات یا شکر استفاده  کنید. همچنین میتوان یک قاشق مرباخوری از گل خشک پنیرک را داخل یک لیوان آب جوش ریخته و پس از دم کشیدن آن را صاف کرده و کمی شکر به آن اضافه کنید یا همین مقدار را داخل قوری دم کرده و به صورت دمنوش میل کنید  تا با افزایش توان سیستم ایمنی بدن، افراد را در مقابل عوامل بیماری‌زا و خصوصا کرونا محافظت کند.

 حاجی حیدری گفت: هلیله سیاه میوه درختی است که در هند می‌روید و برای تقویت سیستم ایمنی و همچنین تقویت معده و اعصاب و سیاه شدن موی سر و درمان آکنه و جوش کاربرد دارد. یک قاشق چایخوری پودر آن را داخل یک کاسه کوچک ماست ریخته و یا داخل کپسول‌های ژلاتینی ریخته و روزی یک تا دو عدد کپسول شب‌ها قبل از خواب میل شود.

او ادامه داد: به طور کلی استفاده گیاهان دارویی برای دوره‌های طولانی و دائمی توصیه نمی‌شود و ممکن است در افراد، عوارض ناخواسته ایجاد کند.