از شروع کرونا، به دلیل استفاده بیش از حد از مواد ضدعفونی‌کننده سطوح و انواع ژل و مواد ضدعفونی‌کننده دست بسیاری از افراد از نظر پوستی به ویژه پوست دست دچار خشکی و حتی آکنه شده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشکلی که می‌تواند بیماری‌های پوستی درازمدتی را ایجاد کند. اما در چنین شرایطی چگونه باید با این خشکی کنار آمد و آن را درمان کرد؟ خشکی پوست بر اثر استفاده شدید از مواد ضدعفونی‌کننده و الکل باعث خشکی دست‌ها می‌شود که در بیشتر موارد با شکایت بیماران نسبت به سوزش و خارش دست‌ها روبه‌روست. اما در موارد شدیدتر که پوست دست دچار اگزما می‌شود، ممکن است خارش و سوزش شدید شده و ناراحتی زیادی برای بیمار ایجاد کند که در مواردی حتی پوست ممکن است ترک بخورد که حتما باید تحت نظر پزشک معالج درمان شود.

دکتر الهه لطفی، متخصص پوست و مو می‌گوید: این روزها که استفاده از الکل و ضدعفونی کننده‌های الکلی بسیار افزایش یافته، خیلی از بیماران از الکل خالص برای محافظت بیشتر در برابر ویروس و از بین بردن آن استفاده می‌کنند که اشتباه است و بهتر است الکل را به نسبت برابر با آب مخلوط کنند که این کار خاصیت خشک کنندگی الکل را کاهش می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: شوینده‌های صابونی گزینه‌های بهتری نسبت به الکل هستند البته در نابودی ویروس کرونا هم به خوبی تأثیرگذارند و می‌توان آنها را جایگزین الکل و مواد الکلی ضدعفونی‌کننده کرد. به عبارتی بهتر است تا حد امکان از آب و صابون برای شستشوی دست‌ها و ضدعفونی کردن آنها استفاده کنند.

وی تأکید کرد: هر باری که دست هایتان را می‌شویید، آنها را چرب کرد که انواع کرم‌ها برای این منظور در بازار وجود دارد. اگر خشکی دست شدید باشد، باید حتما به متخصصان پوست مراجعه کنند تا پزشکان با روش‌های درمانی پیشرفته تر نسبت به درمان اگزما و خشکی شدید ایجاد شده اقدام کنند.

این متخصص پوست و مو توصیه می‌کند: مهم‌ترین ونخستین کاری که افراد در این دوران باید انجام دهند، چرب کردن مداوم پوست دست است به طوری که لایه محافظ و رویی پوست که با صابون و الکل به طور مداوم در حال شستشوست، باید با چرب کردن جایگزین شود.