سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: با وجود تاکید بر اینکه «حساب خاص» وجود خارجی ندارد، خبرسازی‌های مجعول در این باره همچنان ادامه دارد. ابتدا از پرداخت‌های صورت گرفته از چنین محلی سخن می‌گفتند و بعد با ادعای وجود خزانه دوم و سوم، مدعی واریز وجوهی به حساب خاص شدند.

ماجرای واریز ۲۷هزار میلیارد تومان به حساب خاص روحانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در روزهای اخیر برخی سایت‌های خبری از «واریز ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب خاص رئیس جمهوری»، خبر داده بودند. سازمان برنامه و بودجه در واکنش به این ادعاها اعلام کرد: درآمدهای واریزی به خزانه کل کشور شامل درآمد حاصل از فروش و صادرات فرآورده های نفتی و همچنین مالیات و سایر درآمدها به خزانه واریز و مصرف می‌شود.

در این اطلاعیه امده است: بخشی از نقدینگی حاصل از فروش فراورده‌های نفتی در حسابی به شماره ۳۵۰۱ خزانه کل کشور متمرکز شده که در گفتمان رایج بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای طرح‌های اولویت دار قانون بودجه هزینه می‌شود. از ابتدای امسال تا کنون طی دو مرحله در مجموع مبلغ چهار هزار میلیارد تومان به حساب مذکور واریز شده است که از این رقم مبلغ ۳۷۵۶ میلیارد تومان برای تامین نقدینگی تخصیص طرح‌ها و ردیف‌های مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور اختصاص یافته است.

‌سازمان برنامه و بودجه درباره تخصیص اعتبار به مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد ریال جهت خرید ساختمان دانشکده فناوری‌های نوین، اعلام کرد: طرح احداث دانشکده فناوری‌های نوین پس از طی مراحل قانونی و تهیه گزارشات توجیهی فنی و اقتصادی برای اولین باردر سال ۱۳۹۱ طی شماره طبقه بندی ۱۰۵۲۱۱۲۴ پس از تصویب لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصویب و سپس ابلاغ شد و تاکنون همه ساله در قوانین بودجه سنواتی دارای اعتبار مصوب بوده و آخرین بار طی شماره طبقه بندی ۱۸۰۳۰۲۵۵۱۰ در پیوست شماره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور(صفحه ۲۰۹) به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

با توجه به اعتبار اندک طرح مذکور طی سالیان گذشته و عدم امکان احداث فضای جدید، دانشکده فناوری‌های نوین در فضای بیمارستانی دانشگاه شهید بهشتی فعال بوده که بدلیل نامناسب بودن فضای مذکور از یک طرف و ضرورت تجمیع دانشکده مذکور (با کاربری فناوری‌های نوین در حوزه پزشکی، داروسازی و آزمایشگاهی) با دانشکده آموزش پزشکی و مدیریت، خرید ساختمانی جدید رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخواست کرد و در نهایت با توجه به تشدید بیماری‌های نوپدید از جمله کرونا و ضرورت ایجاد مراکز نوین در حوزه پزشکی و گسترش آزمایشگاه‌ها با فناوری‌های جدید و داروسازی، به موجب موافقت رییس جمهوری، تخصیص اعتبار در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

تخصیص طرح مذکور ابتدا از محل یک میلیارد یورو منابع صندوق توسعه ملی که طبق برنامه مصوب ستاد کرونا باید ۶۸۰ میلیارد تومان آن به طرح‌های عمرانی اختصاص یابد، ابلاغ شد؛  متعاقبا با توجه به وجود ردیف متفرقه ۸۷-۵۵۰۰۰۰ در جدول شماره ۹ قانون بودجه سال جاری که ویژه کمک به طرح های قابل اتمام در سال ۱۳۹۹ است، محل پرداخت آن طی ابلاغیه شماره ۲۲۵۸۴۲ تاریخ ۶ مرداد ۹۹ اصلاح شد و تخصیص نقدی آن نیز از حساب موجود خزانه برای طرح‌های تملک دارایی های سرمایه ای تامین شد.

بنابراین ادعای واریز مبلغ ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب خاص رئیس جمهوری، منطبق بر واقعیت نبوده و لازم است در این خصوص رفع ابهام شود.