رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر این که پرونده کنکور نظام قدیمی‌ها برای سال آینده بسته شد و تصمیمات گرفته شده در این زمینه تغییری نخواهد کرد، گفت: داوطلبان یک سال فرصت دارند که خود را براساس تغییرات جدید برای کنکور ۱۴۰۰ آماده کنند.

تغییرات کنکور ۱۴۰۰ اعلام شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابراهیم خدایی درحاشیه جلسه ستاد تغییرات نقشه جامع علمی کشور که امروز در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، به تشریح آخرین وضعیت برگزاری کنکور نظام قدیم پرداخت و اظهار کرد: این موضوع دو بار که یک بار آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و یک بار نیز در شورای سنجش و پذیرش کشور مورد بررسی قرار گرفت این که اعداد و ارقامی که در این زمینه اعلام می‌شود باید گفت من نمی‌پسندم این اعداد از سوی کسانی مطرح می‌شود که اطلاعاتی در دست ندارند.

در واقع ما در سال ۹۹ تعداد ۲۵۹ هزار نفر داوطلب نظام قدیم داشتیم که از این تعداد حدود ۶۳ هزار نفر به دلیل این که سال گذشته انتخاب نوع نظام اختیاری بود تعداد ۶۳ هزار نفر آنها سوالات نظام جدید را امتحان دادند و تعداد سئوالات چاپ شده در کنکور ۹۹، ۱۹۶ هزار نفر سوال بود که از این تعداد ۵۳ هزار نفر آنها داوطلبانی هستند که فارغ التحصیل کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: حدود ۱۴۲ هزار نفر از داوطلبان فوق کسانی بودند که حداقل ۳ برابر کنکور دادند که از این تعداد ۱۱۷ نفر آنها داوطلب علوم تجربی بودند در واقع همه این داوطلبان می‌خواستند در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرش شوند در غیر این صورت زیر ۸ درصد داوطلبان نظام قدیم داوطلب سایر گروه‌ها و رشته‌های آموزشی هستند.

رئیس سازمان سنجش کشور همچنین تاکید کرد: اعدادی که در خصوص داوطلبان نظام قدیم اعلام می‌کنند واقعا درست نیست و من درخواست می‌کنم کسانی که اطلاعاتی ندارند ذهن داوطلبان و جامعه را مخدوش نکند.

دکتر خدایی تاکید کرد: آخرین سالی که داوطلبان نظام قدیم وارد کنکور شدند در سال ۹۷ بود یعنی این داوطلبان حداقل سه مرتبه کنکور نظام قدیم یعنی از سال ۹۷ تا ۹۹ شرکت کردند. طبق مصوبه شورای سنجش و پذیرش در سال ۹۸ و ۹۹ این بود که برای آخرین بار نظر خود را در مورد کنکور متقاضیان نظام قدیم موافقت نمود در واقع ما از یک سال قبل اعلام کردیم که سال ۹۹ آخرین سال کنکور نظام قدیمی‌ها است اما اصل مشکل داوطلب نظام جدید و قدیم در این است که نظام آموزش متوسطه ما از سال ۹۴ تغییر یافته است. و ما سه سال سوالات مشترک برای داوطلبان دو نظام طراحی کردیم و برای این که سوالات ما هم تراز و سختی و دشواری آن برطرف شود ما مجبور هستیم در کنکور به بخش مشترکات تاکید کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین از مباحث جدید نظام آموزش متوسطه سوالات در آزمون کمتر مطرح خواهد شد تا سوالات ما هم تراز شود. در نتیجه نه دانش آموز و نه معلم به تغییرات نظام آموزش متوسط که بیشتر از شش سال است شروع شده توجهی نخواهد کرد. در حالی که تغییرات نظام آموزش متوسطه براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت گرفته است یعنی ما این سند و سند نقشه جامع علمی کشور را معطل کردیم و اجازه نمی‌دهیم به خاطر بخش مشترک سوالات درست اجرا شود. بنابراین نمی‌شود کل سیستم آموزش کشور معطل عده‌ای شود که فقط می‌خواهند وارد سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شوند.

وی تاکید کرد: ما تغییرات کنکور را از یک سال قبل اعلام نمودیم و تمامی استدلال‌های خود را نیز در مراکز ذی‌ربط بررسی و اعلام شد بنابراین آن چه که تصویب شد مصوبه شورای سنجش آموزش کشور است و کنکور سال ۱۴۰۰ نیز براساس این مصوبه تعیین تکلیف شده است بنابراین دستور کار دیگری وجود ندارد که بخواهیم آن را دوباره در شورای سنجش و پذیرش بررسی کنیم. بنابراین درخواست داوطلبان کنکور بود که این درخواست‌ها مورد بررسی قرار گرفته چرا که این شورا بدون این درخواست‌ها مصوبه‌ای نداشت.

رئیس سازمان سنجش کشور خاطر نشان کرد: از نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو پرونده نظام قدیم و جدید برای کنکور ۱۴۰۰ بسته شده است و سال آینده سوالات نظام جدید مطرح خواهد شد. و محتوای درسی نظام جدید نیز ساده تر از نظام قدیم است. بنابراین توصیه می‌کنم داوطلبان در این یک سالی که وقت دارند مطالبی که مشترکات زیادی هم وجود دارد مورد مطالعه قرار بدهند.