دومین هفته آبان ۹۹ با افزایش چشمگیر نرخ ارز و سکه اغاز شد که در روز‌های پایانی هفته این اروند پایدار نماند و شاهد کاهش نرخ ارز و سکه بوده‌ایم.

منتظر دلار ۲۰ هزار تومانی باشیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در دومین هفته آبان ۹۹ بازار‌های مالی دستخوش تغییرات چشمگیری شدند به طوری که بازار ارز و سکه در ابتدای هفته با کاهشی اندک در قیمت کار خود را شروع کرد که این روند در روزهای بعد پایدار نماند و افزایش نرخ تا پنجمین روز هفته ادامه داشت که در آخرین روز معاملات برخی رویداد‌های سیاسی از جمله انتخابات امریکا سبب شد نرخ ارز و سکه به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

تاثیر تحولات سیاسی بر بازار ارز

در دومین هفته آبان ۹۹ بازار ارز با کاهشی اندک معاملات خودر را آغاز کرد، اما در روز‌های بعد شاهد افزایش نرخ ارز بوده ایم، که در آخرین مروز معاملات هفته قیمت دلار و یورو ریزش قیمت شدیدی را تجربه کردند به طوری که نرخ دلار و یور در نخستین روز هفته به ترتیب با نرخ ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان و ۳۲ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شدند.

البته در روز‌های بعد نرخ دلار از کانال ۲۸ هزار تومان عبور کرد و قیمت یورو نیز بیش از ۳۴ هزار تومان افزایش یافت، اما در آخرین روز معاملات نرخ دلار و یورو ریزش شدیدی داشت و در نهایت دلار با مبلغ ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومانو یورو نیز با نرخ ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان داد و ستد شدند.

افزایش فروش دلار در صرافی‌ها

به گفته فعالان بازار ارز، با احتمال برنده شدن دموکرات‌ها در انتخابات امریکا جو بازار ارز ریزشی شده است و قیمت‌ دلار و یورو تا حدود ۴۰۰۰تومان کاهش یافته است.

همچنین خرید برای دلاری هم وجود ندارد و بیشتر مراجعه‌کنندگان به صرافی‌ها قصد فروش ارز‌های خود را دارند.بر این اساس، انتظار می‌رود کاهش قیمت دلار همچنان ادامه‌دار باشد و حتی در همین رابطه برخی صرافی‌ها اظهار کرده‌اند که با جو فعلی احتمال ریزش نرخ بین ۲۰ تا ۲۲هزار تومان هم وجود دارد.

کاهش نرخ دلار باعث ریزش ۲ میلیون تومانی قیمت سکه شد

تفییرات نرخ طلا و سکه در دومین هفته آبان ۹۹ همسو با بازار ارز بوده است که در نخستین روز هفته نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است که این رقم در روز‌های بعد به کانال ۱۴ میلیون تومانی رسید و در نهایت در آخرین روز هفته به نرخ ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار از قیمت یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان به یک میلیون و ۳۱۵ هزار تومان رسید.

کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه باعث کاهش حباب سکه شد

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در باره نوسات قیمت طلا و سکه در بازار گفت: نرخ طلا و سکه در روز‌های ابتدایی دومین هفته آبان ۹۹ افزایش جشمگیری را تجربه کرد که البته در اخرین روز معاملات هفته با کاهش نرخ ارز قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت باتوجه به تحولات سیاسی در امریکا اونس جهانی در آخرین روز معاملات حدود ۱۹ دلار افزایش یافت، اما برخلاف این افزایش، نرخ سکه در روز پنجشنبه (۱۵ آبان) همسو با کاهش قیمت ارز حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

 کشتی آرای بیان کرد: با توجه با کاهش قیمت سکه در آخرین روز هفته سکه ۱۵ درصد و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند همچنین حباب سکه تقریبا ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافته است که به دنبال آن کاهش تقاضا در بازار حاکم بوده است.

او افزود: آخرین قیمت‌های موجود دربازار عبارتند از: سکه طرح قدیم حدود ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، هر قطعه سکه طرح جدید ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و نیم سکه ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که نسبت به روز چهار شنبه (۱۴ آبان) حدود ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

کشتی آرای تصریح کرد: آخرین قیمت ربع سکه در این هفته ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که حدود ۳۰۰ هزار تومان نسبت به روز چهار شنبه کاهش داشته است و سکه یک گرمی با کاهش ۱۵۰ تومانی به ۲ میلیون و ۷۵۰ تومان رسید.

او اظهار کرد: معتقدم نمی‌توان وضعیت بازار طلا و سکه را در روز‌های آینده پیش‌بینی کرد چراکه تحولات سیاسی و عوامل تاثیر‌گذار در اقتصاد با سرعت زیادی در حال تغییر هستند.