​آمریکای بعد از انتخابات، متفاوت از آمریکایی که می‌شناسیم

انتخابات آمریکا|هفت تیرکش‌ها در خیابان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 آمریکا بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ چگونه آمریکایی خواهد بود؟ این سوالی است که فارغ از برنده انتخابات، این روزها ذهن بسیاری را مشغول کرده است، چرا که تغییرات طوفانی در این کشور اثرات بسیاری بر بازارهای اقتصادی جهان و مناسبات جهانی خواهد داشت.
شواهد امر نشان می دهد آمریکا این روزها در حال پوست اندازی است و نظام دو حزبی این کشور در آستانه فروپاشی و تبدیل این کشور به یک نظام تک حزبی و یا خوشبینانه نظامی چند حزبی است و در فردای اعلام نهایی نتایج انتخابات احتمال تنش های اجتماعی و حتی درگیری های خیابانی با سلاح های گرم در این کشور بسیار بالا رفته است.

روح کابویی در آمریکا بیدار شده است؟

نگاهی به تیترهای رسانه های آمریکایی در روزهای اخیر بیاندازید؛ همین محتواها را در قالب پیش بینی آینده آمریکا در ماه ها قبل یا حتی در سال های گذشته در رسانه های داخلی داشتیم، برچسب تئوری توطئه و ... به آن زده می شد، اما حالا چطور؟ آیا این همان آمریکایی است که در طول دستکم یک صد سال گذشته به الگوی دمکراسی و میراث دار آن در جهان شهره بود؟
به این توئیت جوبایدن توجه کنید : "امروز می توانیم آمریکا را پس بگیریم." ؛ یا توئیت دیگر وی که : "بیاید فردا یک پیام واضح به دونالد بدهیم : زمان آن فرارسیده که چمدان هایت را ببندی و به خانه برگردی ."
نگرانی "جان برنان" رئیس پیشین مهم‌ترین نهاد اطلاعاتی آمریکا(سی آی ای) در گفت وگو با سی ان ان که از وی پرسید احتمال خشونت در آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نتیجه اقدام دونالد ترامپ در عدم پذیرش شکست احتمالی او در انتخابات را چه میزان ارزیابی می کنید؟ هم قابل تامل است که گفت: متاسفانه این احتمال وجود دارد. ما قبلا هرگز کسی را در اتاق بیضی شکل کاخ سفید، دفتر کار رئیس‌جمهور آمریکا نداشتیم که به این نوع از تنفر در کشورمان بدمد و بر شعله اقداماتی که دارد در کشور اتفاق می افتد، بیافزاید.  ما شاهد تلاش نافرجام برای ربایش فرماندار میشیگان بوده‌ایم و همچنین اقدامات خشن کاروان‌های حامی ترامپ در خیابان‌ها را دیده‌ایم.  دونالد ترامپ نه تنها این اقدامات را محکوم نمی‌کند بلکه به نظر می رسد که او بر شعله این رفتارهای تهاجمی می‌دمد. من از خشونت‌‍‌های مسلحانه پس از انتخابات ریاست جمهوری و اقدام دونالد ترامپ در اعلام پیش از موعد پیروزی در انتخابات نگرانم.

انتخابات آمریکا
از اینها مهمتر موج نگرانی هایی که ایالت های مختلف آمریکا را فراگرفته است، بطوری که در سراسر آمریکا، فرمانداران از گارد ملی خواسته‌اند تا برای مواجهه با ناآرامی ها و اعتراضات پیرامون انتخابات آماده باشند و به همین خاطر هزاران نیروی خود را به حالت آماده‌باش در آورده اند. فرمانداران آریزونا، ماساچوست، اورگان و تگزاس، دیروز سه شنبه به اعضای گارد ملی در ایالات خود آماده باش دادند.
این نگرانی ها بیشتر از آنجا ناشی می شود که گروه های گلوبالیست، نئونازی ها و طرفداران افراطی ترامپ، تهدید کرده اند که باخت ترامپ را نخواهند پذیرفت و مسلحانه به خیابان ها می آیند.
و باز مهمتر این خبر که ": خرید سلاح در ۷ ماهه اخیر در امریکا رکورد زده است. تارنمای هیل از قول «بنیاد ملی ورزش‌های تیراندازی» این خبر را داده است. بیشترین آمار سالانه بررسی صلاحیت برای فروش سلاح به شخصیت های حقیقی (افراد) مربوط به سال ۲۰۱۶ است اما در سال ۲۰۲۰ این رکورد شکسته شده و به ۱۷.۲ میلیون رسیده است و حالا ۴۰۰ میلیون دلار سلاح درخانه های آمریکایی ها دپو شده است.

انتخابات آمریکا

یک خبر مهم دیگر هم که نمی توان آن را نادیده گرفت، اینکه مراکز تجاری ، فروشگاه ها و داویر اقتصادی و مراکز مهم در بسیاری از شهرهای آمریکا حالت جنگی به خود گرفته و ورودی های خود را با حفاظ های فلزی و بتنی به سنگر تبدیل کرده اند و ۷۵ درصد آمریکایی ها در یک نظرسنجی از بروز درگیری های مسلحانه بعد از انتخابات ابراز نگرانی کرده اند.

قرار است چه شود؟

حالا سوال این است که این نزاع طوفانی سیاستمداران دو حزب حاکم یعنی دمکرات ها و جمهوری خواهان و وضعیت جنگی که شهرهای آمریکا به خود گرفته اند، نشانه های چه اتفاقی است که قرار است در آمریکا رخ دهد؟

شواهد امر نشان می دهد که دو جریان اصلی حزبی در آمریکا بر سر یک کاسه کردن قدرت که تاکنون به صورت توافقی میان دو حزب تقسیم شده بود، وارد منازعه جدی شده اند و آن سیستمی که تا امروز برای آمریکا تصمیم سازی می کرد، گویا حالا کارکردش را از دست داده است. ترامپ از هنگام ورود به کاخ سفید در ۲۰۱۶ دقیقا همین ایده را معنا کرده است و دمکرات ها نیز دریافته اند که به خانه آخر رسیده اند.

ترامپ نشان داده است که نه تنها قدرت را به دمکرات ها واگذار نخواهد کرد که حتی به دنبال موروثی کردن ریاست در آمریکا به نفع خانواده خود می باشد؛ موضوعی که حتی بسیاری از جمهوری خواهان سرشناس مانند بوش ها را وادار کرده به اردوی بایدن دمکرات بروند.

انتخابات آمریکا

این ایده و نیت ترامپ زمانی برای همه آمریکایی ها رو شد که او علاوه بر تحریک پایگاه های اقتصادی و حزبی خود ، پایگاه اجتماعی تندرو و نژادپرست آمریکا را به مسلح شدن به سلاح های گرم تشویق کرد؛ تا جایی که فروش سلاح در ماه اکتبر نسبت به تمام ۴ سال گذشته، یک باردیگر رکورد زد.

اکنون تمام تلاش دمکرات ها حول جلوگیری از فروپاشی نظام لیبرال دمکراسی آمریکایی است و سعی دارند مردی را که در نوک پیکان نئوکان ها یا بازهای آمریکایی به قدرت رسیده، از کاخ سفید خارج کنند و این همان معنای توئیت بایدن است که خطاب به آمریکایی ها توئیت کرد: "امروز باید امریکا را پس بگیریم".

به این ترتیب امروز مساله این نیست که چه کسی در آمریکا برنده می شود؟ ، بلکه امروز مساله آینده آمریکایی است که به نظر می رسد در هر دو صورت ممکن (پیروزی ترامپ یا بایدن) ، دیگر آمریکای سابق نخواهد بود.

الان همه چشم ها به سیستم دوخته است که آیا قادر خواهد بود نظام دو حزبی آمریکا را که به مویی بند شده ، حفظ کند؟، پاسخ به این سوال با روندی که جریان دارد کمی دشوار است، اگرچه رسیدن به پاسخ زمان طولانی نیاز ندارد./تهران – ایرنا