ایرنا نوشت: همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، خبرگزاری جمهوری اسلامی با ۲۰ تن از کارشناسان سیاسی، اقتصادی و بین المللی در ارتباط با آخرین تحولات انتخاباتی این کشور و اثرگذاری آن بر مناسبات تهران- واشنگتن گفت وگو و دیدگاه آنان را از تبعات این رویداد منعکس کرد. اکثر این نخبگان ،ضمن تاکید بر ضرورت آمادگی مواجهه فعال کشور با رویدادهای مهم بین المللی ، بهره گیری تمام عیار از ظرفیت های اقتصاد داخلی و تداوم تعامل با جهان را راهبرد مناسبی در شرایط کنونی دانستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امروز سه شنبه سیزدهم آبان ماه سرانجام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شد تا سرنوشت مستاجر بعدی کاخ سفید برای چهار سال آینده مشخص شود. در ارتباط با اینکه آیا «دونالد ترامپ» بر مسند قدرت باقی خواهد ماند یا «جو بایدن» رقیب دموکرات وی به کاخ سفید راه خواهد یافت، کارشناسان در سراسر جهان به گمانه زنی مشغول هستند. در ایران نیز علاوه بر پیگیری روند انتخابات آمریکا، ۲۰ تن از کارشناسان ارشد سیاسی و اقتصادی درگفت وگو با گروه پژوهش ها و بررسی های خبری ایرنا در مورد این انتخابات به شرح ذیل اظهار نظر کردند:

«جواد حق‌گو» استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در صورت پیروزی دموکرات‌ها فشار حداکثری و تقابل دموکراتیک با ایران ادامه خواهد یافت، تاکید کرد: در ظاهر امر تقابل نظامی و مناقشه خشن در قیاس با دولت ترامپ کاهش می‌یابد اما راهبرد آمریکا درباره ایران تغییری نخواهد داشت.

«رحیم بایزیدی» مدیر گروه روابط بین‌الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص با بیان اینکه آرای ملی به نفع بایدن و ساختار سیاسی به سود ترامپ است، گفت: در صورت بروز اختلاف در مورد نتیجه انتخابات، احتمال انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور بیش از بایدن است.

«سیدکمیل طیبی» کارشناس اقتصاد بین‌المللمعتقد است: اگر بایدن پیروز انتخابات باشد می‌توان برجام را احیا کرد اما در صورت ادامه حضور ترامپ، در شرایط محدودیت‌های جدید، اقتصاد تهاتری ایران هم ادامه پیدا می‌کند.

«مصطفی خوش چشم» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نظرسنجی‌ها در مورد نتیجه انتخابات آمریکا گفت: بر اساس الگوهای شبیه‌سازی شده، ما یا با پیروزی قاطع بایدن با بیش از ۳۳۰ رای الکترال مواجه خواهیم شد یا با پیروزی خفیف ترامپ که احتمالا حدود ۲۸۰ رای الکترال به دست خواهد آورد.

«محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران و کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به انتخابات پیش‌روی آمریکا گفت: پیش‌شرط کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و آغاز مذاکرات در چارچوب برجام، بازگشت دولت آمریکا به تعهدات و جبران خسارت‌های وارده به ایران است.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا فکر می کند برای شکل دادن به نظم آینده جهانی باید ابتدا پرونده های گشوده اش را تعیین تکلیف کند؛ اظهار کرد : این پرونده ها؛ وعده ها و رویکردهای آمریکا در قبال برخی کشورها از جمله ایران است. آنچه مسلم است برای رسیدن به این هدف، راهبردهای ایران در مواجهه با واشنگتن و با وجود شرایط تازه است که اهمیت پیدا میکند.

«فریدون مجلسی» کارشناس روابط بین‌الملل درباره انتخابات آمریکا اظهار داشت: با پیگیری روند رقابت‌های این کشور و با توجه به ناکامی‌های ترامپ و بی‌لیاقتی او برای رهبری کشوری چون آمریکا، بایدن را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانم و فکر می کنم ۴ تا ۵ کرسی بیشتر هم در سنا نصیب دموکرات‌ها شود. وی همچنین از لوازم تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا در دولت بعدی این کشور سخن گفت.

«حنیف غفاری» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به وضعیت آرای سرنوشت‌ساز انتخابات۲۰۲۰ اظهارداشت: ترامپ به نسبت بایدن شانس بسیار اندکی برای به دست آوردن آرای مردمی دارد که هنوز نامزد مورد نظر خود را انتخاب نکرده‌اند. وی همچنین تصریح کرد که ایران باید رویکرد ثابت خود را در قبال دولت بعدی آمریکا ادامه دهد.

«مهدی ذاکریان» استاد روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه آمریکا پدیده‌ای ثابت در نظام بین‌الملل با منافع دائمی، اهداف بلندمدت و خیز برای قدرتمندی همیشگی است، کنشگری دولت بعدی آمریکا را هم در راستای منافع ملی این کشور دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران هم باید فارغ از پیروزی بایدن یا ترامپ، در راستای منافع ملی خود سیاست‌ورزی کند.

«حسن بهشتی پور» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت صرف‌نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آینده آمریکا شود ایران باید تدابیری را برای عبور از تنگناهای تحریمی به کار ببندد که یکی از این تدابیر اصلاح نظام بانکداری و الحاق به FATF است.

«داریوش قنبری» عضو شورای مرکزی حزب «مردم سالاری» با بیان اینکه رویکرد اصلی ایران مقابل آمریکا ضرورت بازگشت به برجام است اظهار داشت: تهران خطوط قرمزی برای مذاکره تعیین کرده است. در صورت بازگشت آمریکا به برجام باید مذاکرات تکمیلی صورت پذیرد. هرچند در صورت مذاکره، توافق دور از دسترس نیست اما نباید به شعارهای انتخاباتی آمریکا دل خوش کرد.

«حسین کنعانی‌مقدم» دبیرکل حزب سبز ایران معتقد که پیروزی ترامپ در انتخابات به نفع ایران خواهد بود چرا که وی هرچه سیاست های فشار و انقباضی که در اختیار داشت، مورد استفاده قرار داد و اکنون ابزار جدیدی برای تحمیل فشار بر ایران در دست ندارد. اما جو بایدن هنوز می تواند سیاست های جدیدی را علیه ایران به کار گرفته و پشت میز مذاکره  امتیاز بیشتری  از ایران بگیرد.

«غلامرضا انصاری» نماینده پیشین مجلس بر این باور است: این که کدام یک از نامزدهای انتخاباتی پیروز میدان باشند تفاوت چندانی برای ما نخواهد داشت. با پیروزی ترامپ سیاست های انقباضی این کشور علیه ایران ادامه خواهد یافت و انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری آینده این کشور نیز می تواند به دلیل تعامل بین المللی که با شرکای اقتصادی و هم پیمانان سیاسی خود دارد، همگرایی بین المللی را علیه ایران بالا برده و برای آینده روزهای سختی را برای کشور ما رقم بزند.

«دیاکو حسینی» تحلیلگر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید دارد که بازگشت بایدن به برجام به سادگی صورت نمی پذیرد چرا که حتماً آمریکا از فشار حداکثری که ترامپ در زمینه برجام ایجاد کرده است، نهایت بهره را خواهد برد. آمریکا این استفاده را خواهد کرد تا مطمئن شود، ایران حاضر خواهد بود درباره موضوعاتی که نقص برجام قلمداد شده و امروزه بسیاری از آمریکایی‌ها روی برطرف کردن آن توافق دارند، تن دهد. موضوعات مربوط به منطقه و مذاکرات موشکی از جمله این مسائل است. تا زمانی که چنین اطمینانی به دست نیاید، تصور نمی شود که بایدن عجله‌ای برای پیش قدم شدن در زمینه اجرای مجدد برجام داشته باشد.

«فواد ایزدی» استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران بر این باور است: اگر تمایل ایران برای مذاکره به موضوعی برجسته تبدیل شود، به نفع منافع ملی نخواهد بود. به این دلیل که برجام اهرم فشاری در دست طرف مقابل است و نباید به گونه‌ای رفتار شود که آمریکایی‌ها احساس کنند، جمهوری اسلامی نسبت به آن ضعف دارد.

«امیرعلی ابوالفتح» افزون بر اهمیت کنگره بر ضرورت آمادگی ایران برای مذاکره تاکید کرد و گفت: حرف بایدن با اظهارنظرهای ترامپ تفاوت چندانی ندارد. ترامپ می گفت با ایران مذاکره کنیم تا در برجام بمانیم، بایدن می‌گوید مذاکره کنیم تا به برجام بازگردیم. مشکل فقط در واشنگتن نیست که جابجاکردن افراد بتواند گره گشا باشد. پنجاه درصد حل موضوع از تصمیمات مسئولان ایران نشات می گیرد. باید دید ایران آمادگی لازم را برای مذاکره دارد یا خیر.

«اسماعیل گرامی‌مقدم» متخصص علم اقتصاد اظهار کرد: در بین مردم و حاکمیت این مسئله مطرح شده که انتخابات آمریکا تاثیری بر مسائل ایران ندارد که به عقیده من این باور چندان درست به نظر نمی‌رسد. این رویکرد یعنی نادیده ‌انگاشتن تاثیرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به نوعی فرار از تبعات احتمالی و انکار «شب در شب و یا روز در روز» است.

«مهدی جوکار» تحلیلگر مسائل خاورمیانه بر این باور است که حضور بایدن در کاخ سفید از جهات مختلف به نفع ایران خواهد بود. موضع گیری بایدن در مقابل فلسطینی ها، که حل مساله فلسطین را منوط به مشارکت فلسطینی ها در هرگونه مذاکره صلح دانسته است و همچنین انتقاد از سیاست های عربستان در قبال یمن، محدودیت بر سر راه فروش تسلیحات به این کشور و موارد دیگر از جمله سیاست های مطرح شده توسط بایدن است که نتایج آن بیش از هر چیز به نفع ایران خواهد بود.

«عظیم ثابت» مدیرعامل کارگزاری بانک سپه معتقد است: انتخاب ترامپ و افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه تاثیر مثبت خواهد داشت. با پیروزی بایدن از لحاظ روانی و به صورت کوتاه مدت، ریزش دلار را شاهد خواهیم بود که به تبع آن بورس نیز تاثیر خواهد پذیرفت. از آنجایی که موضوع برگشت برجام یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی بایدن است به نظر می‌رسد در بلندمدت بیش از پیش به نفع بورس تمام شود.

«علی محمودی» کارشناس بازار سرمایه بر این باور است: اگر ترامپ مجددا انتخاب شود از آنجا که دلار افزایش خواهد یافت، رشد آن موجب افزایش قیمت‌ها در بازار سهام  می شود. با پیروزی جو بایدن، در صورت توافق با ایران راه‌های صادراتی ایران و ورود پول به کشور تسهیل خواهد شد. بنابراین صادرات شرکت‌ها و به تبع آن سودسازی آنها روند افزایشی در پیش خواهد گرفت که این امر باعث می شود زیان های حاصله جبران شود. بنابراین تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس ایران مثبت ارزیابی می‌شود و به طور حتم بازار به کما نخواهد رفت.