رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اختلاف با دولت بر سر تأمین منابع طرح کالاهای اساسی گفت: طرح تأمین کالاهای اساسی ۴شنبه همین هفته در دستور کار مجلس برای تصویب نهایی قرار دارد.

جزئیات طرح تأمین کالاهای اساسی/ منتظر بازگشت کوپن باشیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حمیدرضا حاجی‌بابایی در برنامه تیتر امشب از لزوم توافق دولت و مجلس شورای اسلامی برای تأمین منابع کالا‌های اساسی، اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی و تکمیل طرح‌های ناتمام خبر داد و افزود: طرح تأمین کالاهای اساسی 4شنبه همین هفته در دستور کار مجلس برای تصویب نهایی قرار دارد.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: اختلاف با دولت بر سر تأمین منابع است.

 

وی افزود: منابع تأمین کالا‌های اساسی با رعایت مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه برای تأمین کالا‌های اساسی برمبنای 120هزار تومان برای سه دهک پایین و 60هزار تومان برای 4دهک بعدی به کارت اعتباری آن‌ها واریز می‌شود.

طرح تأمین کالاهای اساسی

 حاجی‌بابایی به لزوم تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: 20هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و مناطق محروم، همچنین تکمیل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: مبلغ شارژشده این کارت اعتباری صرف کالا‌های اساسی مشخص خواهد شد و وزارت صمت مکلف به تهیه کالا‌های مناسب است.

 

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در مذاکرات امروز (دوشنبه) پرداخت 30هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی برای کمک به این سازمان و همچنین اختصاص 10هزار میلیارد تومان برای تکمیل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و بازنشستگان غیر هیئت علمی دانشگاههاست، که علاوه بر بند (و)، به سقف تبصره 2 افزوده شده است.

وی افزود: به دولت اجازه دادیم برای تأمین اعتبار و منابع مالی از جداول بودجه 10 درصد از اموال خود را جابه‌جا کند، به این شکل برای دولت بار مالی‌ای نخواهد داشت.

 

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم با اشاره به طرح تأمین کالا‌های اساسی مردم در مجلس گفت: تمام وزارت‌خانه‌های مرتبط در تهیه این سبد کالا و اقلام اساسی آن نقش دارند؛ و وزارت صمت تا بعداز تصویب نهایی مجلس در دو هفته به معرفی و تأمین کالا‌های اساسی بپردازد.

طرح تأمین کالاهای اساسی

وی هم به بیان جزئیات این طرح پرداخت و با بیان اینکه در زمان حاضر عمده مردم در شرایط سخت معیشتی به‌سر می‌برند گفت: وقتی تورم بالا می‌رود اقشاری که حقوق حداقلی را دریافت می‌کنند بیش از پیش متضرر خواهند شد لذا توجه مجلس باید به اقشار کم‌درآمد و اقشاری که درآمد ثابت دارند باشد.ر از یک‌میلیون و 200 هزار تومان است به هر عضو خانوار تا 5 نفر ماهانه 120 هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی گفت: برای 4 و نیم دهک دیگر (حدود 36 میلیون نفر) به هر عضو خانوار تا 5 نفر ماهانه 60 هزار تومان پرداخت می‌شود. در مجموع 30هزار میلیارد تومان از ابتدای مهر تا اسفند (6 دوره) پرداخت می‌شود.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: 30میلیون نفر از این 60میلیون نفر کسانی هستند که دریافتی حداقلی دارند، این افراد که شامل خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی می‌باشند، سرانه دریافتی‌شان 120هزار تومان در هر مرحله از اجرای این طرح خواهد بود که برای یک خانوار 5نفره 600هزار تومان محاسبه می‌شود و این طرح تا پایان سال در 3 مرحله انجام خواهد شد.

وی گفت: نظر قطعی دولت درباره تأمین منابع کالا‌های اساسی با قیمت ثابت فردا سه‌شنبه اعلام می‌شود.

طرح تأمین کالاهای اساسی

سیدمحمدهادی سبحانیان کارشناس اقتصادی هم در ارتباط تلفنی با برنامه به افزایش قیمت‌های کالا‌های اساسی پرداخت و گفت: افزایش قیمت کالا‌های اساسی قدرت خرید اقشار کم‌درآمد را پایین آورده است.

وی افزود: برای کمک به مردم کم‌درآمد باید از منابعی استفاده کرد که به افزایش قیمت‌ها منجر نشود.