نماینده پیشین مجلس گفت: برخی همواره با پیروی از نفس اماره می خواهند روی آنتن اخبار است از این رو توهین و تهمت برایشان عادی است.

سالک: برخی با عادی کردن توهین و تهمت می‌خواهند روی آنتن اخبار باشند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک»، عضو جامعه روحانیت مبارز، در پاسخ به این پرسش که انقلابی بودن و تبعیت از رهبری چه فاکتورهایی دارد و نمایندگانی که اکنون بر کرسی های مجلس نشسته اند تا چه حد طبق این شعار عمل کرده اند؟ به برنا گفت: اصلی در قرآن است به نام اصل اطاعت، «أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ». رسالت انسان های مومن اطاعت از دستورات الهی و اطاعت از تبیین دستورات الهی توسط رسول اکرم و تبلیغ آن حضرت و رهبران الهی اعم از ائمه اطهار و دیگران است. 

او افزود: اصل اطاعت یک اصل قرآنی برای مومن است؛ در واقع اطاعت به معنای چَشم گفتن نیست بلکه اطاعت به معنای تبعیت و پیروی است؛ اطاعت به معنای امتثال امر است یعنی پشت سر رهبری، ائمه اطهار و رسول اکرم باشیم؛ یعنی همراه باشیم. به بیانی دیگر به معنای پا جای پای رهبری گذاشتن و نگاه به جایی که رهبری نگاه می کند است. همچنین به معنای تبعیت و اجرای دستورات رهبری و همچنین هدایت هایی که انجام می دهد است که انسان مومن باید تبعیت و امتثال امر کند. این یک اصل سیاسی، اجتماعی و تربیتی قرآنی است، نباید این اصل را نادیده بگیریم. این نکته اصلی اخلاق از نظر محتوا و از نظر اعتقاد است. 

نماینده پیشین مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: نکته دوم این است که ما بر مبنای اعتقادات راسخ و ایمان کامل صحبت می کنیم و به دنبال هوای نفس خودمان نباید باشیم، دنبال نفس اماره نباشیم چراکه نفس اماره می خواهد در سطر اخبار مطرح باشیم از این رو موضوعی را مطرح می کنیم. در واقع هدف فرد، حل موضوع نیست هدف این است که فرد خودش را معرفی کند و در این باره، هیچگونه تبعیتی وجود ندارد بلکه باید گفت فرد از شیطان تبعیت می کند و این مطلب، قابل توجه است. 

سالک عنوان کرد: بنابراین براساس اعتقادات و ایمان ضرورت دارد که در راستای صراط، توحید و ولایت حرکت کنیم. آنچه که به ما از سوی پیغمبر و رهبری دستور دادند باید اجرا شود این به معنای امتثال امر و اعتقادی است.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: کسی که اعتقادات راسخ داشته باشد یکی از ویژگی هایش، تهذیب نفس است، یعنی خودسازی دارد و چیزی خارج از رضای خدا، رسول اکرم و ائمه اطهار و رهبری نمی گوید به غیر آنها، گوش نمی دهد. 

احمد سالک تصریح کرد: نکته سوم، اینکه شرایط جامعه اسلامی ما در حکومت اسلامی یک شرایط حساس و خاص است. از هر گونه کلامی که موجب اختلاف و تفرقه و بهانه دادن در فضای مجازی به بیگانگان است باید دوری کرد. امروز صدها و هزاران صفحه فضای مجازی و سایت ها در اینترنت آماده هستند که از برخی افراد در جمهوری اسلامی جمله ای را بگیرند و آن را بر علیه اسلام و انقلاب به کار بگیرند. از این رو ما نباید حرف و کلامی بزنیم که وحدت درون تشکیلاتی جامعه را برهم بریزد و اجازه پیشرفت را از ما بگیرد، این خلاف عقل و خلاف منطق و خلاف دین است. 

نماینده پیشین مجلس اضافه کرد: از این رو می بینیم که مقام معظم رهبری خطاب به کسانی که توهین می کنند می فرمایند، توهین حرام است و این یک قاعده فقهی است که باید به آن توجه شود. اما برخی می خواهند که روی آنتن اخبار باشند و بگویند ما خیلی انقلابی هستیم دیگر توهین و تهمت برایشان عادی می شود.

او بیان کرد: نکته چهارم اینکه انتقاد کردن با توهین کردن فاصله بسیاری دارد. انتقاد از شخصی که در رأس نظام و در رأس مسئولیت است، باید با شرایط انتقاد، عملی شود. از این رو یکی از شرایط انتقاد این است که انتقاد باید منطقی، مستند و محکم باشد و نباید تخریبی باشد. در واقع انتقاد باید عامل پیشرفت فرد، جامعه و مسایل مربوطه ای که مورد انتقاد است، قرار بگیرد. 

سالک ادامه داد: نکته پنجم اینکه، اگر کسی انتقاد می کند به رییس جمهور و یا دیگران، باید راه حلی برای برون رفت از این وضعیتی که انتقاد می کند، داشته باشد. این توهین ها خارج از اخلاق و شئونات ارزشی است بلکه شئونات انسان مومن ایجاب می کند که براساس خودسازی، دیگرسازی هم داشته باشد. پس در انتقادش باید علاوه بر حرمت داشتن و کرامت دیگران، هدایت گر در جهتِ صراط مستقیم باشد.

او تصریح کرد: متاسفانه بعضی از انتقادات، تخریبی است و انتقاد منطقی نیست. برخی برای مطرح کردن و جلب نظر گروهی در جامعه یا فردی، حرکتی می کنند اما یک انسان انقلابی، یک انسان مطیع دستگاه الهی است، یک انسان با مدیریت جهادی است، یک انسان عالم، آگاه، با بصیرت،  زمان شناس، دشمن شناس و دوست شناس است و یک انقلابی همه چیز خودش را برای دین خدا صرف می کند و این فرمایش امیرالمومنین است که می فرمایند: انقلابی کسی است که خودش را برای مسایل بسیار مهم وقف کرده است و اگر کسی خودش را نذر کند وقف هم کرده است و علی (ع) می فرمایند خودت را برای خدا قرار بده؛ آن هم برای مسایل اساسی و اصولی و کلی نه به فروعات و مسایل عادی. این نکته ای است که باید به آن توجه کرد. 

او ادامه داد: حضرت می فرمایند یک عامل پرتحرک و پرانگیزه ای به نام اخلاص است، کسی که خودش را برای خدا خالص کند، برای خدا قرار دهد، برای خدا انتقاد کند خداوند آن را برای خود انتخاب می کند، شهدا از این مقوله هستند. بنابراین دوستان عزیزی که گاهی به اصطلاح نظرشان این است که یک حرکت هایی بشود، باید اینجا عرض کنم بنده احمد سالک کاشانی در 15 اسفند 96، اصل 89 قانون اساسی را راجع به ریاست جمهوری، با 10 دلیل اعلام کردم، منطقی و اخلاقی هم برخورد کردم و براساس وظیفه شرعی استیضاح ریاست جمهوری را مطرح کردم. کسی در سطح کشور چنین کاری نکرده بود و دلایل منطقی، انتقادات، بحث ها و مسایل را ذکر کردم و در سال 97، پنج سوال از رییس جمهور شد و او آمد، منطقی هم صحبت شد بسیار آرام و بدون عصبانیت و این خیلی خوب بود.  رییس جمهور جواب دادند و آقایان یا قانع شدند یا نشدند.

سالک اضافه کرد: بنابراین ما تا راه های قانونی، منطقی، وظایف و تذکرات قانونی داریم ضرورتی ندارد جلسات مخفی بگذاریم و در گوشه و کنار مطرح کنیم و بعد مقام معظم رهبری اینگونه قاطع برخورد کنند و بگویند این حرکت ها، توهین، حرام و غلط است. ما باید شرایط کشور را در سطح منطقه و جهان بسنجیم چراکه در شرایطی نیستیم که داخل کشور بهم بریزد. از این رو اگر ضعف مدیریتی داریم راه حل آن هم راه حل قانونی است.