آرمـــان مـــلی: به‌دنبال اعلام برخی نتایج که حاکی از پیشی گرفتن جو بایدن در ایالت پنسلوانیا در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکاست و پس از این خبر بسیاری جو بایدن را به پیروزی در انتخابات نزدیک‌تر دانستند

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گمانه‌زنی‌ها در خصوص اقدامات فوری ترامپ در روزهای آینده جدی‌تر شد و بسیاری بر این باور هستند که دونالد ترامپ برای ترغیب جریان‌های پرنفوذ و قدرتمند در آمریکا به‌دنبال این است تا روابط رژیم‌صهیونیستی را با سایر کشورهای عربی نیز به حال عادی درآورد؛ امری که به اعتقاد کارشناسان نمی‌تواند تاثیر زیادی بر انتخابات در این روزهای باقی‌مانده بگذارد و همه چیز در ایالت‌هایی تعیین می‌شود که رقابت ترامپ و بایدن در آنها نزدیک است؛ رقابتی که این روزها حتی تحت‌تاثیر خرافات نیز قرار گرفته است. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل‌بین‌الملل داشته است که در ادامه می‌خوانید.

جامعه ایالات‌متحده چگونه با انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور مواجه خواهد شد؟

بخشی از طبقه روشنفکر آمریکایی متوجه کاستی‌های شخصیتی ترامپ هستند و معتقدند این فرد شایستگی ندارد رئیس‌جمهور آمریکا باشد و برجستگی‌های لازم برای ایفای این نقش را ندارد و به دنبال شخصیتی مستقل‌تر و و قابل‌قبول‌تر هستند که از منظر بین‌المللی شایستگی نام ریاست‌جمهوری آمریکا را داشته باشد و بتواند آمریکا را در دنیا نمایندگی کند. در نوشته‌ها و گفت‌وگوها به این نکته نیز اشاره می‌شود و در افکار عمومی آمریکا مطرح است و امکان تاثیرگذاری دارد و شاید افرادی به همین دلیل علیه ترامپ رای بدهند اما در مجموع بسیاری هنوز به سوپرایز در روزهای آینده اعتقاد دارند چون معمولا در آمریکا و بین کسانی که در کاخ سفید حضور دارند به‌خصوص در بین جمهوریخواهان تاکتیک‌ها و مسائلی مطرح است تا آرای مردم آمریکا را تحت تاثیر قرار بدهند و این مساله را به مردم القاء می‌کنند که برای حل بحران بهتر است همین رئیس‌جمهور در کاخ سفید بماند. گروه‌های قدرتمندی در آمریکا بر این بحران‌سازی کار می‌کنند تا آرای مردم را به نفع ترامپ برگردانند. درحال‌حاضر به نظر می‌رسد باید منتظر یک سوپرایز ماند که شاید عادی‌سازی روابط عربستان و عمان با رژیم‌صهیونیستی باشد. البته شاید در این مدت کوتاه تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده حداقل بر عموم جامعه این اقدام تاثیر زیادی نداشته باشد.

آیا در این میان می‌توان فشار بر ایران و صحبت از تحریم‌های جدید را در راستای احساس شکست ترامپ دانست؟

اینها گمانه‌زنی‌هایی است که مطرح می‌شود. ترامپ درصدد جلب حمایت لابی‌های صهیونیستی است و از این جهت سعی دارد فضای امن و مطمئنی برای رژیم‌صهیونیستی در منطقه ایجاد کند و نشان دهد این رژیم دشمنی پیرامون خود ندارد چون کشورهای عربی با رژیم‌صهیونیستی رابطه‌ای صلح‌آمیز دارند. البته به این منظور کشورهای کوچک و کم‌تاثیری انتخاب شده‌اند که آمریکا می‌تواند روی آنها فشار وارد کند، کشورهایی چون بحرین و امارات بدون اجازه عربستان نمی‌توانند کاری صورت دهند. با وجود اینکه پادشاه عربستان اعلام کرده ما در صورتی با رژیم‌صهیونیستی رابطه برقرار می‌کنیم که کشور مستقل فلسطینی به‌وجود بیاید ولی وقتی آسمان خود را به روی رژیم‌صهیونیستی باز می‌کنند و به کشورهای هم‌پیمان خود اجازه می‌دهند وارد رابطه مسالمت‌آمیزی با رژیم‌صهیونیستی شوند، همه اینها نشان‌دهنده این است که خود این مجوز را صادر کرده‌اند و دیر یا زود به این جریان صلح می‌پیوندند. ایران جزو کشورهایی بود که در مقابل رژیم‌صهیونیستی جبهه مقاومت را تقویت می‌کرد. ایران به‌عنوان مرکز مقاومت یاد می‌شود و گروه‌های مبارزی در کشورهایی چون یمن و سوریه و عراق و لبنان جبهه مقاومت را به رهبری ایران تشکیل داده‌اند و در همین راستا فشار بر ایران برای جلب‌نظر لابی‌های قدرتمند امروز در دستور این ترامپ قرار گرفته است تا شاید با اتکا به آنها بتواند رای‌هایی جمع‌آوری کند.

با تصمیمات ترامپ، آینده منطقه خاورمیانه و کشور آمریکا به کدام سمت خواهد رفت؟

حال با پیوستن کشورهای عربی منطقه به پیمان صلح با اسرائیل هدف مبارزه با اسرائیل در بین برخی کشورهای عربی کمرنگ می‌شود. در این شرایط گروه‌های کوچک فلسطینی و حزب‌ا... باقی می‌ماند یا کشورهایی مثل یمن و سوریه و عراق که تجربه جنگ را دیده‌اند. در حقیقت آمریکا با این برنامه درصدد گرفتن ابزار نفوذ از دست ایران است تا ایران نتواند از این ابزار برای هدف اصلی خود استفاده کند. ترامپ باید توجه داشته باشد که چنین اقداماتی نمی‌تواند برای او منجر به الکترال شود. ترامپ صرفا در این عرصه به دنبال جلب نظر مسیحیان صهیونیست است و این گروه‌ها به دنبال اقداماتی هستند که ترامپ را بار دیگر در عرصه قدرت در آمریکا نگه دارند. تا در منطقه خاورمیانه نیز سیاست‌های آنها دنبال شود و دقیقا این سیاست اینگونه است که خاورمیانه را به سمتی هدایت کنند که ایران ضعیف‌تر شود و جایگاه رژیم‌صهیونیستی تقویت شود. در همین راستا، برخی از افراد با ترویج خرافات در آمریکا به دنبال این هستند تا یک طیف را مجاب کنند تا به ترامپ رای دهند. این موارد نشان می‌دهد که این گروه خاص دست به هر تلاشی می‌زند تا بتواند آن چیزی را که مدنظر دارد به کرسی نشاند. در مرحله بعد آنها به دنبال این هستند که آرای پستی را نیز به چالش بکشند و روند انتخابات را به حاشیه ببرند. تمامی این موارد به آن علت است تا خود آمریکا و منطقه خاورمیانه با روی کار آمدن مجدد ترامپ منطبق با آن چیزی که این گروه خاص می‌خواهد ترسیم شود.