رئیس مجلس اقوام بوسنی و هرزگوین با اشاره به ظرفیت های کشورش و جمهوری اسلامی ایران در حوزهای اقتصادی و تجاری گفت: ضرورت دارد همکاری های اقتصادی را تقویت کنیم و ارتباط فعالان اقتصادی را در حوزه های مختلف به ویژه گردشگری، حمل و نقل و مخابرات را بیش از پیش ارتقا دهیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نیکولا شپریچ روز شنبه در ملاقات با « رضا قلیچ خان» سفیر جمهوری اسلامی ایران با یادآوری خاطرات خود از سفر به تهران و اصفهان، ایران را کشوری با فرهنگ غنی و مردمی مهربان توصیف و بر گسترش روابط و همکاری با ایران تاکید کرد.
شپریچ با تاکید بر اراده مقامات پارلمانی دو کشور برای توسعه هرچه بیشتر روابط افزود: انتظار داریم که روابط بوسنی و هرزگوین و جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش در همه زمینه ها گسترش یابد.

رئیس مجلس اقوام بوسنی و هرزگوین با اشاره به وضعیت و شرایط سیاسی کشورش اضافه کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی که در آن قرار داریم هدف ما پیوستن به اتحادیه اروپا است و این هدف مغایرتی با همکاری با دیگر کشورهای مهم از جمله جمهوری اسلامی ایران ندارد.

وی با تاکید بر رشد مناسبات اقتصادی دو کشور در سال 2019 و پیش از شروع کرونا افزود: با توجه به ظرفیت های دو کشور، ضرورت دارد  همکاری های اقتصادی را تقویت کنیم و ارتباط فعالان اقتصادی را در حوزه های مختلف بویژه گردشگری، حمل و نقل و مخابرات را بیش از پیش ارتقا دهیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست روابط پارلمانی را از ارکان اساسی در روابط میان دو کشور برشمرد و تاکید کرد که دیدار روسای مجالس و تبادل گروه های دوستی پارلمانی از موضوعاتی است که جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری و  توسعه آن است.

قلیچ خان با اشاره به روابط خوب دو کشور افزود: روابط دو کشور در سطح خوبی قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال بوسنی و هرزگوین با احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در کنار مردم و دولت بوسنی بوده و از یکپارچگی و همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام در این کشور حمایت کرده است.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات محلی پیش رو در بوسنی و هرزگوین گفت: درب های سفارت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه دوستی با همه اقوام و ادیان بوسنی گشوده است و امیدوارم بعد از برگزاری انتخابات محلی با سفرها و دیدارهایی که با مقامات محلی خواهم داشت، زمینه توسعه هرچه بیشتر دوستی ها فراهم شود.

طرفین در این دیدار ضمن اشاره به روابط دوستانه دو کشور، پیرامون راه‌های تقویت و گسترش همکاری ها خصوصاً روابط اقتصادی و سایر موضوعات مورد اهتمام دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.