دادستان جرائم مالی و پولشویی بحرین از صدور احکام پرونده بانک المستقبل خبر داد که در آن بانک مرکزی ایران و دو بانک دیگر ایرانی در این پرونده هدف احکام صادره قرار گرفته‌اند.

دادگاه کیفری بحرین بانک مرکزی و دو بانک دیگر ایران را محکوم کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«نایف یوسف محمود المحامی» دادستان جرائم مالی و پولشویی بحرین اعلام کرد، دادگاه عالی کیفری، احکام محکومیت پنج پرونده ویژه پولشویی صادر کرد که متهمان آن، بانک مرکزی ایران و تعدادی دیگری از بانک‌های این کشور، بانک «المستقبل» در بحرین و پنج نفر از مسؤولان آن هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی بحرین «بنا»، نایف یوسف افزود: مسؤولان بانک المستقبل به پنج سال زندان و جریمه یک میلیون دیناری برای هر نفر محکوم شدند و بانک مرکزی ایران و (برخی از) دیگر بانک‌های آن که در این پرونده مطرح بوده‌اند (صادرات و ملی) نیز هر کدام یک میلیون دلار و مصادره مبالغ حواله‌های مالی مربوطه در پرونده جریمه شدند؛ جمع جریمه‌ها مجموعا ۳۷ میلیون دینار و جمع حواله‌های مصادره شده ۱۱۲ میلیون دلار است.

وی ادامه داد، تحقیقات درباره بقیه موارد همچنان ادامه دارد، این موارد شامل «استفاده بانک مرکزی ایران و دیگر بانک‌های این کشور از بانک المستقبل برای انجام معاملات بین‌المللی در مخالفت با قانون ممنوعیت و مقابله با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم و قوانین بانکی» است.

طبق این خبر، مجموع جریمه صادر شده در پرونده مربوط به بانک المستقبل تا کنون به ۲۸۱ میلیون دینار برای تمام متهمان رسیده و حدود ۱۵۰ میلیون دینار حواله مصادره شده است.

دادستانی کل بحرین پیشتر بانک مرکزی ایران را متهم کرده بود که از طریق بانک المستقبل برای انجام «معاملات مالی مشکوک» اقدام به پولشویی کرده است.

بانک المستقبل بحرین با همکاری و سرمایه‌گذاری بانک‌های صادرات و ملی ایران و یک بانک بحرینی تأسیس شده است.