سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان حمله موشکی امروز ( چهارشنبه ) به شهر "برده" این کشور را به شدت محکوم کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بر اثر حمله موشکی امروز نیروهای ارمنستان به شهر " برده " جمهوری آذربایجان واقع در ۳۰۵ کیلومتری جنوب –غرب باکو ۲۱ نفر از ساکنان غیر نظامی این شهر جان باخته و ۷۰  نفر دیگر نیز مجروح شدند  .
در گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در این رابطه آمده است : طبق قوانین بین المللی حمله به شهرها و افراد بی گناه جنایت جنگی بهن شمار می رود و باید بلافاصله پایان یابد .
سفارت جمهوری اسلامی ایران سهیم درد و اندوه خانواده های افراد جان باحته این حادثه شده و برای مجروحین آرزوی شفای عاجل کرد.
روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را آغاز گر حمله عنوان کردند.
پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.
در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.
"سیدعباس عراقچی" معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب در قالب یک سفر منطقه‌ای وارد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان شد. 
معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در قالب سفر منطقه ای قرار است از ارمنستان، ترکیه و مسکو نیز دیدار کند.
وی در این سفر درباره موضوع بحران قره باغ رایزنی و طرح جمهوری اسلامی ایران را برای حل این مناقشه تبیین و ارائه کند.