در این مقاله تلاش می‌کنیم درباره انواع فایبرگلاس و کاربردهای آن در صنایع مختلف مطالبی را بیان کنیم.

آشنایی با انواع فایبرگلاس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گلخانه‌هایی که در اطراف خود می‌بینید نیازمند سقفی روشن است که توان عبور نور را داشته باشد و درعین‌حال این سقف باید توان مقاومت بالا در برابر نور خورشید، سرما، گرما و شرایط مختلف آب و هوایی را نیز داشته باشد. همچنین مجسمه‌هایی هم که در میادین شهری و پارک‌ها وجود دارد، باید توان مقاومت زیادی در برابر آلودگی، آب‌وهوای نامساعد، نور شدید و گرمای خورشید داشته باشند. ماده‌ای که به‌راحتی تجزیه نشود و از بین نرود؛ اما چه ماده‌ای چنین توان بالایی خواهد داشت؟

 در این مقاله تلاش می‌کنیم درباره انواع فایبرگلاس و کاربردهای آن در صنایع مختلف مطالبی را بیان کنیم.

 فایبرگلاس چیست؟

 فایبرکلاس نوعی عایق است که امروزه جایگاه خاصی در میان صنایع مختلف پیدا کرده است. تولید ورق آن از اواخر دهه ۶۰ بعد از جنگ تحمیلی آغاز شد و هرروز شاهد پیشرفت این صنعت هستیم. ورق فایبرگلاس ورقی سبک، محکم و مقاوم است که در مقابل زنگ‌زدگی، رطوبت و صدمات دیگر توان بالایی دارد و به‌راحتی از بین نمی‌رود.

 یکی از بهترین موادی که در تولید فایبرگلاس استفاده می‌شود، رزین (ماتریس) است که موجب افزایش مقاومت صفحه فایبرگلاس در مقابل خدشه و صدمه و ضربات شدید می‌شود و قدرت و توان فایبرگلاس را تاحد زیادی افزایش می‌دهد.

 فایبرگلاس، این محصول جالب، جذاب و سبک عایق مناسب در مقابل حریق نیز محسوب می‌شود و البته عایق حرارتی بسیار خوبی نیز هست. به‌طوری که در عایق‌کاری ساختمان‌ها برای محافظت در برابر گرما و سرما از آن استفاده می‌شود.

 انواع فایبرگلاس‌ها

 تقسیم‌بندی انواع فایبرگلاس بر اساس رزین موجود در آن، وزن و انواع مدل‌های تولیدی آن صورت می‌گیرد. ولی در یک دسته‌بندی کلی به سه دسته قابل‌تقسیم است که به آن اشاره می‌کنیم.

  1. پلی‌استر: این ماده در مقابل ضربه خدشه مقاوم است. اما مقاومت آن چندان زیاد و قابل اطمینان نیست تا بتوان از این نوع از انواع فایبرگلاس در اماکن و صنایع در معرض خطر و صدمه‌ی بسیار، استفاده نمود.
  2.  وینیل استر: میزان مقاومت بیشتر در مقابل ضربه و خدشه نسبت به پلی‌استر در این ماده وجود دارد؛ اما باز هم توان بسیار بالایی ندارد که بتوان در همه صنایع با خیال آسوده و بدون نگرانی از خراب شدن آن، از آن استفاده کرد.
  3.  اپوکسی: مقاوم‌ترین و محکم‌ترین نوع از انواع فایبرگلاس که موجب شده طرفداران بسیار زیادی داشته باشد، اپوکسی است. این نوع فایبرگلاس در مقابل حرارت، حریق، ضربه، خدشه، گرما، سرما و خوردگی مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد و همین مزیت‌های موجود در آن موجب شده که اکثریت قریب به‌اتفاق صنایع و کارخانجات در ساخت محصولات خود از این ماده استفاده کرده و بازار بسیار گرمی داشته باشد.

 البته نوع دیگری از فایبرگلاس به نام رزین پلی‌استر غیراشباع ارتوفتالیک داریم که مانند اپوکسی قابلیت زیادی دارد و جزء فایبرگلاس‌های محکم با قیمت بسیار مناسب است و ازاین‌جهت این نوع رزین پلی‌استر نیز بازار خوبی را در اختیار خود دارد.

 کاربردهای انواع فایبرگلاس

222

با توجه به امکانات و مزیت‌هایی که از فایبرگلاس‌ها بیان شد، موجب شده که این ماده ساخته بشر بتواند در بسیاری از صنایع حساس و دیگر صنایع جایگاه خوبی پیدا کند و تقریباً در تمامی اطراف خود به مقدار بسیار زیادی شاهد وجود این ماده باشیم. ازجمله کاربردهای فایبرگلاس موارد زیر است:

ساخت بدنه و کاور دستگاه‌های صنعتی، استفاده در صنایع مختلف نظامی هوافضا و پزشکی، طراحی داخلی ساختمان و گلخانه‌ها، ویترین مغازه‌ها، سینک ظرف‌شویی، روشویی، استخر و جکوزی. ساخت قطعات کامپوزیتی خودروها، ساخت و تولید سپر خودرو، کابین و اجزای فنی آن. استفاده در صنایع دریایی و هوایی، ساخت سیلورهای سیمانی، ساخت ایرانیت و مخازن آب و اسید. استفده در ساخت قطعات کامپوزیتی خودروها، نورگیر سالن‌ها و سوله‌ها و ...

 موارد گفته شده تنها بخشی از قدرت گسترده فایبرگلاس و حضورش در زندگی روزمره ماست.

 مزایای انواع فایبرگلاس

 ازجمله مزایا و محسنات انواع فایبرگلاس می‌توان به مواردی چون مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی و اشعه UV اشاره کرد. همچنین فایبرگلاس‌ها در شکل و طرح‌های مختلف قابلیت تولید دارد. سبک و مستحکم بودن در برابر ضربه و صرفه اقتصادی و قیمت مناسب نیز از دیگر مزیت‌های فایبرگلاس‌ها می‌باشد. این ماده ساخته فنّاوری روز در تمامی اطراف ما قابل مشاهده است. اکثریت وسایل تزیینی و مجسمه‌های پارک‌ها و بوستان‌ها از فایبرگلاس‌ها ساخته می‌شود تا بتواند در مقابل آلودگی‌های شهری و گرد و غبار گرما و سرما، نور خورشید و یخزدگی‌های زمستانی مقاومت و استحکام داشته و بتواند سال‌های طولانی سالم بماند و به شهر زیبایی ببخشد.

666

 در پایان باید گفت برای کاربرد فایبرگلاس این ورقه محکم و مقاوم؛ محصولی بسیار گران‌قدر است که ازنظر وزنی هم سبک است و در صنایع مختلف تخصصی حساس گرفته تا صنایع کوچک و غیر حساس، تزئینات ساختمانی و شهری، دکوراسیون منازل و ساختمان‌ها کارکرد بسیار دارد و تقاضای بالایی نیز دارد. همچنین تنوع تولید انواع مدل‌های مختلف و نداشتن محدودیت در تولید کمک کرده تا با خلاقیت انسانی بتوان محصولات متنوعی از این ماده تولید کرد. ماده سبک، کم قیمت، مستحکم و مقاوم که عایق بسیار خوبی در مقابل انواع ضربات محیطی است.