درایتی گفت: اصلاح طلبان باید در صورتی وارد میدان شوند که بتوان ضمن رقابت سیاسی اعتماد مردم را هم کسب کنند.

شرط درایتی برای ورود اصلاح‌طلبان به میدان انتخابات ۱۴۰۰
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کمتر از هشت ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی است و هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در یک بلاتکلیفی عجیب و قابل تامل قرار دارند. اوضاع اصولگرایان بهتر است، زیرا در بی‌تدبیری‌ها و عملکرد نامطلوب دولت شریک نبوده و همین تازگی‌ها نیز در انتخابات مجلس پیروز شده‌اند. کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان حتی فرصت خوبی است برای نشان دادن قابلیت‌ها و مهیا کردن بستر پیروزی در انتخابات پیش رو. اصلاح‌طلبان، اما از یک طرف گرفتار تبعات حمایت خود از حسن روحانی و کارنامه دولت او هستند. از طرف دیگر هم با چالش اختلافات درون جریانی و بگومگو درباره مشارکت یا عدم مشارکت، چگونگی مشارکت، شرط و شروط مشارکت و ... مواجه شده اند.

این طور که به نظر می‌رسد این جریان سیاسی در وضعیت نسبتا مشابه سال ۸۴ قرار دارد. از یک سو دولت مورد حمایت آنان رو به پایان و مورد انتقاد است. از سوی دیگر اتفاق نظری برای مشارکت در انتخابات آتی نیست. اصلاح طلبان در سال ۸۴ نیز با همین تشتت روبه‌رو بوده و در نتیجه آن چندین کاندیدا به میدان فرستادند. در نتیجه همان وضعیت و چند دستگی نیز پدیده‌ای، چون احمدی‌نژاد فرصت بروز و ظهور یافت. 

حال باید منتظر ماند و دید که اصلاح طلبان از آن وضعیت درس گرفته و موفق می‌شوند در زمان باقی مانده تا انتخابات به یک اتفاق نظر رسیده و یک استراتژی مشخص برای حضور در انتخابات داشته باشند یا اینکه قرار است هر یک از طیف‌ها و احزاب این جریان ساز خود را بزند و با کاندیدا‌های حزبی و ائتلافی خود وارد میدان شود؟ روشن است که اگر انتخابات اصلاح طلبان گزینه دوم باشد، باید انتظار نتیجه مشابه و ریاست جمهوری یک نامزد اصولگرا ولو ضعیف را داشته باشند.

سید مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب البته وضعیت فعلی اصلاح طلبان را شبیه به اوضاع آنان در انتخابات ۸۴ نمی‌داند. او در گفتگویی با «نامه نیوز» گفت: «به نظر من این وضعیت شبیه به سال ۸۴ نیست و بیشتر ناشی از اوضاع سیاسی کشور است. تردید‌ها و ابهاماتی درباره نحوه مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وجود دارد، اما در جریان اصولگرا هم شاهد تحرک و فعالیت ویژه‌ای نیستیم لذا می‌توان گفت که این بلاتکلیفی عمومیت دارد و ناشی از فضای سیاسی و ... کشور است». 

وی در پاسخ به اینکه آیا ادامه دار شدن ابهامات در جریان اصلاحات موجب افزایش شانس جریان رقیب برای پیروزی است؟ گفت: «به نظر من از این بابت نیز نباید خیلی نگران بود. به هر حال آن‌ها شرایط را به نحوی پیش می‌برند و برنامه ریزی می‌کنند که خودشان پیروز باشند لذا اصلاح طلبان باید در صورتی وارد میدان شوند که بتوان ضمن رقابت سیاسی اعتماد مردم را هم کسب کنند.»

این عضو جبهه مشارکت در واکنش به اینکه «بنابراین کسب قدرت و پیروزی در انتخابات اولویت اصلاح‌طلبان نیست» گفت: «کسب قدرت اولویت هر جریان سیاسی و معنی اصلی رقابت‌های سیاسی است، اما ورود به رقابت بدون قید و شرط نیست. اگر در انتخابات آتی نیز شرایط همان باشد که در انتخابات مجلس یازدهم دنبال شد، حضور ما در انتخابات نه تنها برای کشور و مردم مفید نیست بلکه حتی ضربه هم خواهد زد. اگر شرایط عادلانه و درستی فراهم شد در انتخابات حاضر خواهیم شد».

درایتی همچنین تاکید کرد: «حضور در قدرت وقتی اهمیت می‌یابد که بتوانی از این قدرت برای بهبود اوضاع استفاده کرد. در غیر این صورت حضور در قدرت هم عقلایی نیست و بیشتر به اعتماد مردم ضربه می‌زند».